foto: Jan Pešula / wikimedia commons / public domain/Čiernohronská trať dělící fotbalové hřiště a tribunu
Slovenská Čiernohronská železnice (ČHŽ) patří mezi poslední lesní úzkorozchodné tratě na Slovensku. Historická železnice se ocitá na pokraji zániku.
Slovenská Čiernohronská železnice (ČHŽ) patří mezi poslední lesní úzkorozchodné tratě (740 mm), které na území našich sousedů můžeme najít. Postavena byla už v roce 1908 a v provozu je zhruba čtyřicet let. Je také slovenskou kulturní národní památkou. Její základní stanici najdeme v obci Čierny Balog. Tato unikátní trať nabízí turistům tři možnosti výběru, kam se v parní lokomotivě projet. Na první trase zavítáte do obce Dobroč. Po cestě vás čeká neobvyklý zážitek. Vlak totiž projíždí mezi fotbalovým hřištěm a tribunou. Jedná se o opravdovou raritu svého druhu. Na červené trase pojedete směrem na Šánske. Poslední cestou, označenou zeleně, vás lokomotiva zaveze do Vydrovské doliny a lesnického skanzenu.
Psali jsme
Starý patagonský expres, známý jako ”La Trochita,” je historická železniční trať spojující Esquel a El Maitén v Argentině. Postavena v roce…
Čiernohronská železnice: Světový unikát s finančními problémy
Aktuálně je železnice ale na pokraji přežití. Dříve velice oblíbená turistická atrakce, která za celou dobu svého provozu svezla více než tři miliony cestujících z celého světa, se dnes potýká s finančními problémy a soudy. Nyní vytvořila veřejnou sbírku, která rozhodne o její existenci. Není to žádná novinka, s nesrovnalostmi a spory se potýká několik let. Největší překážkou a kamenem úrazu celého případu je především vlastnictví pozemků. Místo, přes které vlak projíždí směrem do Dobroče, má ve vlastnictví podnikatel Jozef Garbiar. Nezisková organizace provozující ČHŽ se s novým majitelem snažila domluvit na koupi pozemků, ten ale nabídku nepřijal.
ČHZ mají s Garbiarem stále nějaké problémy. Velkou překážkou je oplocení části železnice, která se nachází na jeho pozemku. Doprostřed dráhy také byly v minulosti postaveny betonové zábrany. To ale není jediný problém. Opletačky a nejasnosti má nezisková organizace také s úřady a obcí, ve které se dráha nachází. Největším problémem je nedůvěra v legalitu lesní úzkokolejky. Starosta obce Čierny Balog, Michal Vetrák, má především obavy z bezpečnosti cestujících. Stejný argument má také majitel pozemku, Garbiar. Vetrák nechce čekat, až se na trati stane nehoda, která pošpiní jméno obce a Garbiar nechce, aby se na jeho pozemku stala nehoda, za kterou by on, jako majitel pozemku, mohl nést odpovědnost.
Čiernohronská železnice a stále nekončící soudní spory
Neustálé soudní spory jsou velkým důvodem, proč se nezisková organizace práve nachází v tíživé finanční situaci. Na právníky padlo již necelých 200 tisíc euro, což je opravdu pořádná suma. ČHZ byla nucena uzavřít trať směrem do Vydrovské doliny, jinak každému hrozí vysoká pokuta. Trať tak přišla o možnost si na sebe vydělat, jelikož její návštěvnost rapidně klesla. Z toho důvodu je její osud odkázán na pomoc lidí, kteří rozhodnou o jejím dalším provozu. Na stránce domio.sk pořádají veřejnou sbírku a jedná se o nemalou sumu. ČHZ má stanoveny čtyři milníky, které jsou pro záchranu dráhy nesmírně důležité. Prvním bodem je 12 tisíc euro, které jsou potřeba k provozu jednoho zimního měsíce.
Dalším cílem je 24 tisíc euro, a to na přežití dvou měsíců. 50 tisíc euro pokryje tři měsíce, ke kterým se ještě přidají základní opravy. Aby mohla lesní historická úzkokolejka fungovat i příští rok, je potřeba vybrat 85 tisíc euro. Sbírka bude ukončena zhruba za měsíc a na kontě má v současné době 10 tisíc euro. Uvidí se tedy, jak dlouho tato nevídaná železniční trať dokáže přežít a zůstat otevřená turistům.
Psali jsme
Jindřichohradecké úzkokolejky se vrací. Drážní úřad udělil bezpečnostní osvědčení pro trať Hůrky - Nová Bystřice, platné od 3. srpna 2024. Vlaky,…
Zdroje: domio.sk, chz.sk, spravy.pravda.sk