1280 x 720 (lg)
EU version

Vlakem bez bariér: Braillovo písmo, haptické prvky a zvuková signalizace

Vlakem bez bariér: Braillovo písmo, haptické prvky a zvuková signalizace
foto: ČD, public domain /ikona bezbariérového nástupu
14 / 11 / 2024

S novým jízdním řádem v roce 2025 přibude 439 bezbariérových spojů, čímž se dostáváme na ohromujících 82,7 % všech vlaků. Od nízkopodlažních souprav až po klimatizaci a napájení pro elektrické vozíky.

České dráhy přinášejí revoluci v dostupnosti železniční dopravy. V jízdním řádu pro rok 2025 se cestující mohou těšit na výrazný nárůst bezbariérových vlakových spojů – přibude jich celkem 439. Znamená to, že 8 z 10 spojů Českých drah bude nyní přístupných i osobám s handicapem. Tato iniciativa je klíčovou součástí snah o zajištění pohodlnější a inkluzivní dopravy, která bere ohled nejen na osoby na vozíku, ale i na další skupiny cestujících, jako jsou senioři, rodiče s kočárky, nebo lidé s velkým zavazadlem, jak uvádí tisková zpráva, kterou jsme obdrželi emailem. 

„Odstraňování bariér je naší prioritou, což dokládají údaje z nového jízdního řádu. V roce 2025 nabídneme celkem 7 131 bezbariérových spojů, což je 82,7 % všech našich vlaků,” uvedl Michal Krapinec, generální ředitel Českých drah. Nové spoje jsou nejen nízkopodlažní, ale také vybavené klimatizací, elektrickým napájením pro vozíky a dalšími funkcemi zvyšujícími komfort. Nízkopodlažní vlaky mají podlahu v úrovni moderních nástupišť, což umožňuje snadný nástup bez potřeby plošiny.

Bezbariérový vlak: Nové tratě a pohodlný nástup bez asistence

Moderní regionální vlaky RegioPanterRegioFox umožňují nabídnout nové bezbariérové linky na tratích z Chlumce nad Cidlinou přes Hradec Králové do Týniště nad Orlicí, z Olomouce přes Přerov do Hranic na Moravě nebo z Plzně do Radnic. „Díky modernizovaným stanicím mohou nyní cestující s handicapem nastoupit samostatně, bez nutnosti asistence,” doplňuje Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele pro osobní dopravu.

Vylepšení pro cestující s různými handicapy

V rámci modernizace myslí České dráhy i na potřeby cestujících s různými typy postižení. Nevidomí mohou využívat slepecké vysílačky k ovládání nástupních dveří a zvukovou signalizaci pro hlášení stanic, zatímco neslyšící mají k dispozici informace o jízdě vlaku na displejích. Ve vlaku jsou tedy nápisy v Braillově písmu, haptické prvky, zvuková signalizace atp.

Vlaky dálkových linek EuroCity Baltic express, spojující Prahu s polskými městy až po pobřeží Baltského moře, nabídnou také více míst pro osoby na vozíku.

Moderní vlaky pro komfort na cestách

České dráhy nyní disponují přibližně 860 vozy a soupravami přizpůsobenými pro přepravu osob na vozíku, přičemž 75 % z nich je přímo nízkopodlažních. To umožňuje pohodlný nástup v úrovni nástupiště bez asistence dopravce. Navíc všechny moderní soupravy jsou klimatizované, nabízejí Wi-Fi připojení a možnost dobíjení elektroniky.

Zdroj: ČD 

Tagy