EU version

Od vagonů k rychlovlakům: Pozoruhodná proměna železniční dopravy

Od vagonů k rychlovlakům: Pozoruhodná proměna železniční dopravy
foto: Českobudějovický deník; ČTK/Od vagonů k rychlovlakům: Pozoruhodná proměna železniční dopravy
31 / 07 / 2023

Kdysi byly vlaky obávanými smrtícími zařízeními, která cestujícím vyrážejí dech nebo je přivádějí do bezvědomí, dnes jsou však zázrakem rychlosti a pohodlí. Moderní vlaky dosahují rychlosti přes 300 km/h a jejich proměna je ohromující. Cesta od vzniku lokomotiv před více než dvěma stoletími k dnešním vysokorychlostním železničním systémům je důkazem lidské inovace a odhodlání.

Geneze železničního systému sahá až do poloviny 16. století. První formy železnic se objevily kolem roku 1550 v Německu, což je daleko od naší dnešní představy o vlacích. Jednalo se o tzv. vozové cesty, což byly v podstatě dřevěné kolejové dráhy, které usnadňovaly pohyb vozů tažených koňmi nebo povozy po polních cestách. Zavedení vozových cest znamenalo významný krok směrem k moderní železniční dopravě a sloužilo jako předchůdce toho, co dnes uznáváme jako železnice.

Postupem času dřevěné kolejnice na vagonech ustupovaly železným. Koncem 19. století se z nich staly "tramvaje", protože železo nahradilo kolejnice i kola a nabídlo odolnější a účinnější dopravní prostředek. Tramvaje se rozšířily po celé Evropě a poskytly relativně spolehlivý systém přepravy nákladu. Koně zůstali hlavním zdrojem pohonu až do velkého technologického skoku na počátku 19. století: lokomotivy poháněné párou.

Dnes je téměř samozřejmostí rezervovat si jízdenku na vlak a relativně snadno cestovat po zemích nebo kontinentech. Za toto moderní pohodlí však vděčíme staletím inovací a vývoje v železniční dopravě. Je to cesta, která nás zavedla od skromných vozů tažených koňmi v 16. století až po úchvatné rychlovlaky 21. století. Každá etapa tohoto vývoje podtrhuje neutuchající snahu lidstva o pokrok a je fascinujícím svědectvím naší schopnosti inovovat.

Zdroj informací: intrans.iastate.eu

Tagy