EU version

Létající vlak z Číny: Nejrychlejší vlak světa Maglev by mohl překonat letadla

Létající vlak z Číny: Nejrychlejší vlak světa Maglev by mohl překonat letadla
foto: Andreas Krebs/wikimedia commons/CC BY-SA 2.0/Maglev v Šanghaji
10 / 01 / 2025

Vysokorychlostní vlaky jsou trendem dnešní doby a asijské státy se předhání, kdo přijde s lepší inovací. Čína navrhla vlak, který by rychlostí 1 000 km/h jednoznačně dominoval letecké dopravě. Při své jízdě téměř "klouže" po vzduchu.

Není žádnou novinkou, že v oblasti rychlovlaků jasně dominuje Asie. Najdeme zde jedny z nejrychlejších vlaků na světě. V Evropě se rychlovlakem svezete například ve Francii a Španělsku. Pokročilé technologie využívá Japonsko, ale také Jižní Korea a Vietnam. Mezi giganty patří Čína, která se proslavila představením létajícího vlaku. Samozřejmě vlak nelétá, ale na první pohled tak působí. Při zkušební jízdě dosáhl vlak rychlosti 452 km/h. Získal tak titul nejrychlejšího vlaku na světě, a to díky inovativní technologii, kterou využívá. Pro získání vysoké rychlosti využívá technologii magnetické levitaci.

Zaleťte si vlakem na Šanfhajské letiště

Čína podobný typ vlaku představila již roku 2002, který je známý pod názvem Šanghajský maglev. Jak si můžete již z názvu vyvodit, jeho domovem je Šanghaj. Vlak jezdí na trase mezi mezinárodním letištěm Šanghaj Pchu-tung a centrem města. Překvapením je, že trať není vůbec dlouhá. Mezi stanicemi vlak ujede pouhých 30 kilometrů, které ujede za osm minut a deset sekund. Na tak krátké cestě nemůže rychlovlak využít svůj plný potenciál.

 

 

 

 

 

Letadla jsou pasé. Rychlejší je vlak

Pozornost zaměřila Čína na vývoj nového vysokorychlostního vlaku, který by v budoucnosti mohl konkurovat i letecké dopravě. Technici předpokládají, že by nový vlak mohl dosáhnout až 1 000 km/h, čímž by jasně letadla překonal. Při takové rychlosti by se doba cesty mezi čínskými metropolemi zkrátila až o polovinu, což by jednoznačně ulehčilo cestování. Pro zisk takové rychlosti využili inženýři magnetickou levitaci, které vlaku umožňuje klouzat vzduchem. Díky tomu zde nedochází ke třetí, což umožňuje dosažení vysoké rychlosti. Mezi další plus patří jeho tichost. K vytvoření dojmu létaní byly využity supravodivé magnety, které vytvoří vzduchový polštář, po kterém vlak jede.

Vysokorychlostní tratě? Jedině v Asii

Asie je výstavbou vysokorychlostních tratí velice známá a vládne železniční dopravě celého světa. Je samozřejmostí, že mezi zeměmi vládne rivalita a předhání se, kdo představí lepší a nejrychlejší vlak. Jako první se do historie zapsalo Japonsko. Roku 1964 postavilo úplně první vysokorychlostní trať na světě, a to s rozchodem 1435 mm. V současné době v Japonsku najdeme celkem osm tratí, které nesou název Shinkansen. V provozu jsou rychlovlaky schopné dosáhnout 320 km/h.

V Jižní Koree železniční dopravu zajišťuje společnost KORTAIL. V jejím repertoáru je vysokorychlostní vlak Korean Train Express, známý také pod zkratkou KTX. Jižní Korea vyvinula dva typy vysokorychlostních vlaků – klasický KTX a KTX-Sancheon. Vysokorychlostní vlaky v Korey nejsou, oproti Japonsku, zas tak dlouho. První byl představen roku 2004. O šest let později inženýři navrhli a veřejnosti představili novější verzi. V rychlosti není žádný velký rozdíl, oba dosahují maximálně 305 km/h.

Za dva roky by se vysokorychlostní tratě měl dočkat také Vietnam.  Dojde k propojení významných vietnamských metropolí, a to Hanoj, který se nachází na severu a Ho Či Minovo Město, které leží na jihu. Díky tomuto kroku dojde především ke zlepšení obchodu, který kvůli velké vzdálenosti zaostával. Jedná se o klíčový projekt, který je významný pro celou zemi. Vlak by měl podle plánu dosahovat 350 km/h. Počítá se také, že na tratí bude celkem 23 zastávek pro osobní dopravu. U nákladní dopravy se hovoří o pěti zastávkách.

Zdroje: zdopravy.cz, techsvet.cz, tech.instory.cz, railtarget.cz

Tagy