EU version

České dráhy testují "eko naftu". Nové vlaky pojedou na odpadní olej

České dráhy testují &quote;eko naftu&quote;.  Nové vlaky pojedou na odpadní olej
foto: České dráhy / public domain /Cílem projektu je ověřit použitelnost bionafty v osobních motorových jednotkách
04 / 09 / 2024

Od nového roku čeká České dráhy revoluční změna. Díky spolupráci s ORLEN Unipetrol začnou testovat palivo z odpadních rostlinných olejů. Tento "zelený diesel" má snížit emise až o 90 % a první vlaky ho začnou používat už v roce 2024. Projekt s cílem přivést ekologičtější dopravu do českých regionů je dalším krokem ke splnění ambiciózních cílů Evropské unie a České republiky v oblasti ochrany klimatu.

V rámci snižování emisí uhlíku a podpory obnovitelných zdrojů podle směrnic Evropské unie a České republiky, zahájí od nového roku České dráhy ve spolupráci se společností ORLEN Unipetrol nový projekt. Cílem je testování paliva s udržitelnou biosložkou v osobních motorových jednotkách. Palivo bude obsahovat hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO), který ORLEN Unipetrol připraví ve svém výrobním závodě v Pardubicích, jak informuje tisková zpráva ČD, kterou RAILTARGET obdržel emailem. 

„Tato aktivita zapadá do dlouhodobé strategie Českých drah v oblasti snižování emisí a využívání obnovitelných zdrojů a je v souladu se směrnicí Evropské unie RED III, kterou se zvýšil cíl úspory skleníkových plynů z 6 % až na 14,5 % v roce 2030 oproti roku 2019. Je také v souladu s národním plánem čisté mobility Ministerstva dopravy České republiky,“ říká Ing. Jiří Ješeta člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu. 

Své k tomu řekl i Zbigniew Pawłucki, místopředseda představenstva skupiny ORLEN Unipetrol zodpovědný za výzkum a vývoj. „Dekarbonizace českého průmyslu a dopravy směrem k udržitelné budoucnosti je společným cílem státního i firemního sektoru. Jsem rád, že jako velké společnosti udávající trend jdeme příkladem a činíme konkrétní kroky k naplnění unijních i národních cílů snížení emisí. Pro našeho partnera, České dráhy, jsme připravili obnovitelné a tedy udržitelné palivové směsi na bázi odpadních tuků a rostlinných olejů, které výrazně snižují emise oxidu uhličitého.“ 

Projekt, plánovaný na období 2024 až 2025, zahrnuje tři fáze. V první fázi ORLEN Unipetrol otestoval vhodné směsi paliv, včetně variant s 15% a 30% obsahem HVO a čistého HVO. Klíčové parametry zahrnovaly hustotu, nízkoteplotní vlastnosti, obsah síry, mazivost a emisní stopu. Výsledky byly využity k doporučení směsí pro testování na zkušebním okruhu.

Od srpna do září 2023 probíhala druhá fáze projektu na zkušebním okruhu ve Velimi, kde byly směsi testovány v motorových jednotkách PESA 847 RegioFox, vybavených motory homologovanými pro biopaliva. Výzkum zahrnoval sledování emisí, spotřeby a výkonu vlaku při různých jízdních režimech. Další fází bude nasazení jednotek do komerčního provozu na vybraných tratích ve Středočeském kraji.

„Test ve Velimi ukázal, že PESA 847 pro České dráhy je skutečný ekologický dieselový vlak. Je vybaven nejen velmi moderním ekologickým motorem stupně V, ale může být navíc poháněn palivem HVO. To umožňuje Český drahám snížit uhlíkovou stopu, aniž by došlo ke zhoršení trakčních parametrů vlaku, a také získat dodatečnou vládní podporu pro zavedení skutečného ekologického řešení regionální dopravy,“ zdůraznil Jan Bończyk, obchodní ředitel pro mezinárodní železniční trh společnosti PESA Bydgoszcz.

 „Nyní bude následovat vyhodnocení úspory emisí a ostatních parametrů a poté bude následovat třetí fáze testování, kdy budou jednotky PESA 847 RegioFox s alternativním palivem nasazeny do komerčního provozu na vybrané trati ve Středočeském kraji,“ dodává Jaroslav Brabec, vedoucí oddělení business developmentu Výzkumného Ústavu Železničního, 

Hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO) je pokročilá biosložka s významným potenciálem ke snížení emisí skleníkových plynů. Výroba z odpadních rostlinných olejů může snížit emise až o 90–95 % oproti fosilním palivům. Tento projekt je dalším krokem k naplnění cílů Evropské unie a České republiky v oblasti udržitelné dopravy.

Hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO) patří mezi biosložky přepracované rafinérskými procesy na hmotu odpovídající svým složením ropné dieselové frakci. HVO je kompatibilní s minerální motorovou naftou, je proto možné jej přidávat ve vyšší příměsi až do 30 % objemu dle ročního období. 

"HVO vyrobený z různých zdrojů se kvalitativně liší. Rozdíl je především ve způsobu čistění, spotřebě vodíku a především emisní stopě. Pokud je HVO vyrobené z rostlinného oleje, který byl pěstován právě za účelem výroby paliva, započítávají se do finální emisní stopy paliva veškeré činnosti související s jeho vznikem. Přesto lze oproti fosilnímu palivu dosáhnout výrazné úspory emisí skleníkových plynů o 60–65 % (ekvivalentní CO2)," uzavírá tisková zpráva. 

Zdroj: ČD

Tagy