EU version

České železnice zaostávají: Elektrifikace postupuje žalostně pomalu

České železnice zaostávají: Elektrifikace postupuje žalostně pomalu
foto: Elektrizace železnic Praha a.s./montáž Votice – Sudoměřice
20 / 03 / 2025

Elektrifikace tratí v Česku se hýbe zoufale pomalým tempem. Držíme se pod evropským průměrem a stále sázíme na diesel.

Zatímco v Evropě se železnice zbavuje dieselových lokomotiv a přechází na čistší elektrický pohon, my se stále držíme hluboko pod průměrem. A co hůř – nové tendry u nás stále počítají s dieselovým pohonem, přestože strategické dokumenty státu už s jeho dalším využíváním nepočítají. Na tento rozpor upozorňuje Svaz osobních železničních dopravců (SVOD Bohemia), podle kterého stát ignoruje vlastní cíle a místo investic do elektrifikace dál podporuje zastaralá a neefektivní řešení.

Statistiky mluví jasně: Jsme hluboko pod evropským průměrem elektrifikace železnic

Elektrifikace železničních tratí je základním měřítkem modernizace železnice. Když se podíváme na Evropu, vidíme jasný trend, investice do ekologických dopravních koridorů, elektrických tratí a postupné vyřazování dieselových souprav. Jenže Česko v tomto závodě kulhá na obě nohy.

Jak ukazuje studie vypracovaná Fakultou dopravní ČVUT v Praze, v Česku je elektrifikována přibližně jen třetina železniční sítě, zatímco evropský průměr dosahuje 57 %. Situace se navíc téměř nelepší, mezi lety 2011 a 2020 bylo v ČR elektrifikováno jen 28 km tratí, což znamená průměrné tempo pouhých 2,8 km ročně. Při této rychlosti bychom 50% elektrifikace dosáhli až v polovině 26. století.

Studie, na které se podílela i Asociace podniků českého železničního průmyslu ACRI, proto doporučuje urychlit elektrifikaci pomocí tzv. prosté elektrifikace, tedy natažením trolejí a instalací trakčních sloupů bez nákladné rekonstrukce celé trati. Jde podle studie o efektivnější a levnější variantu, která by mohla proces urychlit.

Místo elektrifikace hybridy na naftu? Stát jde proti vlastní strategii

Důkazem špatného směřování železniční politiky je i nedávno vypsaný tendr na zajištění dálkové železniční dopravy v regionu Severovýchod. Namísto dlouho slibované elektrifikace stát poptává hybridní diesel-elektrická vozidla, která budou z 85 % jezdit na naftu. To je v přímém rozporu s vlastními strategickými dokumenty, podle kterých už Česko nemá investovat do nových vozidel se spalovacími motory. Na tento problém ostře upozornil SVOD Bohemia, který se ve své zprávě opřel do ministerstva dopravy. 

Podle dopravců jde o zásadní rozpor mezi strategickými dokumenty státu a realitou aktuálního výběrového řízení. Nové soupravy mají jezdit na linkách R14A (Pardubice – Liberec), R14B (Liberec – Ústí nad Labem), R21 (Praha – Tanvald), R22 (Kolín – Rumburk) a R24 (Praha – Rumburk). Na těchto tratích zatím chybí střídavá trakce, ale stát přesto požaduje, aby hybridní vozidla tuto možnost měla. Podle SVOD Bohemia budou náklady na provoz o několik miliard korun vyšší než u plně elektrických jednotek. Emisní zátěž bude 5x až 6x vyšší než při plné elektrifikaci a dokonce o třetinu vyšší než u 30 let starých dieselových jednotek.

Zpráva od SVOD Bohemia připomíná strategické dokumenty dopravní politiky:

Bod 1.3.1.6: „Stát již nebude nakupovat vozidla poháněná spalovacími motory. Finanční zdroje se mají soustředit výhradně na elektrická vozidla – trolejová či akumulátorová.“

Bod 1.3.1.8: „Objednatelé veřejné dopravy (stát i kraje) nemají požadovat, aby dopravci zajišťovali provoz novými vozidly na naftový pohon.“

Výhody elektrifikace

Je důležité podotknout, že přechod na elektrický pohon není jen otázkou zelené politiky Evropské unie, ale především hospodárnější alternativou k dieselovým soupravám. SVOD Bohemia ve své zprávě také uvádí výhody elektrifikace tratí. Elektrická vozidla jsou ve srovnání s dieselovými:

  • lehčí,
  • méně opotřebovávají dopravní cestu,
  • díky vysoké účinnosti motoru mají trojnásobně nižší spotřebu energie,
  • mají nižší náklady na provoz,
  • výrazně méně zatěžují životní prostředí,
  • také propustnost tratí se zlepšuje, zejména v oblasti velkých aglomerací.

Tagy