EU version

Devadesátkové tunelování: Kauza LTO - největší železniční podvod Česka

Devadesátkové tunelování: Kauza LTO - největší železniční podvod Česka
foto: Státní správa hmotných rezerv/Ilustrativní
25 / 02 / 2025

Jeden z největších železničních podvodů, který se na našem území odehrál. Kauza "lehké topné oleje, LTO" obrala Česko o několik miliard korun, vyžádala si ale také několik lidských životů.

Nová minisérie článků vám přiblíží jeden z největších zločinů minulého století, který se na našem území odehrál, a to především díky železniční dopravě. Kauza století. Tak se přezdívalo zločinu s lehkými topnými oleji (LTO), který se přímo před nosy úřadů odehrával v první polovině 90. let minulého století. Šlo v podstatě o jednoduchý způsob, jak využít zákon a nahrabat si peníze do vlastní kapsy. Jednoduše řečeno a vysvětleno, lehký topný olej se zázrakem změnil na naftu. Převoz LTO se odehrával přestřednictvím nákladní železniční dopravy a jedná se tak o největší železniční podvod u nás.

Kauza 90. let: Z lehkého topného oleje nafta

Jak je možné, že se lehký topný olej mohl vyměnit za naftu? Naprosto jednuduše. V 90. letech se ropné produkty danily podle toho, jak se jmenovaly. Na naftu v té době platila spotřební daň, zatímco za lehký topný olej se platilo pouze DPH ve výši 5 procent. Ve výsledku se jednalo o rozdíl 10 až 14 korun za kilogram. „Daňový únik na jedné cisterně byl 500 tisíc korun. Mluvilo se o 120 tisících cisteren, tedy o tom, že státu uniklo v kauze LTO šedesát miliard,“ uvedl pro iDnes.cz bývalý brněnský celní pátrač Čestmír Vintr.

Česko: Do země se dováželo palivo. Bílý kůň změnil označení oleje na naftu

Jak vypadal zločin v praxi? Do Česka se dováželo palivo z Ukrajiny a Maďarska, které bylo označeno za lehký topný olej. Jakmile se dostalo do země, vstoupilo do složitě poskládané sítě firem, které si ho mezi sebou přeprodávaly. Často šlo jen o fiktivní firmy, jejichž cílem bylo zamaskovat pravou totožnost kapaliny. V určitém bodě se objevil nastrčený člověk, tzv. „bílý kůň,“ který formálně změnil označení oleje na naftu. Jakmile tuto úlohu splnil, firma, která ho k tomu využila, zanikla a on zmizel. Mezitím už ale palivo bylo úředně vedeno jako nafta a mohlo se bez problémů distribuovat na čerpací stanice.

Postupem času zločinci své působiště rozšířili i za hranice Česka. Tedy alespoň papírově. Došlo na fiktivní vyvážení nafty do sousedních států, za což si následně nechali od státu vyplatit vratky DPH a opět tak získali další možnost, jak si nahrabat více peněz.

LTO v číslech

V roce 1997 si novináři z časopisu Týden vyžádali od Generálního ředitelství cel statistiku o dovozu lehkého topného oleje. Porovnání roku 1992 a 1993 přineslo extrémní rozdíl, který ale nikomu v tu dobu nebyl divný. V roce 1993 se na území Česka dovezlo 447 tisíc tun LTO, což se rovná zhruba 2,5 miliardy korun. O rok dříve na naše území putovalo ale pouze jen 1 900 tun LTO, které se rovnají cca 12 milionům. Zajímavé je, že tento markantní rozdíl nikdo neřešil. S další zajímavostí přišlo Generální ředitelství cel v roce 2021, kdy oznámilo, že v roce 1993 bylo dovezeno 256 tisíc tun LTO, ale už nedokázali objasnit, kde se ztratila téměř polovina nákladu. Největší železniční zločin byl na světě. 

Obrovská síť zapojených firem a jednotlivců

Jednalo se o obrovský železniční podvod, do kterého bylo zapojeno nespočet lidí a firem. Na začátku vše vyšlo na povrch především díky interním informacím. „Mým hlavním zdrojem informací byli informátoři. Tak jsme se vlastně posunuli od spekulací. To byly obchody s hodinkami, alkoholem, cigaretami. Kráčeli jsme dál a dál, až jsme zjistili, že největší peníze se začaly dělat kolem obchodů s LTO, s ropnými produkty,“ uvedl pro seriál Polosvět od České televize bývalý operativec z protikorupční policie Karel Tichý.

Policisté dokázali zjistit, že existují přímé vazby na JZD Slušovice. Jednalo se o socialistický podnik, který ale podnikal kapitalisticky. Lidé, kteří byli do kauzy LTO zapojeni, měli zkušenosti se zahraničním obchodem, které dokázali využít. Byly zde také velké vazby na Chemapol, což byl v minulosti podnik zahraničního obchodu pro vývoz a dovoz chemických výrobků a surovin. Zločinci měli díky svým zkušenostem z ochodu silné vazby ve státní správě. Největší železniční podvod proto byl hodně spletitý. 

 

 

 

 

 

 

LTO: Krvavé peníze

Jak už to s nelegálním podnikáním bývá, ani kauza LTO se neobešla bez ztrátech na životech. První vražda, která byla tomuto podvodu připsána byla vražda podnikatele Miroslava Kovaříka. Jednalo se o bombový útok, který poškodil pouze auto, ve kterém Kovařík seděl, ale ne jeho okolí. Tento zločin měl spojitost jak s JZD Slušovice, tak i firmou Chemapol. Kovařík totiž v minulosti působil jako náměstek a šéf zahraničního obchodu právě v JZD Slušovice.

Velké světlo do případu vnesl později Jiří Večeř, který byl v 90. letech důležitou osobností kauzy LTO. Později se rozhodl promluvit a poodkryl, jak obchody s LTO fungovaly a dokázal objasnit také některé vraždy, které byly s kauzou spojeny.

Zdroje: idnes.czceskatelevize.czblesk.cz

Tagy