foto: PKP Intercity / public domain/PKP Intercity interiér
Zatímco České dráhy si na nové vlaky a modernizaci vozů půjčily 7,6 miliardy korun od Evropské investiční banky, jejich polský protějšek PKP Intercity využívá podporu z unijních fondů. Polsko nakupuje bezemisní lokomotivy a zvyšuje komfort za evropské peníze, zatímco České dráhy budou mít plné ruce se splácením úvěru. Kdo z toho vyjde lépe?
RAILTARGET přináší informace o tom, že 30. října 2024 České dráhy uzavřely s Evropskou investiční bankou (EIB) dohodu o půjčce 7,61 miliard korun (300 milionů EUR) na nákup nových a na modernizaci stávajících vozů a lokomotiv. České dráhy půjčku využijí do roku 2028 na nákup 180 osobních vozů a 20 elektrických lokomotiv. Společnost také dovybaví 219 stávajících vozů a lokomotiv moderní technologií známou jako Evropský systém řízení železničního provozu (ERTMS). Úvěr podle ČD a.s. navazuje na dlouholetou spolupráci EIB a národního dopravce Českých drah při modernizaci infrastruktury a vozového parku.
Psali jsme
PKP Intercity utratí 19,5 miliardy za novou flotilu 35 hybridních vlaků. Tyto moderní vozy s 187 místy a prodejními automaty slibují pohodlnější…
PKP Intercity: Smlouva s CUPT
Ve stejný den podepsal polský národní dálkový železniční dopravce PKP Intercity smlouvu s vládní agenturou CUPT (Centrum unijních dopravních projektů) o poskytnutí prostředků z polského Národního plánu obnovy ve výši 2 miliardy 162 miliónů PLN (497 miliónů EUR). PKP Intercity nakoupí 56 bezemisních lokomotiv a nechá zmodernizovat 248 osobních vozů. vagonů, čímž výrazně zvýší komfort a kvalitu cestování. Všechny investice budou realizovány v polských podnicích železničního průmyslu (pravděpodobně PESA, NEWAG, H.Ciegielski a v dceřiné společnosti PKP holdingu PKP Remtrak).
Psali jsme
RegioFox, nová dvoučlánková motorová jednotka, je nyní v provozu na Vysočině. S klimatizací, nízkopodlažním uspořádáním, Wi-Fi a USB…
Zatímco česká vláda z Národního plánu obnovy nefinancuje žádná železniční kolejová vozidla a důsledně trvá na tom, že unijní prostředky náleží výhradně infrastruktuře, polská vláda se vydala opačnou cestou a využila mimořádného unijního postcovidového financování k zásadní obnově železničního parku. Stane se tak za nesrovnatelně výhodnějších podmínek, nežli je úvěr z EIB, s mnohem výraznějším dekarbonizačním efektem a bez nutnosti zatížit hospodaření státní společnosti PKP Intercity.
Psali jsme
Sousední Polsko je opět tématem pro Česko i Slovensko. Nejenom infrastrukturní boom, ale i dotace na nákladní železniční vozy jsou velkým…
České dráhy vs PKP Intercity
ČD a.s. bude zatížena splátkami úvěrů a v přímé konkurenci na liberalizovaném trhu sousedních zemí je startovní výhoda jasně na straně polského dopravce. Příběh je zároveň důkazem, že i na liberalizovaném trhu lze prosadit unijní financování pro železniční vozidla. O konkrétní jednání s Evropskou komisí se v Polsku stará vládní agentura CUPT, která disponuje od vstupu do EU specializovaným týmem, který zahrnuje všechny dopravní mody. Vláda a konkrétně ministerstvo infrastruktury může v agentuře lépe soustřeďovat prostředky (např. operační program doprava je společný s životním prostředím) a lépe jednotlivé projekty na úrovni vlády řadit podle politických a hospodářských priorit.
Zdroj: PKP Intercity, ČD a.s., LinkedIn PKP CEO PKP Intercity