foto: Wikimedia Commons / Public Domain /James Hill se podepsal na dopravě celé Ameriky
Pozoruhodný příběh Jamese J. Hilla, chlapce, který překonal životní rány a stal se železničním magnátem. Jeho nezdolná vůle a tvrdá práce změnily tvář amerického severozápadu a zanechaly nesmazatelnou stopu v historii celého amerického kontinentu.
Je rok 1838 a my se nacházíme na jihu kanadského státu Ontario. Právě zde se do rodiny irských imigrantů narodí chlapec, který ponese jméno James Hill, uvedl web TR Center. Kanada si prochází v 19. století zajímavým obdobím. Na rozdíl od svého jižního souseda, Spojených států amerických, se Kanada nachází pod koloniální nadvládou. V minulém století se totiž rozhodla nepřipojit se k povstání 13 americký osad za nezávislost proti Britskému impériu.
Svého jižního souseda nepodpoří Kanada ani ve válce proti Velké Británii v letech 1812-1815, kdy se Kanada přidá na stranu Britů. Důležitou roli v boji proti USA, který skončí patem, budou hrát i indiánské kmeny z oblasti Velkých Jezer. Vzhledem k zajištění jižní hranice smlouvou s USA v roce 1846 a přílivu dalších emigrantů z Evropy začne v Kanadě osídlování vnitrozemských oblastí na severu i západě země. Rostoucí počet obyvatel, rozumné vedení země a mnoho dalších faktorů nastartují cestu k překonání často nepříhodných přírodních podmínek a zařazení Kanady mezi přední světové ekonomiky. K tomu ovšem Kanadě nesporně pomůže i skvělá adaptace v období průmyslové revoluce, která touto zemí během 19. století prochází.
My se vraťme zpět za Jamesem. Je mu 9 let a jeho šťastné dětství mají začít narušovat neblahé události. Jako ani ne desetileté dítě utrpí zranění oka šípem z luku, uvedl web James J. Hill House. Nešťastná událost si vybere doživotní daň, neboť mladý James zcela oslepne na pravé oko. Jako by se na mladíkovi osud nevyřádil dost, nepotrvá dlouho a sešle na mladého chlapce další těžkou ránu. Jamesovi je pouhých 14 let, když tragicky přijde o otce. Jednookému chlapci tak nezbyde než začít pracovat. Zpočátku si bude vydělávat jako obyčejný prodavač.
Nepotrvá dlouho a všemocná Štěstěna nastaví Jamesovi i svou přívětivou tvář. Roku 1856 dostane místo účetního v docích. Nikterak nápadná událost, jež bude stát na počátku strmého vzestupu vytrvalého mladíka. Roku 1864 se navíc ožení. Vezme si servírku z hotelu Merchants ve městě Saint Paul, kde se často stravoval. S Mary Theresou Meheganovou bude mít celkem 10 dětí. Díky zkušenostem, které během svého působení u lodní dopravy získá, se rozhodne roku 1866 založit menší lodní nákladní společnost. Té se bude hned od počátku dařit, načež začne provozovat i parníky.
Psali jsme
Harold Clapp, kluk z Melbourne, se stal ikonou australské železnice. Jeho cesta od nenápadného mládí až po revoluční změny ve Viktoriánských…
Po více než 20 letech práce věnovaných vodní dopravě se James rozhodne „změnit vzduch.” Získané peníze z dřívějšího podnikání investuje do dopravy železniční. Roku 1878 odkoupí s několika dalšími investory již takřka zkrachovalou železniční společnost St. Paul and Pacific Railroad. Během následujících dvou desetiletí bude neúnavně pracovat na tom, aby trať dovedl až do své rodné Kanady a přes Skalisté hory k Tichému oceánu. Roku 1890 si svou novou investici a kamarádku rozhodne přejmenovat na Great Northern Railway. Jamesova důvěra v železnici nebude mít prakticky mezí. To ostatně dokazují i jeho slova: „Až všichni zemřeme, Slunce bude stále svítit, déšť bude padat a tato železnice bude jezdit jako obvykle.“
Brzy se ukáže, že ani nadále nemá mít James na růžích ustláno. Roku 1893 totiž přichází velká ekonomická krize, která bude znamenat krach mnoha podniků, včetně těch železničních, po celých Spojených státech amerických. James se rozhodne jednat a přijme drastická úsporná opatření, aby udržel Great Northern Railway v provozu. Snížení mezd dělníků se však ukáže jako příliš velké, a tak je jen logickým vyústěním, když ještě téhož roku vstoupí Jamesovi zaměstnanci do stávky.
James s nimi povede arbitrážní spor, na jehož konci se poněkud překvapivě rozhodne akceptovat mnoho požadavků svých zaměstnanců. Bude se jednat o pozoruhodné vítězství mladého organizátora dělníků Eugena Debse, které dá předzvěst významným změnám v právech dělníků. S návratem lepších časů a prosperity na konci 90. let 19. století se hlavním Jamesovým problémem stane otázka, jak si udržet kontrolu nad svými rozsáhlými železničními podniky.
S nákupem menších tratí v minulých letech se jeho bohatství a moc značně rozšířily. Počátkem roku 1901 nabyde tolik síly, že se spojí s J. P. Morganem, aby koupili velmi významnou železniční společnost na severozápadě Ameriky Northern Pacific Railroad. Díky tomu James prakticky ovládne železnici na americkém severozápadě. Spolu se svými spolupracovníky se rozhodne sloučit železniční společnosti na severozápadě země do jedné, Northern Securities Company.
Tohoto kroku však začne James brzy litovat. Již brzy bude totiž čelit obžalobě pro omezování obchodu podle antimonopolního zákona. Velmi ostře sledovaný případ skončí až u Nejvyššího soudu USA, který roku 1904 rozhodne nejtěsnějším možným poměrem 5:4 následovně: Společnost Northern Securities Company omezuje obchod a konkurenci, což je dle antimonopolního zákona nepřijatelné. Jedná se o hořkou pilulku, kterou bude muset zkušený lišák James Hill spolknout. Z této rány se James již nikdy zcela nezotaví.
Ani na konci života si však nebude žít rozhodně špatně. Zemře 29. května 1916 ve svém domě na Summit Avenue jako jedna z nejbohatších a nejmocnějších osobností amerického Pozlaceného věku poté, co nashromáždí osobní jmění odhadované na 63 milionů dolarů a více než 200 milionů dolarů v souvisejících aktivech.
V jednom ze svých posledních rozhovorů byl James požádán novinovým reportérem, aby mu prozradil tajemství svého úspěchu. Odpověď bude následující: „Práce, tvrdá práce, inteligentní práce a pak ještě více práce.“
Zdroje: TR Center, James J. Hill House