foto: Redakce RAILTARGET/České dráhy
České dráhy opět v ohrožení. Hrozí, že budou muset vrátit státu až sedm miliard korun. Nejvyšší soud totiž vyhověl odvoláním soukromých dopravců RegioJet a Student Agency.
Podstatou je vratka finančních prostředků státu, které ČD dostaly za převod části svého majetku na tehdejší Správu železniční dopravní cesty, nynější Správu železnic. Podle soukromých dopravců šlo o nedovolenou státní podporu a nekalou soutěž.
Znovu musí rozhodnout Městský soud v Praze, jehož verdikt z roku 2019 Nejvyšší soud zrušil, stejně jako rozsudek vrchního soudu z roku 2020.
„Městský soud žalobu zamítl s vysvětlením, že i kdyby šlo o nedovolenou veřejnou podporu, nebylo by možné rozhodnout o jejím navrácení. Pominula totiž desetiletá promlčecí lhůta spojená s pravomocemi Evropské komise,“ konstatuje server ČTK s tím, že Soudní dvůr loni na podzim uvedl, že vnitrostátní soudy teoreticky mohou nařídit navrácení státní podpory, i když promlčecí lhůta uplynula.
Psali jsme
V Českých drahách se ukazuje propojení členů Podnikatelské družstevní záložny a veřejného sektoru. V záložně měl v minulosti peníze…
Vyplývá z toho tedy, že pražské soudy proto podle nového verdiktu Nejvyššího soudu chybovaly, když se v řízení detailně nezabývaly tím, zda šlo o nedovolenou veřejnou podporu. Soud musí rozhodovat znovu.
České dráhy v roce 2008 na správce kolejí, dnešní Správu železnic, převáděly majetek a činnosti související s údržbou železničních tratí. Dráhy za to od Správy železnic dostaly 12 miliard korun. Podle soukromých dopravců prý účastníci transakce zvolili špatný způsob ocenění převáděného majetku a výsledná částka byla výrazně nadhodnocená.
Podle posudků soukromého dopravce měl majetek hodnotu necelých pěti miliard korun. Z tohoto vyplynulo, že RegioJet obchod označoval jako nedovolenou veřejnou podporu, která by mohla dráhy proti konkurenci zvýhodnit například při nákupu nových vlaků.
Žalobu podal RegioJet v dubnu 2015.
Zdroj: ČTK