foto: cdnostalgie.cz / public domain /Sergej na trati
Sergej neboli motorová lokomotiva T 679.1 je jednou z nejspolehlivějších lokomotiv všech dob. Poradil si s nejtěžším nákladem i se všemi klimatickými podmínkami.
Je jen málo lidí, kteří nikdy neslyšeli přezdívku Sergej. Tato legendární lokomotiva je známá i mimo milovníky železnice.
Legendární Sergej: Kdo by ho neznal?
Výroba začala v 60. letech, i přestože nebylo potřeba zakázku zadávat. Československé státní dráhy (ČSD) měly k dispozici mnoho lokomotiv rozmanitých typů, které mohly být vyráběny dále. Rada vzájemné hospodářské pomoci (RVHP) a Státní plánovací komise (SPK) v rámci přátelských vztahů doporučili ČSD zadání zakázky zahraničním partnerům. Výroby se ujala lokomotivka v Lugansku na Ukrajině.
Zlatá doba Sergeje: Spolehlivý stroj v každé situaci
Na novém typu lokomotivy se začalo pracovat roku 1966 a pokračovala až do roku 1979. Sergej je známý pro jeho sílu a spolehlivost. Bylo nutné zkonstruovat lokomotivu nezávislé trakce, která bude mít vysoký výkon a bude schopna fungovat v různých klimatických podmínkách. Poradil si i s tím nejtěžším nákladem a s jeho službami počítala i sovětská armáda.
Oblibě se těšil především díky velké nutnosti dovozu uhlí. Přesně pro takový účel byl zkonstruován. Jednalo se o lokomotivu, kterou by dokázal řídit každý voják v případě další války. Sergej byl vyráběn ve dvou typech: T 679.1 (dnes 781) a v širokorozchodovém provedení T 679.5 (781.8), která byla speciálně navržena pro trať Maťovice-Haniska při Košiciach. Nesl také označení jako Buben tajgy, které si zasloužil kvůli hlasitému dunivému zvuku.
Psali jsme
Motorová lokomotiva „Karkulka“ se stala ikonou československé železnice. Vyráběná v 60. letech 20. století, proslula spolehlivostí a svým…
Konec Sergeje: Nic netrvá věčně
Historicky se jednalo o nejpočetnější model lokomotivy, kterou ČSD mělo ve službách. ČSD vlastnilo 600 kusů. V dnešní době České dráhy už žádný kus Sergeje nevlastní. Železniční doprava se začala postupně elektrifikovat a motorová lokomotiva T 679.1 začala být zbytečná. Samozřejmě patřila mezi jedny z nejlepších strojů, ale nebyla bez chybičky. Kvůli velké hmotnosti a třínápravovému podvozku poškozovala železniční svršek. Také její provoz byl energeticky velmi náročný. Na českém území už sice Sergej uplatnění nenachází, ale užitek našel v Maďarsku, kterému České dráhy prodaly několik kusů.
Úspěchy Sergeje v zahraničí: Zájem byl až v Asii
Nebylo to pouze Maďarsko, které mělo o Sergeje zájem. Většina kusů byla mezi osmdesátými a nultými léty zrušena, několik lokolotiv se ale dostalo na zajímavé místa. Širokorozchodná verze Sergeje s číslem 281 byla roku 2001 prodána do Koreje pod označením M62-2. Stejný osud měl i modej 317 a 373. O koupi projevilo velký zájem také Německo. Dohromady od ČD odkoupilo zhruba dvacet pět lokomotiv. Ani naši polští sousedé nezůstali pozadu a mohou se pyšnit několika kusy.
Psali jsme
Výjimečný George Hudson se z venkovského sirotka vypracoval v jednoho z nejmocnějších mužů Británie. Jeho úspěch ve světě železnice…
Zajímavý příběh nese model 202. Lokomotiva byla zrušena a vyřazena z provozu listopadu 1991 v Letohradě. Nešlo ale o klasické odstranění, jelikož Sergej byl následně ukryt pod číslem 075 až do května 1992. Následujících osm let se vyskytoval v České Třebové. Dalším místem pobytu byl Letohrad. V roce 2005 se Sergej opět dostal do České Třebové, kde byl odstaven až do roku 2011. Nakonec skončil za polskými hranicemi.
Zdroje: cdnostalgie.cz, atlaslokomotiv.net, zelpage.cz, kolmix.cz