EU version

Svět nám šíleným tempem utíká, ve Zlínském kraji musíme budovat rychlejší infrastrukturu

Svět nám šíleným tempem utíká, ve Zlínském kraji musíme budovat rychlejší infrastrukturu
foto: RAILTARGET/Infrastruktura bude hrát roli v budoucím ekonomickém rozvoji kraje
06 / 09 / 2024

Infrastruktura ve Zlínském kraji se konečně začala rozvíjet a výstavba dálnice by měla v dalších letech pokračovat. Přinést by kraji mohla ekonomický růst i větší atraktivitu pro investory a mladé lidi.

Výstavba dálnice ve Zlínském kraji se táhne už několik let, další kilometry budou v příštím období ještě přibývat. Její výstavbu mnohokrát zbrzdily výzkumy spojené s krajinou a ochranou přírody. „V Polsku jsem si uvědomil ze Poláci udělali ohromný skok. Za posledních 10 let postavili 2800 kilometru dálnic, u nás to bylo jen 193 kilometrů. Jsme na 150 místě co do délky stavebního řízeni, to je pro představu v žebříčku asi někde u Pobřeží slonoviny. Pohyb kapitálu je tam, kde je na to připravená infrastruktura. Svět nám šíleným tempem utíká. Společnost nemůže byt donekonečna tak otevřena, aby v řízeních měly slovo malé spolky, které si myslí, že zachraňuji svět. To jsou menšinové názory, které teď mají vyšší sílu, než by měly mít. Ztrácí se čas tím, ze každý říká, co ho napadne,“ tvrdí předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě Libor Lukáš na debatě Krajské volby v dopravě, kterou organizuje naše redakce RAILTARGET ve spolupráci s Hospodářskou komorou. 

Kraj má dlouhodobě problém s odlivem mladých lidí do větších měst. Na stole má tedy otázku, jak motivovat mladé lidi, aby zůstávali nebo přijížděli do Zlínského kraje. „Nově připravovaná dálnice bude propojena s průmyslovým centrem v Holešově, tady se nabízí ohromný ekonomický potenciál a stovky nových pracovních míst. K tomu se dopravní infrastruktura samozřejmě váže,“ řekl zastupitel Zlínského kraje a města Uherské Hradiště Michal Dvouletý, který kandiduje za Nezávislý HLAS pro Zlínský kraj.

Na projekt dálnice do Fryštáku si senátor a krajský zastupitel Josef Bazala za KDU-ČSL postěžoval: „Dálnice z Hulína do Fryštáku by měla být čtyřproudá, ale její pokračování na Púchov pak má mít už jen dva, maximálně tři pruhy. To pro mě není plnohodnotná dálnice. Měli bychom se snažit udělat plnohodnotnou dálnici z Hulína až do Púchova.“

„Já i ŘSD si myslíme ze dálnice bude čtyřproudá až do Púchova. V době kdy se to připravovalo neslo projektovat čtyřproudou dálnici, ale situace se změnila. Pokud se podaří dotáhnout dálnici do Slušovic, změní se dopravní model tak, ze to bude možné,“ oponoval mu náměstek hejtmana pro dopravu Radek Doležal z ANO.

V poslední době má Zlínský kraj v plánu mnoho projektů, zejména na obchvaty, některé projekty se již začaly realizovat. „Spousta věcí se udělala za vlády pana Babiše, protože se hodně věcí legislativně odblokovalo, takže se začalo hodně stavět a trvá to i za této vlády. Nutno říct, že jsme prospali evropské dotace a teď to musí jít z jiných peněz. Rychlejší doprava nezaručí, že nám tu lidi budou zůstávat. My můžeme být zajímaví, co se týče dostupného bydlení, protože u nás by mohlo být bydleni levnější, než je třeba v Praze a v metropolích, to by mohlo mladé lidi motivovat,“ řekl Bazala.

K infrastruktuře a zrychlování dopravy, které se týká například také VRT, se vyjádřil zastupitel Dvouletý: „Nemá efekt zrychlovat dopravu do Vídně nebo do Prahy, protože by nám lidi ještě odcházeli.“

S jeho tvrzením nesouzní krajský zastupitel, předseda výboru Zlínského kraje pro dopravu Jakub Zach za Piráty. Ten si naopak myslí, že infrastruktura do kraje přinese pracovní příležitosti, které jsou klíčové pro motivaci mladých lidí. „Priorita je budovat dostupné bydleni, ale musíme ještě lidi v regionu udržet a dat jim důvod tu bydlet. Musíme tvořit pracovní příležitosti, které sem přivedeme díky dopravní dostupnosti. Proto je důležitá dálnice i modernizace železničních úseku. Chceme modernizovat usek Hulín - Kroměříž, to by mělo propojit Zlín primo s Brnem. Bez kvalitní infrastruktury sem mladé lidi a investory nedostaneme,“ říká Zach.

Další pracovní pozice by kraj mohl poskytnou studentům Univerzity Tomáše Bati na budoucí vysokorychlostní trati. Ta se sice dotkne Zlínského kraje minimálně, ale svou roli bude hrát v dostupnosti z větších měst. „Správa železnic hledala odborníky pro VRT, okamžitě jsem je propojil s univerzitou. Ona sice nemá to stavařské zaměřeni, ale není to jen o stavařině, ale i o IT, ve kterém jsme dobří. Takže už se na UTB dělá zaměření, které se bude týkat VRT,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Radek Doležal za ANO.

Větší potenciál pro stavební práce dává Zlínskému kraji také rozpočtové určení daní. Právě Zlínský kraj si díky reformě RUD výrazně polepšil a to o asi 600-700 milionů korun. „My sice dostaneme více finančních prostředků, musíme ale brát v potaz, že stavební práce stojí víc. Já jako pamětník vím, že jsme ulici dřív opravovali za 2 miliony, dnes už je to 9 milionů  korun, takové rozdíly tam jsou,“ říká senátor Bazala.

Tagy