foto: Praha.eu / public domain/Letiště Václava Havla
Historický milník na české železnici. Správa železnic vyhlásila soutěž na dodavatele PPP projektu trati z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla. Vítěz zajistí nejen výstavbu, ale i 25letou údržbu. Soutěžní dialog začne s vybranými uchazeči v roce 2026.
Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na dodavatele PPP projektu železničního spojení z Prahy-Veleslavína na Letiště Václava Havla. V první fázi musí zájemci doložit zkušenosti s obdobnými projekty, s vybranými uchazeči bude poté zahájen soutěžní dialog. Celkový vítěz zajistí vybudování a údržbu trati po dobu 25 let.
Letiště: První PPP projekt na české železnici
„Jedná se o historický milník v přípravě prvního PPP projektu na naší železnici. Věřím, že projekt je atraktivní a přiláká dostatečný počet zájemců o realizaci, ze kterých po soutěžním dialogu vzejde vítězný dodavatel,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Výzva cílí na významné dodavatele se zkušenostmi nejen s realizací samotných železničních staveb, ale i s jejich následnou údržbou. Klíčové budou i zkušenosti se zajištěním jejich financování soukromými bankami nebo finančními institucemi, jako je Evropská investiční banka.
Psali jsme
Ministr dopravy v exkluzivním rozhovoru zdůraznil klíčovou roli PPP projektů týkající se modernizace infrastruktury. První kilometry vysokorychlostních…
Trať s údržbou na 25 let
„Hlavní benefit spolupráce soukromého a veřejného sektoru spočívá ve využití know-how pro optimalizaci celého projektu a stavebních řešení. Stát totiž bude platit soukromému investorovi za službu zahrnující bezchybně fungující infrastrukturu, kterou po uplynutí stanovené doby převezme zpět,“ upozornil náměstek generálního ředitele Správy železnic pro ekonomiku Tomáš Čoček.
Po vyhodnocení předložených žádostí o účast se vyberou čtyři uchazeči, kteří postoupí do dalšího kola. Tím bude soutěžní dialog, během kterého si Správa železnic upřesní návrhy řešení s jednotlivými zájemci s cílem nalézt optimální řešení pro realizaci. Dokončení dialogu a podání finálních nabídek se očekává na začátku roku 2026.
Vítěz veřejné zakázky vybuduje a bude spravovat trať v úseku Praha-Veleslavín – Praha-Ruzyně – Praha-Letiště Václava Havla, novou stanici na letišti a také pokračování tratě ve směru na Kladno, tedy takzvané zaokruhování.
Pražské letiště: Labyrint s devíti zastávkami
Nové vlakové spojení z centra metropole do Kladna, s odbočkou na Letiště Václava Havla, má být klíčovým krokem směrem k moderní a udržitelné dopravě. Projekt, jehož dokončení je plánováno na přelom let 2029 a 2030, spojí devět zcela nových zastávek, jak jsme již informovali, z nichž každá bude charakteristická svým designem a přínosem pro cestující. Náklady přesahující 50 miliard korun dělají z tohoto záměru jeden z nejrozsáhlejších infrastrukturních projektů v historii České republiky.
Cesta začne na Masarykově nádraží, kde se historický prostor změní v moderní dopravní uzel, částečně díky nové architektuře od Zahy Hadid. Stanice Bubny přinese vzpomínkový rozměr jako památník obětem holocaustu, zatímco revitalizované okolí nabídne prostor pro klid i moderní dopravu. Výstaviště nabídne jedinečné propojení Letné a Holešovic, zatímco podzemní stanice v Dejvicích zajistí snadný přestup na metro a vytvoří plynulé spojení s tunely Blanky.
Na trase nebudou chybět ani klíčové body jako Veleslavín, kde vznikne významný přestupní uzel, a Liboc, která obnoví svou historickou železniční zastávku po několika dekádách. Modernizovaná Ruzyně se stane přátelským místem i pro cyklisty, zatímco terminál Dlouhá Míle propojí vlak s dalšími druhy dopravy. Konečnou stanicí pak bude Letiště Václava Havla, které novým přístupem vlakem otevře Praze dveře do světa.
Tento projekt nejenže promění pražskou dopravu v efektivní a ekologický systém, ale také přinese nové příležitosti pro obyvatele a návštěvníky města. Praha se tímto krokem připravuje na zcela novou éru moderní infrastruktury.
Zdroj: SŽ