foto: Pedant01 / CC BY-SA 3.0 / Wikimedia Commons/DAC
Digitální automatické spřáhlo (DAC) je inovativní technologie, která slibuje zvýšení efektivity a kapacity železniční nákladní dopravy.
DAC využije elektrické a datové systémy k propojení železničních vozů, což má vést nejen k ekologičtější, ale i spolehlivější železniční dopravě. Digitální automatická spřáhla by kromě zvýšení kapacity kolejí měla přispět i k hospodářskému růstu a boji proti změně klimatu. Železnice by se proto měla stát atraktivnější alternativou k silniční nákladní dopravě.
Psali jsme
Tradiční šroubové spojky v nákladní železniční dopravě nahrazuje digitální automatické spřáhlo (DAC). Slibuje zvýšení bezpečnosti, efektivity a atraktivity…
DAC má vyřešit úpadek nákladní železniční dopravy
Zavedení digitálního automatického spřáhla (DAC) v Evropské Unii představuje jedno z nejaktuálnějších témat v nákladní železniční dopravě. Evropa, I přes svou technologickou vyspělost, zůstává u používání šroubových spojek, a přechod na automatická spřáhla je spíše výdobytkem posledních let. I přes snahu však zůstává v teoretických rovinách a plánech. Na druhé straně, ve Spojených státech amerických se podle webu Rail Sweden automatické spřáhlo používá již vice než 100 let. I když se v minulosti objevily pokusy o zavedení nového typu spřáhla v Evropě, žádný z nich nebyl úspěšný.
První vlaky s digitálními automatickými spřáhly (DAC) by měly v Evropě začít jezdit v roce 2026 v podobě tzv. pionýrských vlaků, jejichž příprava již odstartovala. Než však vyjedou první vlaky s DAC na trať je potřeba vyřešit, jak bude tento projekt financován. Otázka financování představuje podle expertů jednu ze zásadních překážek v implementaci DAC.
Na konci září letošního roku na berlínském veletrhu InnoTrans, popsal Mark Topal Gökceli z ÖBB digitální automatické spřáhlo jako „klíčový faktor“ pro zvýšení kapacity železnic, která je nezbytná pro větší přesun nákladní dopravy na železnici jako primárnímu druhu.
Psali jsme
Testování digitálního automatického spřáhla v reálném provozu započalo letos ve Švédsku. DAC má být testován v reálném provozu do roku 2026.…
Jak uvádí web Railmarket, DAC urychluje modernizaci a rozšiřuje kapacitu překládacích stanic a stávající železniční infrastruktury. Systém digitálního automatického spřáhla jako první umožňuje vybavit nákladní vozy souvislým elektrickým a datovým propojením, což zejména podporuje jednovozovou dopravu. Ta představuje ekologičtější variantu k silniční nákladní přepravě, jak dále píše web Railmarket.
Europe’s Rail ve svém informačním schématu „European DAC Delivery Programme“ uvádí, že DAC slouží jako prvek interoperability, který otevře novou kapacitu a umožní zavedení inovativních technologií. To předpokládá podpoření přesunu dopravy na železnici, což má následně přispět k ochraně klimatu a povzbudit ekonomický růst.
Zvýšením kapacity železniční sítě se zkrátí doba přepravy, což by mělo udělat ze železnice výchozí volbu pro nákladní dopravu. Toto tvrzení předkládá také společnost Dellner, která na svém webu píše, že digitální automatická spřáhla zlepšují celkovou efektivitu železničního provozu zkrácením prostojů a zjednodušením postupu spojování. Z toho plyne lepší plánování a rychlejší doba obratu.
DAC má zvýšit produktivitu a snížit náklady
Europe’s Rail dále uvádí, že digitální automatické spřáhlo zajišťuje digitální transformaci vedoucí k plně automatizovanému železničnímu provozu s vysokou konkurenceschopností a efektivitou. Připojování a odpojování vozů, spojování vzduchových vedení, používání brzd, sestavování vlakových souprav a manipulace s návěstidly jsou příklady ručních operací, které se dodnes používají při přípravě železniční nákladní dopravy. Aby byly provedeny vizuální a fyzické kontroly a ujistit se, že každá funkce je připojená a nepoškozená, musí zaměstnanci projít celou délku vlaku.
Jak píše na svém webu Rail Sweden, tyto manuální procesy zaberou hodně času, což zvyšuje náklady a snižuje celkovou provozní efektivitu. Implementace digitálního automatického spřáhla má umožnit propojení vozů bez nutnosti fyzického zásahu člověka, což má opět vest ke zrychlení celkové doby přepravy a tím i snížení nákladů.
Psali jsme
Digitální automatické spřáhlo (DAC) je často označováno za klíč k modernizaci železniční nákladní dopravy. O jeho skutečných přínosech a výzvách…
Ve spojení s elektronickým vlakovým řídicím systémem umožňují datová propojení v systému DAC zavedení „pohyblivých bloků“ (tzv. moving blocks). Podle Rail Sweden, tento signalizační systém určuje bezpečné zóny kolem každého vlaku v reálném čase pomocí výpočtů počítačů, které vycházejí z přesných informací o aktuální poloze a rychlosti všech vagónů. Součástí je i nepřetržitá komunikace mezi centrálním zabezpečovacím systémem a zařízením v kabině vlaku.
Rail Sweden dále uvádí, že díky „pohyblivým blokům“ mohou vlaky jezdit blíže k sobě při zachování bezpečnostní rezervy, čímž se zvyšuje kapacita železniční trati. Zvýší se tak produktivita evropských železnic, protože více vlaků bude moci využívat stávající tratě bez nutnosti budování nové infrastruktury.
Jelikož je však testování digitálního automatického spřáhla (DAC) v reálném provozu zatím na samém počátku, je na potvrzení těchto přínosů ještě brzy. Mezitím se stále více ozývají skeptické hlasy expertů z odvětví.
Zdroje: RAILTARGET; Rail Sweden; Europe’s Rail; Railmarket; „European DAC Delivery Programme“ ; Dellner