foto: Redakce RAILTARGET /Digitální automatické spřáhlo nelze zavést bez financování z EU, shodli se šéfové středoevropských carg
Projekt digitálního automatického spřáhla (DAC) musí mít nastavená jasná pravidla finanční podpory z Evropské unie. Dopravci samotní nebudou schopní pokrýt všechny náklady k implementaci DAC. To jsou hlavní závěry jednání, které na veletrhu InnoTrans 2022 v Berlíně vedli šéf ČD Cargo Tomáš Tóth a šéf ZSSK CARGO Roman Gono. Vyslovili tak nahlas zásadní argument chybějící v evropské debatě o zavedení DAC. Bude na odpovědných institucích v rámci EU, aby na tuto námitku jednoznačně zareagovaly.
Jednou z nejdůležitějších technologií, která hýbe železničním byznysem, je digitální automatické spřáhlo (DAC). Tento komponent by měl automaticky spřahat a rozpřahat vlaky. Dále by měl spájet vlaky i datově a pomoci s digitalizací železnice. Jeho zavedení se logicky řešilo i na veletrhu InnoTrans 2022 v Berlíně. Toto téma je velmi důležité, například pro nákladní železniční dopravce, kteří přirozeně řeší nejenom technologickou stránku věci, ale i financování takového záměru, které by mělo být jasně definovanou návratnost.
„Jen samotná implementace DAC by nás v případě plošného zavedení do roku 2030 mohla přijít až na 18 miliard korun. Abychom DAC mohli zavést, musíme nejprve dokončit jeho vývoj a také přesně vědět, jak jej financovat. Jsem rád, že české ministerstvo dopravy definovalo racionální stanovisko k DAC, kde se poukázalo na problém financování projektu a znovu otevřelo možnost koexistence dvou spřahovacích standardů v Evropě tak, jak to vidíme v osobní dopravě,“ řekl šéf ČD Cargo Tomáš Tóth.
Důležité bude, jakou oficiální pozici k tomu zaujmou ostatní státy. Na nevyřešenost systému financování poukázal i šéf ZSSK CARGO Roman Gono: „U každého projektu musí být definované náklady i návratnost. EU by měla dát jasné stanovisko, jak bude vypadat finanční stránka celého projektu.“
Projekt DAC se řešil i na eventu InnoTrans 2022 Digitální automatické spřáhlo - Transformace evropské nákladní železniční dopravy, kterého se zúčastnili výkonný ředitel Europe’s Rail Carlo Borghini, generální ředitel DG MOVE Henrik Hololei nebo vedoucí oddělení Železniční bezpečnosti a interoperability DG MOVE Keir Fitch. Tito lidé na úrovni evropských orgánů mají rozhodovací pozici ohledně DAC. Všichni o DAC mluvili velmi pozitivně, jako o výzvě a revoluci, která pomůže železnici zažít renesanci. Dle jejich slo má také zvýšit kapacitu železnic. K tomuto názoru je šéf ČD Cargo Tomáš Tóth skeptický. Podle jeho slov pouhé zavedení DAC nevyřeší problém s kapacitou železniční infrastruktury.
Zásadní otázkou je také provedení samotné implementace DAC. Na konferenci padaly názory, že by se měla zvolit forma big bang (skoková implementace DAC během dvou týdnů). U odborné veřejnosti panuje vůči tomuto způsobu implementace značná skepse, protože se debata vede v příliš obecné rovině a neřeší se konkrétní realizace. Bohužel, pro evropskou debatu je typické, že zastánci DAC se nesnaží dostatečně reagovat na oprávněné připomínky, například z české a slovenské strany. Přesto, že na konferenci vystoupil zástupce ČD Cargo, který tento aspekt pojmenoval, tak nedostal uspokojující odpověď.