foto: Pavel Muller/Šokoval mě počet mrtvých při železničních nehodách. Náš cíl do budoucna je nula, říká předseda Podvýboru pro dopravu Lochman
Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s předsedou Podvýboru pro dopravu PSP ČR Ondřejem Lochmanem (STAN) ze semináře „Bezpečnost na železnici“, který se konal pod jeho záštitou. Jak seminář pomohl k řešení otázky bezpečnosti na železnici?
Dnešní seminář „Bezpečnost na železnici“ se koná pod Vaší záštitou. Můžete krátce uvést, proč se seminář koná a jaká mají být jeho hlavní sdělení?
Jako předsedu Podvýboru pro dopravu Poslanecké sněmovny mě vyděsila data, když jsem na Drážní inspekci zjišťoval, kolik lidí zemře při drážních nehodách. To číslo bylo přes 200 lidí za rok, což mě celkem šokovalo. Současně, když pak jdete do těch jednotlivých dat, tak zjistíte, že tam je plno mimořádných událostí, jak by Drážní inspekce řekla, kdy se někteří sami rozhodnou ukončit svůj život. Pod to také spadá provoz tramvají, takže samotné číslo není až tak šokující jako na ten první pohled. Ale každá ta mimořádná událost je jeden lidský život a nemůžu se smířit s tím, že na drahách někteří nevinní cestující mohou zemřít. Cíl, který bychom měli mít je nula, a proto jsem se rozhodl tento seminář uspořádat. Abychom směřovali k tomu, že v jeden moment, ať už za tři, pět nebo za deset let, budeme mít takové zabezpečení na tratích, že si na konci roku budeme moci říct: na našich železničních tratích zemřelo nula lidí nezaviněně.
Na seminář dorazily špičky českého dopravního a železničního sektoru. Plánujete v rámci Podvýboru pro dopravu uspořádat nějaký další seminář?
Tento seminář se ukázal jako velmi živý a velmi důležitý. Mnoho lidí zná zkratku ETCS a o tom to dnes bylo. Řešili jsme, jestli je efektivní zavádět ETCS na koridorových tratích, což rozhodně ano, ale jestli to má cenu i na těch nejmenších lokálkách, kde je plno otazníků. Kromě tohoto tématu, které je velice specifické, tedy jak přesně a jakým technickým nástrojem máme zajistit lepší bezpečnost na železnici, jsou tady i další témata. Například bezpečnost na přejezdech, ta mě velmi zajímá, protože do ní bylo investováno několik miliard korun, ale při tom ve statistikách nevidíme, že by nehod bylo úměrně méně. Další téma pro mě je legislativa pro provoz tak zvaných vlako-tramvají neboli lehkých kolejových vozidel. Jde o to, že tramvaj a vlak mohou přejíždět navzájem po jednotlivých kolejích a my proto nemáme úplně připravenou legislativu. Nejbližší, kam se na to můžeme podívat, je do sousedního Německa, do Chemnitzu nebo Saska. Opravdu mě to zajímá a myslím si, že to je pro nás výzva, především v aglomeracích okolo Prahy a dalších velkých měst, jak využít toho, aby se lehká kolejová vozidla navzájem kombinovala. Tím by pak doprava pro občany mohla být co nejvíce integrovaná.
Bude téma bezpečnosti provozu na české železnici řešit i Podvýbor pro dopravu?
V dubnu a květnu jsme na Podvýboru pro dopravu toto téma již probírali a časově jsme se do toho nevešli, protože po nás zasedal další podvýbor, museli jsme proto zasedací místnost opustit. Potěšilo mě to, že ta debata probíhala následně venku před Sněmovní 1. Nabídl jsem tedy svým kolegům uspořádání semináře, abychom to všechno detailně projednali v delším časovém úseku a řekli si nejlepší nastavení pro republiku. Tady jsme si pak dokázali vyměnit další názory a máme několik konkrétních výstupů, jako například spolupráce s kraji, nastavení harmonogramu zabezpečení jednotlivých tratí, tak, aby to bylo zároveň ekonomické, funkční a bezpečné. Předpokládám, že na dalším Podvýboru pro dopravu budeme informovat o výsledku a dále se věnovat zabezpečení železničních přejezdů. Jinak tam jsou další zajímavá témata, která nesouvisí přímo s železnici a její bezpečností, ale se silniční dopravou. Je to například výstavba dálnic tak, abychom je byli schopní efektivně financovat anebo potom i PPP projekty
Kdy by mělo proběhnout další zasedání Podvýboru pro dopravu a jaká témata budete projednávat?
Máme před sebou dvě jednání v říjnu, ač jsme původně měli naplánované i jedno zářijové. To nemohlo proběhnout z důvodu mimořádných schůzí Poslanecké sněmovny a pak nemůžeme pracovat. Jako poslance mě to poměrně tíží, že opozice, s prominutím, naoko, svolá mimořádnou schůzi a my tam pak musíme sedět, například při nedůvěře vládě – víme, jak to dopadlo a měli jsme zrušený podvýbor. Při tom jsem právě chtěl pracovat na téma silniční bezpečnosti. Kolega Martin Exner bude mít seminář na téma „Nula mrtvých na silnici“, tedy jak se dostat k tomu, aby bylo co nejméně mrtvých a zraněných na silnici a Podvýbor pro dopravu se bude jedné části té bezpečnosti věnovat. Současně je aktuální i bodový systém, respektive jeho změna, a to bude téma jedné z říjnových schůzí Podvýboru pro dopravu. Jednu máme na začátku října, druhou na konci, a ještě počítáme také s jednou v listopadu. Uvidíme, jestli stihneme další v prosinci. To však záleží na tom, kolik mimořádných schůzí budeme mít.