EU version

Firmy ze Slovenska, Polska a Česka odcházejí z testování DAC kvůli nevhodné formě financování. Jsou hodně naštvané, říká předseda dopravní sekce HK Jan Sechter

Firmy ze Slovenska, Polska a Česka odcházejí z testování DAC kvůli nevhodné formě financování. Jsou hodně naštvané, říká předseda dopravní sekce HK Jan Sechter
foto: redakce RAILTARGET/Jan Sechter / DAC
24 / 02 / 2025

Testování digitálního automatického spřáhla (DAC) není možné efektivně dělat z CEFu. Kvůli prosazování této varianty je projekt na slepé koleji. Analýzu posledního vývoje i to, jaké se plánují nové kroky přináší redakce RAILTARGET v rozhovoru s předsedou Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Janem Sechterem.

Do přípravy na zavedení digitálního automatického spřáhla (DAC) se zapojily i české a slovenské firmy. Vy jste byl u celého procesu od začátku – jak se projekt vyvíjel a jak se řešila otázka financování?

DAC (digitální automatické spřáhlo) je úplně nová technologie, která vyžaduje kompletní přezbrojení vagonů v železničním sektoru v Evropě. Nejde jen o výrobu nových železničních vagonů s jiným mechanismem zapojování, ale i o úpravu velké části stávajících vozů. Je to obrovské celoevropské téma, které nemůže fungovat bez koordinovaného postupu.

Už jako náměstek ministra dopravy jsem se tím zabýval, ale v porovnání s jinými prioritami, jako bylo zavádění ETCS nebo vysokorychlostní železnice, se DAC tehdy bralo jako záležitost budoucnosti. Nicméně už tehdy existovala skupina firem, která na tom chtěla pracovat rychleji, protože věřila, že jim to pomůže snížit pracovní náklady na vlakotvorbu. Hlavně ve státech s dražší pracovní silou byla motivace k digitalizaci silná.

To ovšem vyvolalo odpor ve střední Evropě, včetně České republiky. Národní dopravce i soukromí hráči, jako například Metrans, byli velmi skeptičtí. Neviděli v DAC reálný přínos pro své podnikání a hlavně nebylo jasné, kdo by to zaplatil.

Proto jsme se s tehdejším prezidentem Hospodářské komory Vladimírem Dlouhým rozhodli, že se situací něco uděláme. Promluvili jsme s celým odvětvím, abychom zjistili, proč je odpor tak silný, a co by firmy potřebovaly, aby na tento projekt přistoupily.

Jaké byly hlavní důvody odporu proti zavedení DAC?

Ukázalo se, že firmy se DAC nebrání úplně. Kdyby tato technologie už byla k dispozici a zítra ji někdo nainstaloval na všechny vagony, byli by připraveni ji používat. Používá se například v Americe nebo v jiných zemích světa.

Problém byl ale v tom, že nikdo nevěděl, co všechno bude její zavedení obnášet. Jak to ovlivní vlakotvorbu, údržbu, revize, jaké budou investiční náklady. Nešlo tedy jen o neochotu, ale spíše o nedostatek informací.

Proto jsme na konci roku 2022 navrhli eurokomisařce pro dopravu Adině Vălean, aby se spustilo testování DAC v reálném provozu. V lednu 2023 jsme o tom jménem Vladimíra Dlouhého poslali oficiální dopis za Hospodářskou komoru ČR.

Jak na váš návrh testování DAC reagovala Evropská komise?

Velmi pozitivně. Strávili jsme hodně času propagací testování po celé Evropě a získali jsme mnoho spojenců. Evropská komise potvrdila, že tento přístup dává smysl a že financování by mohlo být možné přes Europe’s Rail, což je instituce zaměřená na inovace v železnici. Tehdy ji vedl Carlo Borghini, dnes Giorgio Travaini.

Na základě toho jsme začali pracovat na sestavení konsorcia firem, které by se testování účastnily. Zapojili se dopravci, firmy z údržby, výrobci. Přidaly se i firmy z Polska a Slovenska.

Jenže v té době se začalo ukazovat, že technologie DAC má zpoždění. Hlavně její elektrická a digitální část neměla potřebné evropské normy TSI. Dokonce jsme se snažili dostat českého zástupce do normovací skupiny v Bruselu, což se nakonec povedlo.

Zásadním zjištěním ale bylo, že nemá smysl testovat polotovar. Jak nám řekli i zástupci Deutsche Bahn, „nemá cenu testovat nezralý banán“. Jinými slovy, testování mělo smysl až ve chvíli, kdy bude technologie skutečně připravená.

Kdy se projekt začal komplikovat a co bylo prvním varovným signálem? 

Vypadalo to slibně. Měli jsme plán, souhlas Evropské komise a sestavené konsorcium. Celá Evropa se podle našeho vzoru připojila a naplánovala si testovací linky. Ale pak do toho vstoupil pan Engelmann.

Engelmann, jako poradce pro Deutsche Bahn, začal prosazovat jiný způsob financování přes fond CEF. Jenže CEF primárně financuje infrastrukturu, ne provozní náklady. Engelmann to přesto prezentoval velmi optimisticky – tvrdil, že pokryje nejen 50 % nákladů, ale že dopravci nebudou mít žádné dodatečné výdaje.

Oslovil všechny firmy, které se k testování původně přihlásily přes Europe’s Rail, a přesvědčil je, že jeho cesta je lepší. Firmy měly zaplatit vstupní poplatek 15 000 eur, což vyvolalo nevoli, protože původní plán předpokládal, že testování bude hrazeno z evropských peněz.

Kdy se ukázalo, že Engelmannův plán nefunguje?

Na konci loňského roku. Evropská agentura začala signalizovat, že provozní náklady nebudou uznatelný výdaj. Engelmann nakonec sám musel přiznat, že jeho řešení nefunguje.

Firmy, které do toho šly, byly pochopitelně naštvané. Zejména v našem regionu – Česká republika, Slovensko, Polsko – kde jsou jiné nákladové struktury, než třeba v Německu. Dopravci se stáhli, protože si uvědomili, že by si testování částečně financovali sami.

Engelmann se z dobrého úmyslu pokusil najít řešení, ale dopadlo to tak, že trh přivedl na slepou kolej.

Co teď bude s projektem dál? 

Teď se snažíme vrátit k původnímu plánu. Europe’s Rail byl od začátku partnerem, který měl zájem na reálném testování. Ztratili jsme čas, ale technologie DAC se mezitím vyvíjela.

Chceme tedy znovu jednat s Europe’s Rail a hledat financování, které bude pro trh přijatelné. CEF sice zůstává možností, ale prioritně financuje infrastrukturu. Europe’s Rail je mnohem flexibilnější, protože je zaměřený přímo na vývoj a implementaci nových železničních technologií.

Zjednodušeně řečeno, pokud se vrátíme na původní koleje a budeme testovat v rámci Europe’s Rail, máme šanci projekt DAC pro střední Evropu zachránit. Aktuálně připravujeme dopis pro Giorgia Travainiho a zahajujeme sním jednání.

Jan Sechter

Jan Sechter je český diplomat. V minulosti působil jako náměstek ministra dopravy, kde se věnoval železniční dopravě a evropským dopravním strategiím. Byl také velvyslancem České republiky v Polsku a Rakousku. V současnosti zastává funkci předsedy Dopravní sekce Hospodářské komory ČR, která je partnerem RAILTARGET na vybraných zahraničních akcích a veletrzích.




Tagy