EU version

Na cestě k transformaci: Evropská železniční nákladní doprava vstupuje do nové digitální éry

Na cestě k transformaci: Evropská železniční nákladní doprava vstupuje do nové digitální éry
foto: DAC4EU / Public domain /Digitální automatické spřáhlo
12 / 04 / 2024

Digitální železniční nákladní doprava v Evropě se posouvá kupředu. Nové technologie, jako je digitální automatické spřáhlo (DAC), přinášejí zvýšení účinnosti a bezpečnosti dopravy. Jaké jsou další cíle?

 

Série webinářů „Obnovit – aktuální informace o digitální železniční nákladní dopravě“, pořádaná v úterý 9. dubna společností VPI ve spolupráci s UIP, poskytla komplexní přehled probíhající digitální transformace na úrovni evropské železniční nákladní dopravy.

Ústředním bodem diskusí byl důraz na digitální automatické spřáhlo ( DAC ) spolu s několika dalšími digitálními inovacemi připravenými ke zvýšení účinnosti a výkonnosti systému železniční nákladní dopravy. Cíl je jasný. Urychlit významnou transformaci v železniční nákladní dopravě tak, aby byla bezpečnější, rychlejší a schopnější zvládat těžší a delší vlaky. Zvyšují se tím kapacita a nároky na infrastrukturu a provozní efektivitu.

Železnice je páteří nákladní dopravy. Vize železniční nákladní dopravy v Evropě do roku 2030 je ambiciózní. Prezentace zdůraznily dva hlavní strategické směry: plně digitální provoz nákladních vlaků (FDFTO) a bezproblémovou železniční nákladní dopravu. První se zaměřuje na plnou digitalizaci operací železniční nákladní dopravy zahrnující pokročilé technologie, jako je DAC, zatímco druhý má za cíl zlepšit interoperabilitu napříč různými druhy dopravy a hranicemi. Dále také zlepšit celkovou plynulost železniční logistiky. Tato vize je podporována digitálními platformami, které se stávají standardem pro provozní spolupráci, se zvláštním důrazem na digitální konektivitu ve vlacích, která tato vylepšení usnadňují.

Zdroj: Europe's Rail

 

Z technického hlediska bylo nasazení DAC v celé Evropě podrobně diskutováno včetně vývoje, od koncepčních fází až po úplný vývoj a certifikaci. To je součástí širší strategie v rámci projektu 5.RP TRANS4M-R , který je strukturován tak, aby integroval úsilí napříč specializovanými doménami, včetně základního vývoje DAC, provozu a multimodální integrace .

Takové strategické plánování je klíčové pro přechod na jednotný evropský železniční systém, který je nejen technologicky vyspělý, ale také provozně integrovaný a standardizovaný.  „Naším cílem je dosáhnout jednotného vyspělého evropského systému,“  řekl  Gilles Peterhans,  generální tajemník UIP.  "Nechceme systém, který vypadá dobře, ale nefunguje."

Byly také nastíněny finanční a provozní strategie pro implementaci DAC, odhalující podrobný obecný plán, který přesahuje rok 2030. To zahrnuje vytvoření pilotního nasazení a řídicích rámců nezbytných pro celosystémovou integraci technologií DAC.

Zdroj: UIP

 Pokud jde o vytvoření centrální, cloudové DAC databáze, jistě to významně posílí logistické možnosti sektoru. Tento cloud DAC, plně financovaný EDDP, bude snadno přístupný přes webový portál a spravován neutrální, specializovanou databázovou projektovou skupinou. Zajistí autorizovaný přístup pro výrobce, provozovatele a členy projektu, zefektivní procesy posuzování, dovybavení a podpoří analýzu objemu a odhady úsilí ze strany EDDP.

Zdroj: Cloud DAC; UIP;

Tagy