foto: Cassowary Colorizations / Flickr/Ilustrační foto
Polsko plánuje posílit svou vojenskou mobilitu významnou investicí do železničního vybavení. Diskuse s PKP Cargo v zákulisí signalizují posun, který by mohl přetvořit obrannou logistiku země.
Polské ministerstvo národní obrany (MON) plánuje investici ve výši 98 milionů EUR do modernizace své vojenské železniční dopravy, přičemž prostředky jsou určeny na nové dieselové lokomotivy, šestinápravové vagóny a dopravní platformy. Oznámil to generálporučík (v.) Edward Gruszka, poradce ministra obrany Władysława Kosiniaka-Kamysze, během úvodní debaty na fóru Bezpieczeństwa Kolejowego, jak uvedl Rynek Kolejowy.
"Jako ozbrojené síly Polska investujeme přibližně 400 milionů PLN do nového vybavení pro železniční dopravu," uvedl polský generál Gruszka s odkazem na přímý závazek ministra Kosiniaka-Kamysze. Očekává se, že iniciativa posílí vojenskou mobilitu Polska a zlepší efektivitu logistiky, zejména pro přepravu těžkého vybavení v Polsku.
Polsko: Role a potenciální výzvy PKP Cargo
Rynek Kolejowy uvádí, že podle generála Gruszky se v lednu uskutečnila jednání mezi generálním štábem polských ozbrojených sil a PKP Cargo o specifikách investice. Finanční a regulační překážky však přetrvávají, protože přímá státní podpora subjektu ze soukromého sektoru, jako je PKP Cargo, by mohla být podle právních předpisů EU o hospodářské soutěži klasifikována jako nepovolená veřejná podpora.
PKP Cargo, největší polský provozovatel železniční nákladní dopravy, má s ozbrojenými silami Polska uzavřenou sedmiletou smlouvu v hodnotě 337 milionů EUR, podepsanou v roce 2021, na poskytování vojenských logistických služeb. Poslední rozhovory naznačují, že polské PKP Cargo může získat další státem podporovanou podporu, ale přesný mechanismus financování ještě nebyl zveřejněn.
Psali jsme
Českým firmám se otevřely dveře na polský železniční trh. RegioJet má v dnešní době v Polsku už silnou základnu, podle všeho ji ale…
Polsko: Rozpočet, nákup a dopad na trh
Podle informací RailFreight musí ministerstvo národní obrany Polska ještě nastínit jasný časový harmonogram nákupu nebo upřesnit, kolik lokomotiv a vagonů bude pořízeno. Zůstávají otázky týkající se přidělení rozpočtu, potenciálního vypisování nabídek a toho, zda ostatní soukromí provozovatelé železniční nákladní dopravy budou mít přístup ke smlouvám za stejných podmínek.
Během fóra zvažoval generální ředitel PKP Intercity Janusz Malinowski rozsah investice a uvedl, že 98 milionů EUR pokryje pouze nákup přibližně 20 lokomotiv. "Je to dobrý krok, ale míra podinvestování z minulých let je enormní. Polská vojenská železniční doprava nutně potřebuje nové těžké dieselové nebo dvourežimové lokomotivy," poznamenal Malinowski.
Diskuse na Forum Bezpieczeństwa Kolejowego se také zaměřila na probíhající a plánované investice do železniční infrastruktury pro vojenskou logistiku. Podle ředitele bezpečnostní kanceláře PKP PLK Włodzimierze Kiełczyńského Polsko plánuje do roku 2030 vyčlenit 65–67 milionů EUR na modernizaci 14 vojenských nakládacích terminálů.
Taková vylepšení v Polsku zajistí, že železnice zůstane životaschopným a efektivním způsobem dopravy pro vojenské operace, zejména s ohledem na potřebu kapacit rychlého nasazení v celém Polsku a na východním křídle NATO. Ukrajina dělá významný krok k evropské železniční integraci výstavbou evropské železnice standardního rozchodu (1435 mm) z Užhorodu.
Zdroj: Rynek Kolejowy; Železniční nákladní doprava