EU version

Krokodýl: Motorový dravec, který šlapal jako hodinky

Krokodýl: Motorový dravec, který šlapal jako hodinky
foto: Phil Richards/wikimedia commons/CC-SA 2.0/Krokodýl na kouřimském nádraží
01 / 12 / 2024

Motorový vůz M 286.0 (dnes 850) neboli Krokodýl byl hitem v šedesátých letech. Nabídl revoluční pohodlí s čalouněnými sedačkami a moderním designem. Dnes je Krokodýl vzpomínkou na dobu, kdy železnice diktovala tempo pokroku.

Historie Krokodýla

Motorový čtyřnápravový vůz M 286.0 takzvaný Krokodýl byl vyroben za účelem přepravy cestujících po hlavních tratích. Místo toho ale sloužil více jako osobní nebo spěšný vlak. Práce na Krokodýlovi začaly v roce 1956 a první model byl vyhotoven a poslán na zkoušku roku 1960. Trvala zhruba dva roky a pohodlí M 286.0 mohli lidé vyzkoušet převážně na tratích Praha-Jihlava. Krokodýl také zavítal do Českých Budějovic a Brna. Nové vozy této série nabídly lidem více prostoru a pohodlí. Spuštění výroby těchto vozů sloužilo k vyřešní situace s nedostatkem osobních a rychlíkových vlaků. 

Krokodýl měl moderní a velmi funkční design, který nabízel komfortní a praktické uspořádání pro cestující i pro personál. Díky promyšlenému rozložení interiéru, přístupu k technickým zařízením a inovativním prvkům, se stal velmi oblíbeným vlakem své doby. Motorák tak cestujícím poskytoval vysoké pohodlí. K dispozici bylo 48 čalouněných sedadel. Designéři mysleli také na zavazadla, a proto nechyběl ani zavazadlový prostor. Samozřejmostí byla i toaleta. Zajímavostí je, že první dochovaný model dostal přezdívku Lorinka, a to kvůli svému nátěru. 

Krokodýl a jeho podoby

Výrobcem této série byla Československá vagónka Tatra ve Studénce. Krokodýl byl vyráběn ve dvou sériích a celkově sčítal 52 kusů. Celý proces odstartovalo vytvoření dvou prototypů. Roku 1963 objednalo Ministerstvo dopravy dvacet pět nových sériových kusů. Nesly číselné označení 003-027. Při zrodu táto úplně první série Krokodýla došlo k vylepšení spalovacího motoru, což vedlo k lepší spolehlivosti vozidel. Nové podoby se dočkala také převodovka, která měla nyní vyšší výkon. Ke změně došlo i v detailech vozu. Sací mřížku nahradila dvojitá dvířka. Reflektor a houkačka sdílely jedno místo.

V druhé sérii, na kterou Ministerstvo dopravy vydalo požadavek, se nic zásadního nezměnilo. Šlo spíše o doobjednání kusů s označením 028-050. Zajímavostí je, že byly objednány ještě dva kusy navíc. Na těchto motorových vozech chtěli testovat nové spalovací motory. Tyto vlaky byly později využity v řadě M 286.1 a nesly označení 038 a 039. Nyní se Krokodýl nachází po číslem 850. 

Historie vagónky Tatra Studénka

Vše odstartovalo v Kopřivnici v továrně na kočáry a bryčky. Později se oblast výroby změnila a nově se zaměřovala na automobily. Konkrétně a jmenovitě vznikla automobilka Tatra. V roce 1881 přisla první zakázka na výrobu vagónů. Tohoto odvětví se chtěli držet synové zakladatele Ignáce Šustala, a tak opustili firmu s vidinou založení nové a vlastní společnosti. Tomu se tak stalo a roku 1900 vznikla firma Staudinger Waggonfabrik A.G., která se specialozovala na na výrobu železničních vagónů. Jejich hlavním zákazníkem byly Československé  státní dráhy. Roku 1945 došlo k znárodnění a o rok později se továrna stala součástí národního podniku Tatra. V průběhu let se název firmy stále měnil. Nově podnik najdeme pod názvem Škoda Vagonka.

Zdroje:  atlaslokomotiv.net, cdnostalgie.cz, ld-trutnov.cz

Tagy