foto: České dráhy / public domain/ComfortJet
České dráhy slaví. V prvním půlroce 2024 vykázaly zisk téměř 700 milionů korun. Počet cestujících se vyšplhal na 82 milionů, což je o 2,5 milionu víc než loni. Modernizace vlaků a rostoucí zájem o noční spoje přinášejí ovoce. Výnosy z osobní přepravy dosáhly 16 miliard a skupina si polepšila i s dalšími firmami.
Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisku před zdaněním 694 milionů korun. Meziročně došlo k nárůstu tržeb o více než 1 mld. Kč a EBITDA o více než 600 mil. Kč. Hlavní podíl na tom má segment osobní dopravy, který rostl i díky zvyšujícímu se počtu přepravených cestujících, kterých bylo téměř 82 milionů. Kromě mateřské společnosti byly v prvním pololetí v zisku i ostatní společnosti Skupiny ČD.
Služby národního dopravce využívá stále více cestujících, v prvním pololetí letošního roku jich s ČD cestovalo 81,6 milionu, což je o 2,5 milionu více než ve stejném období loňského roku (loni 79,1). „U přepravených cestujících evidujeme meziročně tříprocentní nárůst. Dnes a denně se tak potvrzuje, že modernizace našeho vozidlového parku i služeb přivádí do vlaků stále více zákazníků, kteří nás volí jako dopravce jak na vnitrostátních, tak na mezinárodních linkách. Nárůst cestujících se pozitivně projevil i na výnosech z osobní přepravy, které dosáhly 16 miliard korun. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. Kromě mateřských Českých drah byly v prvním pololetí v zisku i všechny dceřiné společnosti a skupinové tržby meziročně narostly o více než 1 miliardu na 25,4 miliardy korun.
Osobní doprava
Masivní modernizace vozidlového parku a vylepšování služeb přispělo k nárůstu zákazníků na vnitrostátních i mezinárodních linkách. Dařilo se především v oblasti mezinárodní přepravy, kde tržby vzrostly o 23 %. Projevila se tak celkově rostoucí poptávka i rozšíření nabídky nočních spojů, které jsou u cestujících stále více vyhledávané. Přepravní výkon v prvním pololetí 2024 dosáhl 3 914 milionů osobokilometrů, což představuje meziroční nárůst o 8,5 % (loni 3 609). Průměrná přepravní vzdálenost byla v 1. pololetí 48 kilometrů, což je meziročně o 2,4 kilometru více (loni 45,6). Pozitivní vývoj v přepravě cestujících se projevil růstem tržeb z prodeje jízdenek, který činil 5 022 milionů korun, což představuje nárůst o 375 milionů (tj. 8 %).
Psali jsme
Praha-Libeň je problémová stanice. Město plánuje novou linku S61 přes Libeň, což podle sdružení ŽESNAD.CZ povede k zablokování nákladní i dálkové…
Rok 2024 je v historii Českých drah přelomový v oblasti obnovy a modernizace vlakové flotily. Jen v první polovině roku firma uvedla do provozu 22 nových elektrických jednotek RegioPanter, 15 motorových jednotek RegioFox a 17 lokomotiv Vectron. „Nová vozidla jsou zárukou vysokého komfortu a spolehlivosti služeb Českých drah. Nadále proto chceme pokračovat nejen v modernizaci našich vlaků, ale klíčové jsou i investice do zázemí pro údržbu a opravárenství. Postupně nasadíme na koleje také největší novinkuv dálkové dopravě, soupravy ComfortJet,“ doplňujeMichal Krapinec.
Nákladní doprava
V segmentu nákladní dopravy v tuzemsku se negativně projevil klesající objem přepravy uhlí a dalších tradičních komodit, který je částečně nahrazován rostoucími výkony ČD Cargo v zahraničí. Za první pololetí letošního roku přepravila skupina ČD Cargo celkem 28,1 mil. tun zboží, ve stejném období loňského roku to bylo 30,9 mil. tun.
Psali jsme
Představenstvo PKP CARGO SA spolu s odborovými organizacemi působícími v rámci společnosti naléhavě vyzívají premiéra Donalda Tuska k okamžité…
„Strukturální změny v energetice a problémy v hutnictví nejen v České republice, spolu s recesí, resp. stagnací evropského průmyslu v posledních letech, ovlivňují kontinuální pokles výkonů ČD Cargo,“ uvádí k výsledkům Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo, a doplňuje: „Je zřejmé, že změna struktury přepravovaného zboží je trvalého charakteru a vede k poklesu objemu zboží přepravovaného po železnici v České republice. Aktivní obchodní politikou a expanzí do zahraničí se nám sice daří část objemů nahrazovat, ale plně kompenzovat tyto ztráty nedokážeme. Nejsme v tom sami, podobné situaci čelí většina nejvýznamnějších železničních nákladních dopravců v Evropě a na rozdíl od řady z nich ČD Cargo zůstává v zisku. Bude však nezbytné pokračovat v přizpůsobování našich kapacit aktuálním a budoucím potřebám dopravního trhu.“
Zdroj: Tisková zpráva ČD