foto: DPP / public domain /Metro D
Společnosti, které mají zájem se podílet na realizaci projektu pražského metra D chtějí odložit výběrová řízení. Kauzy, které kolem výstavby metra gradují, včetně situace na Dopravním podniku, jsou totiž proti jejich etickým kodexům.
Velké zahraniční společnosti, které by se rády zapojily do realizace metra D upozorňují na to, že není možné realizovat výběrová řízení v situaci, ve které se aktuálně Dopravní podnik nachází. Trvají na tom, že všechny soutěže musí proběhnout v maximálně transparentním duchu.
To v případě kdy došlo k odvolání několika členů představenstva Dopravního podniku hlavního města Prahy není možné. Odvolán byl mimo jiné také generální ředitel a předseda představenstva Petr Witowski. Dopravní podnik má tak nyní pouze prozatímní vedení, kterým byl pověřen místopředseda představenstva Ladislav Urbánek.
Psali jsme
Člen dozorčí rady pražského Dopravního podniku a zároveň policejní agent v kauze Dozimetr. I tak můžeme nazvat Michala Zdeňka, který v kauze…
Podle zahraničních hráčů, kteří chtějí ve výběrovém řízení podat své návrhy je klíčové pokračovat se soutěžemi až v momentě, kdy bude ustanoveno nové vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy a vyřeší se všechny otazníky, které stále gradující kauzu provází. Vyšetřováno je teď aktuálně již 14 osob.
Dopravní podnik hlavního města Prahy se společnostmi komunikuje. Na první návrh o odložení reagoval s tím, že byl podán již po uplynutí zákonné lhůty, a tudíž mu nebude vyhověno. „K odvolání členů Dopravního podniku a oznámení o vyšetřování dalších osob ale také došlo až po uplynutí lhůty. Z tohoto důvodu, tento argument bereme za nepodstatný,“ uvedl pro redakci RAILTARGET jeden ze zástupců nadnárodních společností, které se na metru D chtějí podílet.
Psali jsme
Letos v září uplyne šedesát let od prvního odpalu při ražbě vodovodního přivaděče Želivka, což byl počátek společnosti Subterra. Z podniku zaměřeného…
Dopravní podnik následně na svých webových stránkách prodloužil lhůtu podání do o týden. To je ale podle firem zoufale málo. Stavba metra D nabrala díky jednotlivým vyšetřováním a kauzám stejně velký skluz. Není tedy důvod neposunout aktuální řízení o mnohem delší časový interval, protože zde existuje dostatečná časová rezerva.
Zároveň se stále řeší řada technických detailů, o kterých není zcela jasno a transparentně by o nich mělo rozhodnout až nové vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy. Řeč by měla být například o tom, zda bude fungovat nová linka metra s novým zabezpečovacím zařízením, nebo nové zabezpečovače na staré lince. Aktuálně je tedy nejzásadnější otázkou řešení souběhu provozu se všemi technickými parametry.
Psali jsme
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodl o zrušení rozhodnutí DPP o výběru dodavatele stavby druhého úseku metra D. Dopravní podnik rozhodnutí…
Velkým tématem jsou i samotné vozové jednotky metra, kde dochází ke změnám v kvalifikačních kritériích, které musí nabízené vozové soupravy splňovat. Otázkou tedy je, zda by s ohledem na plnou transparentnost nemělo i tuto soutěženou část řešit nové vedení Dopravního podniku po stabilizaci celé situace.
Momentálně se mají všechny společnosti přihlásit do tzv. kvalifikačního řízení, kde budou podrobeny prvotní analýze. Pokud projdou kvalifikací, budou následně podávat nabídky do veřejných soutěží. I pro fázi kvalifikace jsou ale technické parametry zcela klíčovou záležitostí.
Většina společností již dnes disponuje etickým kodexem, což je základní vymezení společensko-právních pravidel, podle kterých daná firma funguje. Velký důraz na etický kodex je kladen především v zahraničí mezi velkými nadnárodními společnostmi. Není se tak čemu divit, že když Dopravním podnikem i samotnou výstavnou metra D hýbe jedna z největších korupčních kauz posledních let, je proti vnitřním předpisům těchto společností se vůbec do takové soutěže hlásit. Z tohoto hlediska by Dopravní podnik hlavního města Prahy měl požadavky na prodloužení soutěží akceptovat, a to i s ohledem na to, že není jasné, kam až chapadla této korupční chobotnice sahají. Jedině tak může být dosaženo maximální transparentnosti.
Psali jsme
Ve spisech velkých korupčních kauz nefigurují jen kontroverzní známá jména. Překvapivě často se skloňuje i jméno dnes už bývalého zaměstnance…
Gradující kauza Dopravního podniku hlavního města Prahy
Minulý týden v pondělí v budově Dopravního podniku hlavního města Prahy proběhla razie a policie obvinila 13 lidí. Prověřují podezření z korupce kolem městské firmy. Předmětem jsou úplatkářské trestné činy související s plněním veřejných zakázek dopravního podniku.
V návaznosti na zásah detektivů z NCOZ v sídle DPP se na začátku tohoto týdne uskutečnilo jednání dozorčí rady, kde byl z funkce odvolán předseda představenstva Petr Witowski a další manažeři Marek Kopřiva a Jiří Špička. Po odvolání z funkce Petra Witowského byl zvolen do čela dosavadní místopředseda představenstva Ladislav Urbánek, konstatuje server Prazsky.denik.cz.
Obžaloba tvrdí, že skupina obsadila v dopravním podniku důležité pozice tak, aby spřátelení manažeři mohli ovlivňovat výběrová řízení s cílem získat od vítězných firem úplatky. Praha podala v souvislosti s kauzou trestní oznámení. Některé zakázky podle auditu byly předražené, nebo v nich podle obžaloby byla korupce, jak konstatuje server Novinky.cz.
Metro D- největší stavební zakázka v historii Česka
Na začátku srpna 2024 proběhla médii zpráva, že Dopravní podnik hlavního města Prahy vybral napodruhé vítěze největší stavební zakázky v historii Česka, tedy třicetimiliardového prodloužení další části metra linky D. A opět vyhrála společnost Subterra z rodiny koncernu Metrostavu. První rozhodnutí bylo zastřeno pochybnostmi. Trnem v oku bylo, že Subterra podle konkurence zvítězila i proto, že lživě nafoukla jejich stavební zkušenosti s podobnými projekty. Pochyby potvrdil v lednu i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Takže dopravní podnik musel nabídky posoudit znovu. Městský podnik následně zrušil výběr vítěze zakázky, ale nikoliv samotný tendr.
Psali jsme
Po roce a půl od zahájení stavby je konečně dokonáno. Úsek mezi Pankrácem a Olbrachtovou je připraven na další fázi výstavby.
Zrekapitulujme si podrobně, co se stalo v lednu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) tedy zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru na stavbu další části metra D, kterým se stalo sdružení firem zahrnující například firmy Subterra a Hochtief. Těmito slovy to potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda podle serveru Novinky.cz: „ÚHOS zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele a všechny následující úkony Dopravního podniku hl. m. Prahy v zadávacím řízení Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek (Olbrachtova) - Nové Dvory - stavební část.“
Podle serveru návrh na zrušení výběru dodavatele podala k ÚOHS společnost PVM Metro DII JV, v níž je sdruženo několik firem, mimo jiné Porr, Eurovia nebo Průmstav. „Antimonopolní úřad v současnosti vede další správní řízení, a to o návrhu proti vyloučení společnosti PVM Metro DII JV ze zadávacího řízení. V obou správních řízeních ÚOHS vydal předběžné opatření, které pražskému dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu s dodavatelem až do pravomocného rozhodnutí,“ uvedl server na konci ledna.
Třicetimiliardovou zakázku vyhrála loni v září skupina firem vedená společností Subterra z koncernu Metrostav. Před tím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy levnější nabídku, již podalo sdružení kolem firem Porr a Vinci. Podle dopravního podniku nesplnilo podmínky tendru.
Důvodem zrušení byly chybějící reference, které by prokazovaly zkušenost s takovými technologickými postupy.
Metro D
Budování nové linky pražského metra začalo v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterého se týká zmíněný tendr. Úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice bude jako poslední. Díky sporu lze očekávat zdržení.
Zdroj: Novinky,cz; Pražský deník; RAILTARGET