foto: RAILTARGET/DAC
Státy střední Evropy odstupují z projektu testování digitálního automatického spřáhla kvůli nedostatečnému financování, do budoucna to znamená mnoho otazníků.
Projekt testování digitálního automatického spřáhla (DAC) na tzv. pionýrských neboli testovacích vlacích, ve střední Evropě nebude. Po nové informaci o způsobilosti financování musí státy Česka, Polska a Slovenska z projektu odstoupit. Region střední Evropy je nyní vyloučen z testování, což může zpomalit nasazení DAC a učinit nákladní železniční dopravu v této oblasti méně konkurenceschopnou.
Neadekvátní financování může za konec DAC ve střední Evropě
Cílem projektu tzv. pionýrských vlaků s digitálním automatickým spřáhlem, které mají na koleje vyjet v roce 2026, je testovat DAC v reálných podmínkách provozu, přičemž celý projekt je spolufinancován Evropskou unií.
Podle informací redakce RAILTARGET, však došlo k náhlému obratu, co se týče financování pouze dva týdny před termínem podávání žádostí o grant. Tím, že evropská organizace CINEA zodpovědná za financování z programu CEF2, neuznává náklady na komerční provoz testovacích vlaků za způsobilé ke spolufinancování, není pro mnohé státy jiná možnost než pionýrský projekt opustit. Zasáhne to převážně střední Evropu, jelikož Česko, Polsko a Slovensko musí v návaznosti na vyjádření organizace CINEA v projektu skončit.
Psali jsme
Indické ministerstvo železnic pracuje na návrzích, jak do roku 2030 zavést automatické spřáhlo. Úvahy se opírají jednak o evropský program…
Železniční společnosti narazily na dva zásadní problémy. Prvním je překážka na evropské úrovni, jelikož bylo rozhodnuto, že projekt na testování DAC v reálném provozu bude čerpat finanční zdroje z Nástroje na propojení Evropy. Nástroj CEF2 však umožňuje spolufinancování pouze z 50 %, není tedy pro projekty s technologií, která ještě není finalizovaná, optimální volbou. To se ukázalo právě na projektu testování digitálního automatického spřáhla.
DAC je technologie, která se nachází v rané fázi vývoje, není tedy jisté, jaký model spřáhla bude na pionýrské vlaky instalován. To představuje značnou rizikovost, kterou však CEF2 nereflektuje. Nepočítá ani s potenciálními náklady společností, kdyby se testování v praxi neosvědčilo a bylo by nutné DAC z vozů opět demontovat.
Podle původních plánů měl daný projekt získat finanční zdroje v rámci vědecko-výzkumných fondů, kde by financování dosáhla 80 %. Pokud by byl tento plán zrealizován, firmy by měly větší flexibilitu, co se týče uznatelnosti nákladů, které vykážou při přechodu na DAC. S tím souvisí i úroveň zralosti samotného spřáhla, jelikož náklady nejsou striktně dané. Jedná se o pionýrský neboli testovací projekt, je tedy eventualitou, že některé funkce DAC se v praxi neosvědčí, a bude pak nutné změnit model, či technologii jinak upravit, což se odrazí i v nákladech.
Středoevropské státy jsou bez testování DAC v konkurenční nevýhodě
Vystoupení zemí střední Evropy znamená pro budoucnost DAC hrozbu. Konsorcium firem, které vstoupily do projektu pionýrských vlaků, bylo od začátku nevyvážené – tvořily jej jak velké národní železniční společnosti, tak i malí soukromí dopravci. Zde je ale jádro problému, které následně navazuje na neadekvátní model financování z fondu CEF2. Velké firmy mají přirozeně i více zaměstnanců a větší kapacity, i co se týče hmotných aktiv, kterými disponují.
Tohle všechno jim dává výhodu oproti menším firmám, jelikož autorizační a jiné schvalovací procesy potom spadají do jejich vlastní kompetence, nemusí tedy si najímat dodavatele. Malí dopravci mají naopak menší počet zaměstnanců, nezbývá jim tedy nic jiného, než pronajmout dílny a jiné prostory, a najmout externí firmy, aby jim zpracovali to, co svou kapacitou nezvládnou. Zastoupení střední Evropy ale tvořily právě malé společnosti.
Česko, Slovensko a Polsko jsou důležité státy pro propojení všech částí Evropské Unie a po jejich odchodu je celý region od Německa na východ vyloučen. Tyto státy jsou přitom příznivci digitalizace a automatizace železnice. Současně také pochopily, že testování digitálního automatického spřáhla v různých podmínkách je základ modernizace nákladní železniční dopravy.
Pokud je tento region z testování eliminován a DAC bude testován pouze v zemích jako Německo nebo Rakousko, posouvá se harmonizace nákladní dopravy opět dozadu. Současně to může ohrozit i trh střední a východní Evropy, které tak nebudou mít s digitálním automatickým spřáhlem zkušenost a jen těžko se jim bude konkurovat západním kapacitám.
Psali jsme
Testování digitálního automatického spřáhla (DAC) není možné efektivně dělat z CEFu. Kvůli prosazování této varianty je projekt na slepé koleji. Analýzu…
Nedostatečné národní financování stojí v cestě DAC
Tahounem projektu tedy zůstávají železniční giganti z Německa a Rakouska, kteří mají ale přislíbené národní spolufinancování, tedy nestojí před rizikem, že v případě neúspěchu spadnou jejich čísla ještě do většího záporu. To se ovšem netýká odcházejících států, které národní financování využít nemohou. Zde můžeme vyzdvihnout problémy s financováním i na národní úrovni. Bohužel ministerstva ve střední Evropě dávají přednost investicím do infrastruktury, testování digitálního automatického spřáhla v reálném provozu tedy není něco, na co zbývají prostředky. Do budoucna by se mělo zajistit, aby bylo spolufinancování z národních zdrojů možné i pro technologické projekty.