EU version

Kontroverze okolo Nových Holešovic a Palmovky: Senátorka bije na poplach kvůli možným škodám

Kontroverze okolo Nových Holešovic a Palmovky: Senátorka bije na poplach kvůli možným škodám
foto: Wikimedia Commonst, CC BY-SA 4.0/Hana Marvanová
06 / 06 / 2024

Projekt Nové Holešovice a rekonstrukce okolí Palmovky vyvolaly vlnu kontroverzí. Senátorka a zastupitelka hlavního města Prahy Hana Marvanová podala trestní oznámení. Učinila tak na základě nezávislého auditu, který upozorňuje na řadu podezřelých okolností. Redakce RT ji na toto téma vyzpovídala.

  Projekt Nové Holešovice a rekonstrukce okolí Palmovky budí vášně. Podala jste trestní oznámení v této věci. Co je předmětem trestního oznámení?

Trestní oznámení jsem podala jako zastupitelka hl. m. Prahy, neboť jsme obdržela nezávislý audit, který si objednal Magistrát hl. m. Prahy a který upozorňuje na řadu podezřelých okolností, které se týkají projektů Nové Holešovice a Palmovka a z nichž vyplývá i riziko vzniku škody velkého rozsahu. Zároveň se objevily ve veřejných zdrojích závažné informace o podezření z korupce v souvislosti s kauzou Dozimetr a založení společného podniku Nové Holešovice.

Měl by se podle Vás prověřit způsob vedení modernizace ze strany města Prahy a Dopravního podniku?

Jsem přesvědčena, že by se měl prověřit způsob modernizace stanic metra ze strany DPP. Nesouhlasím s tím, že předpokladem modernizace je plánovaný rozprodej veškerého nemovitého majetku na stanicích metra. To zásadně zhorší pozici hl. m. Prahy a DPP, ztíží správu tohoto majetku a možnosti Prahy ovlivnit rozvoj města.  

 Proč podle Vás rekonstrukce zmíněných stanic metra, které připravil management DPP, není výhodná?

Na nevýhodnost a rizikovost, včetně vzniku škody velkého rozsahu, upozorňuje uvedený nezávislý audit. Jeho závěry jsou alarmující a není možné, aby na ně Praha a DPP nereagovaly, jak se to bohužel nyní děje. Audit upozorňuje na nevýhodnost postavení DPP v rámci společného podniku Nové Holešovice, kdy má mít DPP nevýhodné menšinové (25%) postavení. Na Palmovce pak má dojít k úplnému převedení pozemků do vlastnictví soukromé firmy za částku, která je hluboko pod tržní cenou, a zároveň není zajištěn dostatečný vliv Prahy a DPP na stanici metra Palmovka.

Jak by se podle Vás mělo přistupovat k rekonstrukci stanice metra Nádraží Holešovice?  

Za současné situace a varování, které přinesl audit, není možné realizovat převod pozemků do společného podniku a je třeba zvolit vystoupení ze společného podniku (exit), což smlouva předpokládá a výslovně v ní je uvedeno, že za takové situace není nárok na náhradu škody. Poté je možné dále jednat s developery o novém právním nastavení spolupráce v území.

 

Tagy