EU version

„Viděli jsme euroblbákov!“ Strojvedoucí se s ETCS nepáral. Přezdívají ho komikem

„Viděli jsme euroblbákov!“ Strojvedoucí se s ETCS nepáral. Přezdívají ho komikem
foto: Wikimedia Commons / Public Domain /strojvedoucí, ilustrativní
07 / 01 / 2025

Výhradní provoz evropského zabezpečovače odstartoval. Rozporuplné reakce ale na sebe nenechaly dlouho čekat. Strojvedoucí na YouTube svým osobitým černým humorem a lidovým přístupem popisuje první směnu s ETCS. Servítky si rozhodně nebral.

Jak jistě víme, od 1.1. česká železnice vstupuje do nové éry: výhradního provozu evropského vlakového zabezpečovače ETCS, který začíná hlídat provoz postupně na celkem 622 km hlavních tratí v ČR. 

RAILTARGET nyní přináší svědectví přímo z trati, které zaznamenal strojvedoucí na YT kanále "Pejan – muj osobní archív". Při směně z 1. na 2. ledna zveřejnil video z první směny s ETCS na trati Přerov – Chalupk, Ostrava Bartovice – Břeclav – Přerov.

Euroblbákov s ETCS.  Strojvedoucí si nebere servítky 

Každý, kdo si poslechne video, nepřehlédne, nebo spíše nepřeslechne skutečně nepříliš vytříbený jazyk pana strojvedoucího. To ale podtrhuje jeho osobitý komunikační styl, u kterého se můžete i zasmát. Proto také ty komentáře na sociálních sítích typu: „Komik z Přerova je zpět.“ Nebo: „Ale každý trotl si své publikum na YT najde,“ napsal jeden z uživatelů. „A jeje, myslel jsem, že přestal s těmi jeho videi, ale prd,“ rýpl si další. Ale najdou se i tací, kteří se ho zastávají: „Většina těchto kanálů umožní železničním fandům nahlédnout na velice zajímavou a zodpovědnou práci strojvedoucího.“ No samozřejmě jsme neodolali a video si také pustili.

 

 

 

 

 

Nutno říci, že strojvedoucí je opravdu lidový a nejeden profi kameraman zřejmě trpí, když vidí a slyší, jak se v prvních minutách video naklání podle chůze strojvedoucího za účasti pěkně „křupavého“ zvuku, který vytváří chůze po štěrkovitém terénu okolo tratí. Když přichází k lokomotivě, vidí u snímače „nějakou dobrotu,“ jak to sám nazve. „Doufám, že to nebyl člověk, ale to vypadá na nějakou srnčí kýtu,“ dodal svým typickým černým humorem.

ETCS: "Myšlenka dobrá, ale vyžaduje to pozornost"

Když přišel dovnitř kabiny opět utrousil stylový komentář: „Takže zkusíme jet, jestli nás to tedy neodpráskne,“ řekl a sám se tomu zasmál. Vyjel na cestu, kterou moc ale nekomentuje, škoda.  „Jen do toho pořád koukat,“ postěžoval si. „Už mi to dovoluje rychlost 160 Km/h,“ řekl a vlak svištěl. Zase se trochu rozmluvil až v momentě, kdy vystoupil z vlaku. „Viděli jsme blbákov, je to solidní. Jako myšlenka je asi dobrá, ale neustále to vyžaduje pozornost. Když se tam ukáže to zpomalení, neustále mačkat a vlastně celou dobu je člověk ve stresu, aby ho to nezastavilo někde, kde nechce,“ řekl za chůze okolo nástupiště, když komentoval vyzkoušený zabezpečovač. 

Strojvedoucí proti digitalizaci. Kupovat počítač byla prý chyba

Strojvedoucí se veřejně netají tím, že není fanoušek digitalizace. Ve svém medailonku na YT má napsáno, že se chce vrátit před rok 2000. „Hodlám úplně zrušit internet, koupím si starej tlačítkový telefon jen na doma a úplně se odstřihnu od této hloupé a degenerované společnosti a žumpy zvané internet, ze které se mi chce jen zvracet. Celý proces jsem nazval DEdigitalizace a cílem je vrátit se před rok 2000, ve kterém jsem si pořídil domů internet. Byla to chyba, kterou je třeba nyní napravit,“ napsal o sobě.

Na otázku, které lokomotivy nejraději řídí odpovídá: „V podstatě je mi to jedno, ale mám celkově radši starší lokomotivy, kde opravdu strojvedoucí ještě řídí. Ty nové moderní, co je řídí počítač, už jsou nuda a naučí se s nimi jezdit cvičená opice. Nicméně mají jiné výhody jako například pohodlí pro strojvedoucího, sedačky, klimatizace, odpružení, vybavenost stanoviště, což na starších lokomotivách, kde se v létě potíte a v zimě všude táhne, není," uvedl rozdíl. 

"Ale těchto si ještě užiju dosytosti, zatím co těm starším, zejména řadám 121 a 140 už zvoní hrana v podobě ETCS, proto si každého svezení na nich vážím. Vím, že už to nebude dlouho trvat a přijde doba, kdy to bude naposled a jednou budu koukat jen tady na videa,“ uzavřel strojvedoucí, který jezdí prý pro IDS Cargo, předtím jezdil u ODOS a.s., ale také u ČD a ČSD.

Zdroj: RAILTARGET; YouTube 

Tagy