EU version

Praskliny na nových vagonech: Německá reportáž odhaluje pochybení české firmy NYMWAG

Praskliny na nových vagonech: Německá reportáž odhaluje pochybení české firmy NYMWAG
foto: Der Eisenbahner / Public domain/NYMWAG
15 / 11 / 2024

Německý portál Der Eisenbahner v obsáhlé reportáži upozornil na technické vady nákladních vagonů modelů SGGRSS 80 a SGGMRSS 90 vyráběných českou společností NYMWAG CS a.s., sídlící v Nymburce. Podle reportáže, kterou německý portál zveřejnil ve formě videa na svém YouTube kanálu, mají tyto vagony zásadní technické problémy v klíčových svarech. Der Eisenbahner poukazuje na trhliny, které mohou představovat závažné bezpečnostní riziko pro železniční dopravu v celé Evropě. Tyto problémy se dle reportáže týkají více než tisíce nákladních vozů, které jsou již v provozu.

Odhalení vad ve svarech a jejich důsledky

Podle Der Eisenbahner se problém týká zejména kvality šesti svarů středového kloubu na vagonech SGGRSS 80 a SGGMRSS 90. Tyto šestinápravové nákladní vozy, které byly vyrobeny mezi lety 2020 a 2024, se používají k přepravě těžkých nákladů a jsou nasazeny do provozu u několika významných evropských železničních společností. Reportáž uvádí, že během výroby těchto vozů měla být provedena úsporná opatření, která vedla ke snížení kvality procesu předehřátí kovu při svařování. Der Eisenbahner zdůrazňuje, že tento proces je zásadní pro zajištění dlouhodobé pevnosti svarů, a jeho opomenutí může mít fatální následky.


Praskliny, na které německá reportáž upozorňuje, se podle jejich zjištění mohou objevovat dokonce i na zcela nových vozech. Potenciální vady mohou vést ke zvýšenému riziku nehod, což je obzvláště znepokojivé s ohledem na počet těchto vozů, které dnes křižují evropské železnice.

Rozsah problému v Evropě

Na evropských železnicích se pohybuje více než tisíc vagonů, které byly vyrobeny mezi lety 2020 a 2024. Německý portál přinesl přehled o provozovatelích těchto vagonů v Evropě:

  • EUROWAGON, Polsko: 168 kusů
  • WASCOSA, Švýcarsko: 50 kusů
  • Railrelease, Nizozemsko: 68 kusů
  • Tenutado, Slovensko: 80 kusů
  • MFD Rail, Švýcarsko: 680 kusů
  • GTS Rail, Itálie: 60 kusů
  • Ambrogio, Itálie: 50 kusů

 

Reakce zákazníků: Případ EUROWAGON

Podle Der Eisenbahner bylo v některých případech možné vady odhalit až ultrazvukovým testováním, avšak pracovníci polské železniční společnosti EUROWAGON si údajně všimli prasklin i bez speciálních přístrojů, jelikož praskliny byly viditelné pouhým okem. Společnost, která vlastní 168 těchto vagonů, okamžitě přistoupila k rozsáhlým kontrolám. Podle jejich zjištění obsahuje praskliny až 60 % svarů na jejich vozech SGGRSS 80 a SGGMRSS 90 zakoupených od české firmy. Z bezpečnostních důvodů se polský provozovatel rozhodl vrátit do provozu pouze vozy, u nichž nebyly nalezeny žádné vady.

Německý portál dále uvádí, že samotné kontroly stály EUROWAGON přibližně 12 milionů korun. Tato částka však nezahrnuje ekonomické ztráty způsobené odstavením vagonů z provozu.

Postoj společnosti NYMWAG

Der Eisenbahner ve své reportáži uvádí, že NYMWAG přislíbila pokrýt veškeré náklady spojené s opravami vadných vagonů. Německý deník rovněž získal interní dopis, který NYMWAG adresoval polské společnosti EUROWAGON. Podle jejich zjištění, NYMWAG v dopise doporučuje provádět pouze vizuální kontrolu svarů jako preventivní opatření. Tato metoda však sklidila kritiku, protože, jak německý deník uvádí, vizuální kontrola není schopna odhalit praskliny, které se nacházejí uvnitř svarů, a spolehlivé zjištění těchto vad je možné pouze pomocí nákladného ultrazvukového testování.

Německý deník zároveň naznačuje, že problémy s kvalitou výroby v NYMWAG by mohly být důsledkem přetíženého výrobního procesu, který byl nastaven v reakci na rychlou expanzi společnosti. Podle generálního ředitele společnosti Petra Vlčka zažil NYMWAG velmi dynamický start, a během prvních let tak několikrát znásobil svou výrobní kapacitu. V rozhovoru pro Railmarket.com Vlček přiznal, že společnost zvolila tzv. „punkový styl“ nastavení výrobních procesů:

Zvolili jsme to, čemu dnes říkáme 'punkový styl', protože byly dvě možnosti: první byla vše připravit, nastavit všechny procesy, doladit vše do posledního detailu, což by trvalo rok nebo dva. Pak pomalu spustit výrobu a oslovit zákazníky. My jsme se rozhodli jít druhou cestou a zahájit výrobu co nejdříve a pak vše dohnat v průběhu výrobního procesu,uvedl Vlček.

Historické souvislosti a možné paralely s firmou Legios

NYMWAG vstoupil na trh v roce 2019 a rychle se vypracoval mezi tři největší výrobce nákladních vagonů v Evropě. Německá reportáž připisuje tento úspěch rychle nastavené politice hospodaření, kdy byla výroba upřednostňována na úkor kvality, což vedlo ke zrychlení růstu společnosti, avšak s možnými důsledky pro kvalitu produkce.

Der Eisenbahner taképoukazuje na možné paralely mezi NYMWAG a zaniklou společností Legios, která byla v minulosti spojována s několika finančními skandály pod vedením podnikatele Františka Savova. Generální ředitel NYMWAG, Petr Vlček, dříve působil ve firmě Legios Loco, jedné z dceřiných společností Legiosu, jako člen představenstva.  Der Eisenbahner naznačuje, že zkušenosti manažerů, získané v rámci působení v dřívějších firmách Legiosu, mohly mít vliv na současné přístupy a výrobní strategie, které jsou nyní využívány v NYMWAG.

zdroj: RAILTARGET

František Savov: Kontroverzní magnát českého železničního byznysu

František Savov, jedna z nejkontroverznějších postav českého podnikatelského prostředí, se v minulosti pohyboval na hranici několika odvětví, od mediálního trhu až po železniční dopravu. V jeho portfoliu hrála významnou roli právě firma Legios, jeden z tehdejších největších výrobců nákladních vagonů v regionu. Původně známý jako Lostr, byl Legios v době Savovova vedení spojován nejen s úspěchy na poli výroby, ale také s opakovanými finančními skandály a neprůhledným hospodařením.

V roce 2014 obvinily české úřady Savova z rozsáhlých daňových podvodů. Podle státních zástupců měl stát připravit až o 658 milionů korun prostřednictvím fiktivních faktur a neoprávněných odpočtů DPH. Následně se Savov přesunul do Velké Británie, kde se úspěšně vyhýbá české justici. Navzdory opakovaným pokusům o vydání do České republiky nebyl dosud předán, a nad jeho případem stále visí mnoho otazníků, jak uvádí server Novinky.cz. 

V roce 2019 v rozhovoru pro DVTV Savov poprvé otevřeně přiznal vlastnictví společnosti Legios Loco, což předtím veřejně popíral. Tento obrat opět upozornil na neprůhlednou historii jeho podnikání a možné přímé i nepřímé vazby na současný železniční sektor. Savov však nemá v současnosti prokazatelné vazby na majetkovou strukturu NYMWAG, dle serveru Ekonomickydenik.cz

Další osud Legiosu: Skandál bratří Šušků a dramatické převzetí

Lounský areál společnosti Legios, později známé jako Heavy Machinery Services, se po insolvenčních problémech stal lákavým cílem pro několik vlivných českých miliardářů. Právě v této chvíli vstupují na scénu bratři Peter a Rudolf Šuškovi, kteří se nesmazatelně zapsali do historie českého železničního byznysu. Tito podnikatelé, prostřednictvím svých firem, jako je Traťová strojní společnost (TSS) a Ostravské opravny a strojírny (OOS), ovládli významnou část trhu oprav a výroby železničních vozů. V roce 2020 si však připsali jednu z nejznámějších kapitol českého železničního sektoru, když za 750 milionů korun odkoupili výrobní areál bývalé lounské vagonky Legios.

Převzetí se však zdaleka neobešlo bez dramatických zvratů. Podle reportáže Seznam Zpráv z června 2020 bratři Šuškové silou usilovali o získání kontroly nad areálem, který byl v té době využíván předchozím nájemcem. Když bratři dorazili k lounské vagonce, aby areál převzali, narazili na odpor bezpečnostní agentury najaté dosavadním uživatelem areálu. Agentura zablokovala hlavní bránu vozidlem a zabránila tak vstupu nových vlastníků. Situace vyústila v eskalaci násilí, které si vyžádalo zásah policie včetně ozbrojené jednotky. Policie nakonec musela zajistit bratrům Šuškovým přístup do areálu.

Jejich podnikání však nebylo bez kontroverzí. Podle investigativních zpráv RAILTARGET byly firmy bratří Šušků obviněny z nekalých obchodních praktik a dostaly se do sporu se státními institucemi, které je označily za nespolehlivé dodavatele. Navzdory těmto problémům pokračovaly jejich firmy v činnosti, byť za cenu rostoucího zadlužení, které podle odhadů v roce 2021 dosáhlo více než 7 miliard korun.

Současná majetková struktura NYMWAG

Současné vlastnické uspořádání společnosti NYMWAG zahrnuje několik významných jmen, mezi nimiž dominuje Oszkár Világi, slovenský miliardář s maďarskými kořeny, který má úzké vazby na maďarskou vládu a premiéra Viktora Orbána. Világi je známý nejen svými investicemi v ropném průmyslu, kde působí prostřednictvím společnosti Slovnaft, ale také svým vlivem na železniční dopravu. V NYMWAG se angažuje nejen jako vlastník, ale i jako klíčová postava propojená s dalšími významnými osobami v sektoru. Jeho podnikatelské aktivity v NYMWAG se překrývají s působením osob napojených na železniční společnost Railtrans International (RTI), což posiluje jeho vliv na železniční trh v regionu.

Világiho majetkový a podnikatelský vliv v NYMWAG je považován za klíčový pro expanzi společnosti na evropském trhu. Díky svým úzkým kontaktům a strategickým investicím v oblasti železniční dopravy si NYMWAG upevňuje pozici jednoho z dominantních výrobců nákladních vagonů v Evropě.

Vývoj situace a reakce regulačních orgánů

V reakci na závažné informace z reportáže kontaktovala redakce RAILTARGET německý deník Der Eisenbahner s doplňujícími dotazy. V odpovědi německý deník uvedl:

“Jako významná a profesionální společnost důležitá pro Českou republiku a Evropu očekáváme, že Nymwag bude jednat zodpovědně – zejména vzhledem k tomu, že po evropských železnicích jezdí téměř 1 000 potenciálně rizikových nákladních vozů.”

S ohledem na rozsah problému vyzývá Der Eisenbahner k zásahu národních železničních orgánů, mezi něž patří německý EBA, švýcarský BAV, francouzský EPSF a český Drážní úřad. Deník Der Eisenbahner sdělil redakci RAILTARGET, že příslušné drážní autority byly kontaktovány, čímž se zvyšuje tlak na důkladné prověření situace. 

Redakce RAILTARGET oslovila s žádostí o oficiální stanovisko i společnost NYMWAG CS a.s. Společnost však do vydání článku nereagovala.

Tagy