EU version

Za 188 milionů rychleji z Hradce. A Most? Ten má být za 40 minut z Prahy

Za 188 milionů rychleji z Hradce. A Most? Ten má být za 40 minut z Prahy
foto: ACRI/VRT Praha–Drážďany
08 / 05 / 2025

Zatímco v Podorlicku přibude druhá kolej, moderní zabezpečení a vlaky zrychlí na 160 km/h, na druhém konci Česka se rýsuje trať, která spojí Prahu s Mostem za 40 minut.

Správa železnic vybrala zhotovitele projektové dokumentace pro modernizaci železniční trati mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Podle tiskové zprávy SŽ získalo zakázku sdružení firem VECTORAMA a MORAVIA CONSULT Olomouc, které nabídlo cenu 188 865 600 korun. Projektování by mělo trvat zhruba dva roky, vlastní stavební práce se očekávají v období 2029 až 2032. 

Po dvou kolejích a až 160 km/h. Trať z Hradce do Jaroměře má projektanta 

Úsek v Podorlicku je součástí širšího plánu, který propojuje vysokorychlostní tratě (VRT) s modernizovanými konvenčními spoji. Modernizace poslouží jak regionálním spojům, tak dálkové dopravě. V rámci úprav přibude druhá kolej, která umožní vlakům jezdit rychlostí až 160 km/h. Rekonstrukcí projdou stanice v Předměřicích nad Labem a ve Smiřicích. Plánováno je také zrušení některých železničních přejezdů. Trať bude nově elektrifikována a osazena zabezpečovacím systémem ETCS

Tato modernizace se stane klíčovým článkem plánovaného spojení z Prahy přes Hradec Králové až do polské Vratislavi. Spolu s dalšími plánovanými úseky směrem na Náchod a Meziměstí vznikne silná železniční osa v Podorlicku. Ta posílí regionální dopravu v Královéhradeckém kraji a zlepší spojení nejen s krajským městem, ale i s hlavním městem a sousedním Polskem

 

Ideální variantu VRT z Prahy do Mostu doporučí studie proveditelnosti 

Další soutěž, o které Správa železnic informovala, je teprve na začátku: SŽ totiž zahájila výběrové řízení na zpracování studie proveditelnosti pro VRT z Prahy do Mostu, označovanou jako VRT Poohří. V rámci dokumentace bude posouzeno celkem devět trasových možností. Nové spojení by mohlo výrazně zkrátit dnešní přibližně dvouhodinovou cestu na pouhých 40 minut. 

Správa železnic nyní hledá zhotovitele dokumentace pro větev trati vedoucí z Prahy přes Louny do Mostu. Tato trať bude navazovat na budoucí vysokorychlostní spojení mezi Prahou a Drážďany. Místo, kde se nové rameno napojí na hlavní trasu, bude stanoveno právě ve studii – rozhoduje se mezi oblastí u Roudnice nad Labem v Ústeckém kraji a lokalitou poblíž Nové Vsi ve Středočeském kraji

 

Rychlost 200 až 320 km/h: Na výběr bude z devíti variant 

Studie se bude zabývat celkem devíti možnými variantami a jejím cílem bude najít nejvhodnější trasu. Zároveň se bude rozhodovat, zda bude nová trať určena výhradně pro osobní dopravu, nebo umožní také provoz nákladních vlaků, podobně jako plánovaný úsek mezi Litoměřicemi a Drážďany. Variantně se počítá s návrhovými rychlostmi do 200, 250 nebo 320 km/h. Studie rovněž posoudí nezbytné úpravy stávajících tratí, které budou na nové spojení navazovat – zejména úsek Louny–Žatec.

„Během zpracování studie budeme intenzivně konzultovat s dotčenými obcemi, abychom mohli už v této fázi vzít v úvahu jejich připomínky a místní znalost,“ uvedl Jakub Bazgier, ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic. Dokončení studie se očekává v průběhu roku 2027. 

Vysokorychlostní tratě představují klíčový směr rozvoje české železnice. Díky rychlostem až 320 km/h přispějí ke zrychlení dopravy, posílení ekonomiky, zlepšení kvality života i ochraně životního prostředí. Kromě výrazné časové úspory přinesou nové technologické i hospodářské možnosti, odlehčí přeplněným konvenčním tratím a ve srovnání s automobily nabídnou až sedminásobně nižší spotřebu energie a produkci emisí CO₂. 

Tagy