Druhá světová válka přinesla další rozvoj a využití obrněných vlaků v různých válečných oblastech. Tyto mohutné, opevněné stroje byly využívány k průzkumu, přepravě a boji a navázaly tak na odkaz založený během první světové války.
Obrněné vlaky v době druhé světové války se tak vyvinuly ze svých předchůdců z první světové války a byly do nich začleněny nové technologie a konstrukční vylepšení, která zvýšila jejich schopnosti. Pokroky v pancéřování, výzbroji a komunikačním vybavení umožnily, aby tyto vlaky byly účinnější v bojových i podpůrných úlohách. Není žádné překvapení, že během druhé světové války používaly tyto vlaky státy jako Německo, Sovětský svaz a Polsko. Nutné ale podotknout, že každá země vyvinula vlastní unikátní konstrukci a strategii.
Když porvnáme obě období, lze říci, že základní struktura obrněných vlaků za druhé světové války zůstala podobná jako za té první. Obvykle se skládala z lokomotiv, dělostřeleckých vozů, pěchotních vozů a protiletadlových vozů. jak už jsme ale zmínili, došlo ke konstrukčním vylepšením. Ta zvýšila jejich schopnost přežití, palebnou sílu a celkovou účinnost.
Lokomotivy byly například často silně pancéřovány, aby chránily posádku před nepřátelskou palbou. Některé konstrukce, například ty, které používal Sovětský svaz, měly šikmý pancíř, aby se zvýšila šance na odražení přilétajících střel. Dělostřelecké vozy byly zase vybaveny výkonnějšími děly a houfnicemi, které poskytovaly lepší palebnou sílu a dosah. Některé vlaky měly také otočné věže, které umožňovaly pokrytí 360 stupňů. Protiletadlové vozy byly modernizovány novějšími protiletadlovými děly na obranu proti stále silnějším vzdušným hrozbám. Jmenovat lze střemhlavé bombardéry a stíhačky.
Psali jsme
Stalinův sen, vězeňská noční můra. Ano, řeč je o mrtvé trati. Uprostřed nehostinné sibiřské tajgy se nacházejí pozůstatky opuštěné železnice.…
Obrněné vlaky: Přeprava vojáků, vybávení, zásoby
Stejně jako v první světové válce se obrněné vlaky používaly k průzkumným misím s cílem získat informace o pozicích a pohybu nepřítele. Jejich mobilita jim umožňovala rychle překonávat velké vzdálenosti a vyhýbat se potenciálním hrozbám. Byly využívány k přepravě vojáků, vybavení a zásob na frontové linii, účastnily se přímých bojů s nepřátelskými silami, poskytovaly palebnou podporu pozemním jednotkám. Obrněné vlaky hrály během druhé světové války také klíčovou roli při zajišťování nezbytné logistiky a ochraně stěžejní infrastruktury před útoky nepřítele.
Psali jsme
Ukrajinské železnice (UZ) rozšiřují svou flotilu o 200 nových plošinových vagónů, které byly vyrobeny ve vlastních výrobních závodech. Tyto vozy,…
Obrněné vlaky: Významná role v době druhé světové války
Ačkoli obrněné vlaky hrály v některých oblastech druhé světové války významnou roli, jejich celkový dopad na konflikt byl méně výrazný než v první světové válce. Rostoucí převaha letectva spolu s rostoucím významem obrněných vozidel a tanků snížila strategickou hodnotu obrněných vlaků. Jejich závislost na železniční infrastruktuře je navíc činila zranitelnými vůči leteckým útokům a sabotážím, což dále omezovalo jejich účinnost.
Obrněné vlaky nicméně zůstaly na bojišti impozantním prvkem.
Zdroj: Druhasvetova.com