EU version

Evropské železniční ceny 2025: Krize, nebo příležitost? Železniční lídři varují, že Evropa musí okamžitě jednat

Evropské železniční ceny 2025: Krize, nebo příležitost? Železniční lídři varují, že Evropa musí okamžitě jednat
foto: RAILTARGET/Evropské železniční ceny 2025
18 / 02 / 2025

European Railway Award 2025 ocenili Enrica Lettu, Dominique Riqueta a Josefa Doppelbauera za jejich příspěvky k železniční politice, infrastruktuře a digitalizaci. Tato událost vyzvala k naléhavým investicím do železnice, aby byly splněny evropské cíle v oblasti dopravy a klimatu.

Evropský železniční sektor vydal důraznou výzvu k přechodu od plánování k realizaci, když se včera večer sešel v Bruselu na 18. ročníku soutěže European Railway AwardPrestižní událost pořádaná v Královském muzeu výtvarného umění – společně organizovaná Evropskou asociací železničního dodavatelského průmyslu (UNIFE) a Společenstvím evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) – spojila nejvyšší představitele EU, politiky a lídry průmyslu, aby ocenili jednotlivce, kteří mimořádně přispěli k rozvoji železnice v Evropě .

Letošní téma, Nová cesta pro evropskou železnici: od inspirace k realizaci , odráželo rostoucí naléhavost tohoto odvětví přeměnit politiku v pokrok a zajistit, aby železnice naplnila svůj potenciál při řešení klimatických problémůkonektivity a ekonomických výzev. Za svou práci při formování budoucnosti železnice byly oceněny tři osobnosti:

  • Cena Rail Champion – Enrico Letta , bývalý premiér Itálie
  • Cena za celoživotní dílo – Dominique Riquet , bývalý poslanec Evropského parlamentu
  • Cena za úspěch – Josef Doppelbauer , bývalý výkonný ředitel Agentury Evropské unie pro železnice

Na akci zazněly klíčové projevy předních představitelů EU, včetně evropského komisaře pro udržitelnou dopravu a cestovní ruch Apostolose Tzitzikostase, polského ministra infrastruktury Dariusze Klimczaka a poslance EP Dariusze Jońského , kteří všichni hovořili o zásadní roli železnice při dosahování evropských dopravních, klimatických a ekonomických cílů .

Enrico Letta: Vysokorychlostní železnice jako sjednocující evropská vize

Cena Rail Champion Award 2025 byla udělena Enricu Lettovibývalému předsedovi italské vlády , za jeho neúnavnou obhajobu vysokorychlostní železnice jako pilíře evropské jednoty a hospodářského růstu . Jeho vlivná zpráva Mnohem víc než trh , publikovaná pro Radu EU, nastínila nutnost propojení evropských hlavních měst prostřednictvím integrované vysokorychlostní železniční sítě, což je krok všeobecně považovaný za zásadní pro dosažení zelené a digitální přechody v Evropě.

Letta , když přemýšlel o svých zjištěních, prohlásil: "Na své cestě napříč Evropou jsem byl ohromen, když jsem našel kontinent tak hladce spojený svými cíli a hodnotami, a přesto tak fyzicky rozdělený svými nedostatečně využívanými železnicemi. Vysokorychlostní železniční síť spojující všechna hlavní města EU by ztělesňovala samotnou podstatu budování silnější, integrovanější a zelenější Evropy."

Dominique Riquet: Celoživotní advokacie pro železniční infrastrukturu

Cena za celoživotní dílo byla udělena Dominique Riquetovi, bývalému poslanci Evropského parlamentu, který sehrál klíčovou roli při utváření evropské dopravní politiky. Během svého 15letého působení (2009–2024) v Evropském parlamentu spoluvedl revizi nařízení o transevropské dopravní síti (TEN-T), která připravila cestu pro silnější a propojenější železniční systémy v celé EU.

Riquet byl hlasitým zastáncem dlouhodobého financování železničních projektů , zejména prostřednictvím nástrojů, jako je Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Při přebírání ceny poukázal na rostoucí význam železnic: "19. století bylo stoletím uhlí a železnice, 20. stoletím ropy a silnic a 21. století znamená velký návrat železnice. Udržitelnější, dostupnější a bezpečnější – železnice bude definovat budoucnost evropské dopravy. Nyní je na EU, aby urychlila harmonizaci, výzkum a propojení."

Josef Doppelbauer: Hnací síla železniční bezpečnosti a digitalizace

Cena za úspěch byla předána Josefu Doppelbauerovi, který působil jako výkonný ředitel Agentury Evropské unie pro železnice (ERA) v letech 2015 až 2024. Pod jeho vedením hrála ERA klíčovou roli při prosazování interoperability, bezpečnostních předpisů a implementace čtvrtého železničního balíčku.

Doppelbauer se zasloužil o snížení vnitrostátních bezpečnostních a technických pravidel, která brání přeshraničnímu železničnímu provozu , což byl významný krok při budování jednotného evropského železničního prostoru. Zdůraznil, že je třeba pokračovat v pokroku, a uvedl: "Když se ohlédneme za uplynulou dekádou, vybudování jednotného evropského železničního systému bylo možné pouze díky silné spolupráci mezi sektorem a institucemi EU. Aby se železnice skutečně stala páteří evropské multimodální dopravní sítě, musí tato spolupráce nejen pokračovat, ale také ji posilovat."

Výzva k akci: Od politiky k provedení

Během večera řečníci a představitelé průmyslu zdůrazňovali naléhavou potřebu, aby tvůrci politik EU přešli od politických diskusí ke konkrétním investicím do infrastruktury . Zdůraznili důležitost:

  • Trvalé financování železnic EU prostřednictvím víceletého finančního rámce (VFR) na období 2028–2034
  • Plná realizace revidované sítě TEN-T
  • Urychlení zavádění evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS).
  • Podpora přeshraničních projektů na posílení železniční konektivity

Andreas Matthä, předseda CER a generální ředitel ÖBB , přímo vyzval k financování: "Pro realizaci celé sítě TEN-T je nezbytné spolufinancování EU v minimální výši 100 miliard EUR. Bez silné finanční podpory Evropa riskuje, že promeškává historickou příležitost k transformaci svého železničního systému."

Podobně evropský komisař Apostolos Tzitzikostas znovu potvrdil, že železnice zůstává ústředním bodem dopravní strategie EU: "S tím, jak EU vstupuje do nové éry tvorby politik, začíná i cestování po železnici. Můj tým a já pracujeme na rozšíření vysokorychlostní železnice, prodeji jednotlivých jízdenek, digitalizaci a vojenské mobilitě – abychom zajistili, že železnice bude hrát klíčovou roli v budoucnosti Evropy.

Tagy