foto: ČD / Public Domain /vlak národníhi dopravce
České dráhy (ČD) a rakouské Österreichische Bundesbahnen (ÖBB) dostaly od Evropské komise (EK) souhrnnou pokutu ve výši 48,7 milionu eur za porušení antimonopolních pravidel Evropské unie.
Evropská komise dnes oznámila, že shledala České dráhy odpovědné za porušení antimonopolních zákonů v podobě údajné kartelové dohody, která měla být realizována v letech 2012-2016 mezi Českými drahami a rakouským dopravcem ÖBB za účelem omezení prodeje použitých železničních vozů jiným dopravcům. Za toto údajné jednání byla Českým drahám uložena pokuta ve výši 31 940 000 EUR.
Psali jsme
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dostala od úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) pokutu vo výške 582-tisíc eur. Dôvodom bolo porušenie zákona o verejnom…
České dráhy s vydaným rozhodnutím zásadně nesouhlasí a odmítají, že by docházelo k tvrzeným zásahům do obchodu s použitými železničními vozy dopravce ÖBB, neboť ty byly průběžně prodávány různým společnostem, a to vždy na tržním principu za nejvyšší nabízenou cenu. Prověřování a vyšetřování celé věci trvá již více než 8 let a dle Českých drah v něm docházelo k nedůvodným průtahům, byla porušována jejich procesní práva a z průběhu řízení je patrná snaha po tak dlouhém šetření někoho potrestat.
RegioJet vs České dráhy
Oba dopravci se podle Komise konkrétně provinili tím, že uzavřeli tajnou dohodu, díky které zabránili novému účastníkovi na trhu, společnosti RegioJet, v přístupu k ojetým vozům. ČD s rozhodnutím nesouhlasí.
Psali jsme
Po dlouhých letech napjatých vztahů a právních bitvách společnosti RegioJet a České dráhy oznamují ukončení sporů ohledně kontroverzní kauzy…
Výsledkem je rozhodnutí, které České dráhy vnímají jako právně vadné, přehlížející podstatné důkazy a nereflektující skutečný stav dané věci. Společnost České dráhy se bude nadále bránit proti vydanému rozhodnutí u soudních orgánů EU, přičemž je přesvědčena, že Evropská komise nevzala v úvahu všechny relevantní skutečnosti, včetně toho, že České dráhy reálně nepožívaly žádného preferenčního zacházení při nákupech použitých vozidel. České dráhy zdůrazňují, že jsou připraveny čelit finančnímu dopadu uložené pokuty, aniž by to mělo negativní dopad na jejich hospodaření, neboť na uloženou pokutu je vytvořena finanční rezerva.
Do skončení řízení u soudních orgánů EU nebudou České dráhy aktuální stav věci dále komentovat.
Zdroj: Tisková zpráva ČD