foto: Státní správa hmotných rezerv/Ilustrativní
Jeden z největších železničních podvodů, který se na našem území odehrál. Kauza "lehké topné oleje, LTO" obrala Česko o několik miliard korun, vyžádala si ale také několik lidských životů.
Nová minisérie článků vám přiblíží jeden z největších zločinů minulého století, který se na našem území odehrál, a to především díky železniční dopravě. Kauza století. Tak se přezdívalo zločinu s lehkými topnými oleji (LTO), který se přímo před nosy úřadů odehrával v první polovině 90. let minulého století. Šlo v podstatě o jednoduchý způsob, jak využít zákon a nahrabat si peníze do vlastní kapsy. Jednoduše řečeno a vysvětleno, lehký topný olej se zázrakem změnil na naftu. Převoz LTO se odehrával přestřednictvím nákladní železniční dopravy a jedná se tak o největší železniční podvod u nás.
Psali jsme
Společnosti, které mají zájem se podílet na realizaci projektu pražského metra D chtějí odložit výběrová řízení. Kauzy, které kolem výstavby…
Kauza 90. let: Z lehkého topného oleje nafta
Jak je možné, že se lehký topný olej mohl vyměnit za naftu? Naprosto jednuduše. V 90. letech se ropné produkty danily podle toho, jak se jmenovaly. Na naftu v té době platila spotřební daň, zatímco za lehký topný olej se platilo pouze DPH ve výši 5 procent. Ve výsledku se jednalo o rozdíl 10 až 14 korun za kilogram. „Daňový únik na jedné cisterně byl 500 tisíc korun. Mluvilo se o 120 tisících cisteren, tedy o tom, že státu uniklo v kauze LTO šedesát miliard,“ uvedl pro iDnes.cz bývalý brněnský celní pátrač Čestmír Vintr.
Česko: Do země se dováželo palivo. Bílý kůň změnil označení oleje na naftu
Jak vypadal zločin v praxi? Do Česka se dováželo palivo z Ukrajiny a Maďarska, které bylo označeno za lehký topný olej. Jakmile se dostalo do země, vstoupilo do složitě poskládané sítě firem, které si ho mezi sebou přeprodávaly. Často šlo jen o fiktivní firmy, jejichž cílem bylo zamaskovat pravou totožnost kapaliny. V určitém bodě se objevil nastrčený člověk, tzv. „bílý kůň,“ který formálně změnil označení oleje na naftu. Jakmile tuto úlohu splnil, firma, která ho k tomu využila, zanikla a on zmizel. Mezitím už ale palivo bylo úředně vedeno jako nafta a mohlo se bez problémů distribuovat na čerpací stanice.
Postupem času zločinci své působiště rozšířili i za hranice Česka. Tedy alespoň papírově. Došlo na fiktivní vyvážení nafty do sousedních států, za což si následně nechali od státu vyplatit vratky DPH a opět tak získali další možnost, jak si nahrabat více peněz.
LTO v číslech
V roce 1997 si novináři z časopisu Týden vyžádali od Generálního ředitelství cel statistiku o dovozu lehkého topného oleje. Porovnání roku 1992 a 1993 přineslo extrémní rozdíl, který ale nikomu v tu dobu nebyl divný. V roce 1993 se na území Česka dovezlo 447 tisíc tun LTO, což se rovná zhruba 2,5 miliardy korun. O rok dříve na naše území putovalo ale pouze jen 1 900 tun LTO, které se rovnají cca 12 milionům. Zajímavé je, že tento markantní rozdíl nikdo neřešil. S další zajímavostí přišlo Generální ředitelství cel v roce 2021, kdy oznámilo, že v roce 1993 bylo dovezeno 256 tisíc tun LTO, ale už nedokázali objasnit, kde se ztratila téměř polovina nákladu. Největší železniční zločin byl na světě.
Psali jsme
Člen dozorčí rady pražského Dopravního podniku a zároveň policejní agent v kauze Dozimetr. I tak můžeme nazvat Michala Zdeňka, který v kauze…
Obrovská síť zapojených firem a jednotlivců
Jednalo se o obrovský železniční podvod, do kterého bylo zapojeno nespočet lidí a firem. Na začátku vše vyšlo na povrch především díky interním informacím. „Mým hlavním zdrojem informací byli informátoři. Tak jsme se vlastně posunuli od spekulací. To byly obchody s hodinkami, alkoholem, cigaretami. Kráčeli jsme dál a dál, až jsme zjistili, že největší peníze se začaly dělat kolem obchodů s LTO, s ropnými produkty,“ uvedl pro seriál Polosvět od České televize bývalý operativec z protikorupční policie Karel Tichý.
Policisté dokázali zjistit, že existují přímé vazby na JZD Slušovice. Jednalo se o socialistický podnik, který ale podnikal kapitalisticky. Lidé, kteří byli do kauzy LTO zapojeni, měli zkušenosti se zahraničním obchodem, které dokázali využít. Byly zde také velké vazby na Chemapol, což byl v minulosti podnik zahraničního obchodu pro vývoz a dovoz chemických výrobků a surovin. Zločinci měli díky svým zkušenostem z ochodu silné vazby ve státní správě. Největší železniční podvod proto byl hodně spletitý.
LTO: Krvavé peníze
Jak už to s nelegálním podnikáním bývá, ani kauza LTO se neobešla bez ztrátech na životech. První vražda, která byla tomuto podvodu připsána byla vražda podnikatele Miroslava Kovaříka. Jednalo se o bombový útok, který poškodil pouze auto, ve kterém Kovařík seděl, ale ne jeho okolí. Tento zločin měl spojitost jak s JZD Slušovice, tak i firmou Chemapol. Kovařík totiž v minulosti působil jako náměstek a šéf zahraničního obchodu právě v JZD Slušovice.
Velké světlo do případu vnesl později Jiří Večeř, který byl v 90. letech důležitou osobností kauzy LTO. Později se rozhodl promluvit a poodkryl, jak obchody s LTO fungovaly a dokázal objasnit také některé vraždy, které byly s kauzou spojeny.
Psali jsme
Německý portál Der Eisenbahner v obsáhlé reportáži upozornil na technické vady nákladních vagonů modelů SGGRSS 80 a SGGMRSS 90 vyráběných…
Zdroje: idnes.cz, ceskatelevize.cz, blesk.cz