foto: Foto RAILTARGET/Generální ředitel SŽ
RAILTARGET na Ministerstvu dopravy ČR po tiskové konferenci k ETCS vyzpovídal šéfa Správy železnic Jiřího Svobodu. Jak to vypadá s rozjezdem systému ETCS? A co školení strojvedoucích? Svoboda slibuje, že vše jede podle plánu a dokonce zrychlují.
Potkáváme se na Ministerstvu dopravy ČR po tiskové konferenci. Já bych se ráda zeptala, před měsícem proběhlo jednání k ETCS, jaké další kroky jste od té doby, v rámci realizace projektu učinili?
Stěžejní je, že Drážní úřad dal pevným pokynem, že od 1.8. všichni uživatelé dopravy, pokud mají vybavená hnací vozidla a mají proškolené strojvedoucí, tak musí jet pod systémem ETCS. Současně ze strany Správy železnic jsme poměrně akcelerovali informace o tom vozidle, pakliže dojde k jakékoliv závadě či zastavení vlaku směrem k uživateli neboli dopravcům. Takže odpověď je, že se zrychlil tok informací, abychom lépe selektovali důvod jakýchkoliv problémů a do budoucna jsme věděli, ať už jak je trvale odstranit nebo jak rychle je odstranit.
Vy jste zmínil tolik diskutované školení strojvedoucích, což je velkým tématem. Probíhá zde všechno podle plánu?
Za nás ano. Správa železnic má zhruba 500 strojvedoucích, což je poměrně velká skupina a jsme zhruba ve dvou třetinách z pohledu školení. A nemyslím si, že bude jakýkoliv problém stihnout do konce roku,
Psali jsme
Od srpna se na českých železnicích začal masivně využívat evropský zabezpečovací systém ETCS, který bude od ledna 2025 povinný na více než 600…
Zeptám se rovněž, jak probíhá dále testovací proces?
Testovací proces je definitivně ukončen v rámci zkušebních jízd, co podnikla přímo Správa železnic po dohodě s dopravci. Teď už je pokyn od 1.8., ale současně vně těchto plánů, jsem dal pokyn, že naše hnací vozidlo, konkrétně Vectron, jednou týdně projede celá ta ramena a veškerá data jsou nám ihned online k dispozici.
Psali jsme
Česká republika stihne zahájit provoz nového systému ETCS na hlavní železniční síti od ledna 2025. Po úspěšném dokončení zátěžových testů plánuje…
Moje poslední otázka se týká lednového zavádění ETCS. Zde vše pokračuje podle plánu nebo lze očekávat nějaké časové úpravy?
Spíše jsme zrychlili, protože některé termíny z pohledu příprav byly až na listopad. Mám tím na mysli například vybavenost železniční stanice Pardubice, takže plány jsou pevně dané a neumím si představit, že teď by do toho ještě někdo zasahoval.