EU version

Železniční velikáni: Transkontinentální železnice jako hráz proti americkým vpádům

Železniční velikáni: Transkontinentální železnice jako hráz proti americkým vpádům
foto: Wikimedia commons/Public Domain/William Cornelius Van Horne/Public Domain
13 / 06 / 2024

William Van Horne, rodilý Američan, stal se významnou osobností v kanadském železničním průmyslu. Jeho život byl zasvěcen stavbě transkontinentálních tratí a rozvoji dopravy. Přečtěte si o jeho pionýrských krocích a dědictví, které zanechal.

První kroky

Je únor roku 1843 a my se nacházíme v odlehlé samotě nedaleko vesnice Frankfort ve státě Illinois v USA. William, prvorozené dítě vystudovaného právníka a zemědělce Cornelia Covenhovena Van Horna a jeho druhé manželky Mary Minier Richardsové, se narodí do vskutku turbulentní doby. Obě budoucí severoamerické velmoci, Kanada i USA, úspěšně zakončují dlouhodobý proces osidlování neobydlených území a s tím související formování hranic obou států. Do Severní Ameriky již dorazil i nový britský vynález, parní stroj, který mění tvář obou zemí k nepoznání. Kvalita života Američanů i Kanaďanů roste každým dnem. Jen málokdo tuší, že toto období blahobytu bude za necelých 20 let na dlouhé 4 roky přerušeno občanskou válkou.

Wikimedia commons/Public Domain

My se ale prozatím vraťme zpět za Williamem. Toho již od 14 let bude fascinovat železnice. Pracovat na ní bude již od svých 14 let. Jeho zaměstnavatelem bude společnost Illinois Central Railroad. Tam bude v různých pozicích působit až do roku 1864. Sám William si bude počínat v práci na výbornou, a tak nebude velkým překvapením, když si jej nedlouho po odchodu ze společnosti Illinois Central Railroad vyhlédne nový zaměstnavatel. Bude se jednat o další železniční společnost Chicago and Alton Railway. 

Éra růstu

Roku 1867 si bere za ženu Lucy Hurdovou, se kterou budou mít celkem 3 děti. Starší syn William Cornelius Van Horne Jr. tragicky zemře v 5 letech. Zbylé 2 děti, dcera Lucy Adeline „Addie“ Van Horne a mladší syn Richard Benedict „Benny“ Van Horne, se naštěstí dožijí dospělosti. Benny se ožení s Edith Molsonovou z montrealského rodu Molsonů, se kterou bude mít syna, jenž dostane jméno William po svém dědečkovi.

Profesního vrcholu dosahuje William v 80. a 90. letech 19. století. Mezi lety 1878 a 1879 bude zastávat funkci generálního inspektora v již zmíněné společnosti Chicago and Alton Railroad. Následovat bude strmý vzestup. Posuďte sami. Roku 1884 jmenování viceprezidentem společnosti, roku 1888 jmenování jejím prezidentem a konečně roku 1899 jmenování předsedou představenstva společnosti Chicago and Alton Railway. Klíčovým projektem, který William povede, bude výstavba transkontinentální železnice v Kanadě. Tento projekt bude pro Kanadu naprosto klíčový. 

V letech 1881 až 1885 dokončí společnost Canadian Pacific Railway (CPR), se kterou bude William velmi úzce spolupracovat, trať, jež se táhne od montrealského přístavu až k pobřeží Tichého oceánu. Západní konečnou stanicí trati bude vybráno nově vzniklé město Vancouver. 

Výstavba transkontinentální železnice posílila spojení Britské Kolumbie a Severozápadních teritorií se zemí, k níž se nedávno připojily, což má i strategický význam. Působí totiž jako hráz proti případným vpádům Spojených států. Následně budou v Kanadě otevřeny ještě další 2 transkontinentální tratě. To už je ale jiný příběh.

Kuba, nebo Kanada

Vzhledem k pracovnímu vytížení v Kanadě se William rozhodne koupit dům v Montrealu. V letech 1895-1915 bude guvernérem McGillovy univerzity a jako jeden z prvních v Kanadě získá umělecká díla členů francouzského impresionistického hnutí. Sám je totiž malířem a umění zkrátka zbožňuje. Jeho dochovaná díla se dnes nacházejí v muzeích, např. v Montrealském muzeu výtvarného umění.

Wikimedia commons/ G. C. Hood/CC BY 2.5

Rodilý Američan tak postupně dokončí přeměnu v Kanaďana. Důkazem bude i jeho stále větší spojování se všemi odvětvími kanadského obchodního a finančního života. Jako publicista bude dávat najevo své názory na politické i ekonomické otázky. Zaslouží se mj. o zahájení činnosti divize námořní dopravy Kanadské pacifické železnice, která v roce 1891 zahájí pravidelnou linku mezi Vancouverem a Hongkongem na luxusních parnících Empress. Bude stát rovněž v čele expanze CPR do oblasti luxusních hotelů a osobně se bude podílet na návrhu 2 z nich, Château Frontenac v Quebecu a Chateau Lake Louise v Albertě.

V oblasti železnice se od mnohých vrstevníků odlišuje svým pohledem na ni. Považuje totiž železnici za integrovaný komunikační a dopravní systém. Proto bude přesvědčovat ředitele a akcionáře, aby vytvořili telegrafní službu a expresní nákladní dopravu jako doplněk železnice. William se stane bez nadsázky Leonardem da Vincim železnice, neboť se vyzná téměř ve všech prvcích železničního průmyslu, včetně řízení lokomotivy. Jako bohatý muž se stane investorem společnosti Cuba Railroad Company, která v roce 1901 vybuduje první železnici spojující Havanu se dvěma východními provinciemi (Camaguey a Oriente) a městem Santiago de Kuba.

Wikimedia commons/Munson Steamship Lin/Public Domain

William zemře v nemocnici Royal Victoria Hospital v Montrealu v Quebecu v roce 1915 ve věku 72 let. Jeho ostatky budou uloženy na hřbitově Oakwood Cemetery v Jolietu ve státě Illinois. 

Zdroj: The Canadian Encyclopedia

Tagy