EU version

Zůstaly jen kolejnice a pražce: Zaniklou trať z Tasovic převálcovala vlečka

Zůstaly jen kolejnice a pražce: Zaniklou trať z Tasovic převálcovala vlečka
foto: Vojtěch Mikeš /Bývalá železniční trať Tasovice – Vápenný Podol
17 / 01 / 2025

V srdci Železných hor leží pozůstatky trati, která byla kdysi klíčová pro těžbu vápence i přepravu pacientů do lázní. Dnes už je její příběh téměř zapomenutý, zůstaly jen kolejnice a pražce.

Tentokrát zabrousíme do údolí Železných hor, kde se nachází další ze zaniklých tratí. Dráha byla postavena kvůli těžbě vápence. Ale nejen to, vozila také pacienty do lázní. Trať ale nakonec převálcovala vlečka. Řeč je o trati z Tasovic do Vápenného Podolu. První pece u Vápenného Podola se datují do roku 1873. Právě pro rozvoj výroby vápna měla hlavní význam stavba trati. 

Dřívější způsob přepravy kvalitního vápence ze Železných hor do civilizace byl po staletí koňskými povozy. Trvalo to dlouho a bylo to nesmírně náročné. „Až vybudování tratě z Přelouče přes Heřmanův Městec do Vápenného Podolu s odbočnou vlečkou do Prachovic tento způsob dopravy změnil. První vlak dojel na konečnou 25. září 1882, na trati se postupně střídaly parní vlaky s motorovými vozy. Zprvu jezdily do Lázní Vápenný Podol dva páry osobních vlaků, později se jejich frekvence zvýšila,“ konstatuje server iDnes.cz. O šest let později byla postavena dráha z odbočky Tasovice do Prachovic. 

Stavba trati s odbočkou do Prachovic měla jediný cíl. Napojit kraj vápencových lomů a vápenek na hlavní trať Pardubice – Praha. Odbočka do Prachovic působila v počátku jen jako vlečka, později trať pro nákladní dopravu. První osobní vlaky tam začaly zajíždět až v roce 1920. „Po válce s výstavbou obří cementárny v Prachovicích a útlumu těžby ve Vápeném Podolu se role obou tratí vyměnily. Prachovická větev prošla v roce 1978 velkolepou modernizací, podolská chátrala a od 70. let po vyloučení nákladní dopravy spěla k zániku.

V 50. letech totiž pomalu končila těžba, v 70. letech trať dokonce byla označena za nerentabilní a určená ke zrušení. Svůj podíl na tom mělo otevření nového zpracovatelského kombinátu v Prachovicích.  Postupně ztratila význam i pro nákladní dopravu. Poslední vlak v úseku Tasovice - Vápenný Podol odjel v roce 1977. V roce 1980 byla kolej v délce 2 km vytrhána a výhybka v Tasovicích zrušena

 Pozůstatky trati: Kolejnice, pražce 

Trať je charakteristická svým velkým stoupáním. Při prozkoumání okolí lze říci, že v okolí je možné doslova zakopnout o pozůstatky dráhy. Tedy kolejnice, pražce, nebo vozové zarážky.

„Osobně jsem měl to štěstí zažít tuto štreku v provozu, i když pouze coby malý kluk. Do Vápenného Podolu jsme s Michalem a Kouzelníkem dorazili kolem půl desáté dopoledne a po chvíli pátrání zajeli na správné místo poblíž bývalé staniční budovy. První naše kroky směřovaly jak jinak než ke kolejové váze a potom k dosti dlouhé překládací rampě,“ popisují na serveru vlaky.net autoři své zážitky, kteří se na místo přijeli podívat osobně. Podle nich cestou narazili na zapomentý patník například. „Podél trati  bylo vidět místo, kde byla umístěna výhybka. V listí poblíž ležela pozapomenutá plechová návěst a také jsme objevili pár drobných artefaktů,“ líčí na co při své cestě narazili. 

Trať je charakteristická také svým velkým stoupáním. Na cca dvou kilometrech musela překonat převýšení cca 100 metrů.

Zdroje: vlaky.netiDnes.cz. 

Tagy