foto: Policie.cz /Hustopeče nad Bečvou
Místo jedné z nejvážnějších havárií svého druhu z posledních let znovu ožívá provozem.
České dráhy přinesly do regionu dlouho očekávanou zprávu: minulý týden končila rozsáhlá výluka na úseku mezi Hranicemi na Moravě a Lhotkou nad Bečvou. Cestující tak mohou konečně vydechnout – postupně skončí náhradní autobusová doprava a vlaky se vrátí na své koleje.
Provoz na této důležité trati, označené číslem 280, byl přerušen už od konce února. Důvodem byla havárie vlaku s benzenem, která si vyžádala komplexní a časově náročné opravy. České dráhy musely během těchto měsíc zavést náhradní autobusy, které obsluhovaly úsek z Hranic na Moravě až do Valašského Meziříčí. Jde přitom o mimořádně frekventovanou spojnici, využívanou jak pro běžné regionální spoje, tak pro mezinárodní linku dálkové dopravy Ex2, takzvané Valašské expresy (mířící z Prahy až do Púchova či Žiliny).
Psali jsme
Havárie vlaku převážejícího benzen spustila obavy z dopadů na vodu, půdu i zdraví lidí. Co přesně benzen dělá v prostředí, proč ho…
Havárie s benzenem ochromila důležitou trať
Už minulou neděli se o zastavily autobusy nahrazující osobní vlaky. Pak přijde ten okamžik – prvním dálkovým vlakem, který po měsících projede opraveným úsekem, bude IC 521 Valašský expres (směr Praha – Vsetín), který má plánovaný příjezd do Hranic na Moravě ve 22:23.
Pozor! Vlaky pojedou pomaleji, omezení zůstávají
Je však třeba počítat s tím, že provoz bude zpočátku probíhat s jistými omezeními. V poškozeném úseku si vlaky budou muset dávat pozor a pojedou pomaleji. Dálkové spoje sice budou jezdit podle upraveného jízdního řádu, který zohledňuje delší jízdní dobu v daném úseku. A pozor, v místě nehody se plánují další opravné práce, takže upravené časy ještě nějakou dobu zůstanou.
Psali jsme
Veřejným prostorem hýbou diskuze nad způsobem hašení hořících cisteren s benzenem po nehodě vlaku u Hustopečí nad Bečvou. Otázkou…
Správa železnic: První etapa hotová, pokračujeme na podzim
V první fázi Správa železnic zprovoznila dvě koleje v přímém směru. Po odtěžení kontaminované zeminy pod tratí dělníci na přibližně třísetmetrovém úseku položili nový železniční spodek a svršek, instalovali provizorní stožáry trakčního vedení a troleje a obnovili zabezpečovací zařízení trati.
„Práce skončily o víkendu, od nedělního odpoledne tak mohly zprovozněnou trať využít první vlaky. Kompletní obnova stanice včetně výhybek potom proběhne v podzimních měsících. Náklady na první část oprav jsou přibližně 23 milionů korun, podzimní etapa vyjde podle plánů přibližně na 90 milionů,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda v tiskové zprávě.
Psali jsme
V Hustopečích nad Bečvou došlo k vážné železniční nehodě, při které vykolejil nákladní vlak převážející sedmnáct cisteren naplněných benzenem.…
Oheň, toxické výpary a 450 hasičů. Požár patřil k nejtěžším zásahům
Rozsah požáru, který vypukl po vykolejení vlaku 28. února, byl tak velký, že bylo nutné vyhlásit zvláštní stupeň poplachu. Oheň zasáhl 15 ze 17 vozů. Jedni z prvních byli u nehody hasiči Správy železnic, kteří zásah popisují jako jeden z nejnáročnějších v historii sboru. Nebezpečí vyplývalo především z extrémní hořlavosti a toxicity benzenu. Hasiči proto museli pracovat ve speciálních oblecích a dodržovat přísná pravidla. Celkem se u zásahu vystřídalo téměř 450 hasičů Správy železnic. Vyšetřováním příčin nehody se zabývá Drážní inspekce.
V lokalitě havárie nadále probíhají sanační práce pod dohledem České inspekce životního prostředí. Podle odhadu sanační společnosti uniklo do životního prostředí v důsledku havárie 250 tun benzenu.
Ministr životního prostředí: Podařilo se zachytit přes 98 % uniklého benzenu
Své k tomu měl co říct i ministr životního prostředí Petr Hladík. Podle něj je od začátku jejich cílem zabezpečit situaci tak, aby havárie měla co nejmenší dopad na životní prostředí, a to se také podle jeho slov daří. "Bezprostředně po havárii se nám podařilo stabilizovat situaci, uzavřít ohnisko znečištění štětovou stěnou a vytvořit tzv. izolovanou oblast, kde se podařilo zachytit přes 98 % uniklého benzenu. Odtěžila se část kontaminované strusky a zeminy z kolejiště, která zůstala na místě ohraničeného prostoru štětovou stěnou a je od okolního prostředí izolována bentonitovými rohožemi," uvedl s tím, že sanace kontaminovaných zemin bude součástí dalšího postupu.
Ačkoli byla bezpečnostní rizika pro občany a okolní životní prostředí omezena na minimum, situace je stále vážná a práce v lokalitě musí probíhat za přísných bezpečnostních opatření. V oblasti platí do 26. června 2025 stav nebezpečí. Česká inspekce životního prostředí navrhla hejtmanovi Olomouckého kraje prodloužit stav nebezpečí o další měsíc. Do odvolání je stále zakázán vstup a pohyb lidí v bezprostředním okolí havárie a vodní nádrže č. 6. Aktuálně platné zákazy jsou k dispozici na webových stránkách Olomouckého kraje.
Zdroj: Tisková zpráva ŠŽ