foto: dbcargo.com/DB Cargo
Nákladní dopravce DB Cargo dále čelí finančním problémům. Do konce roku 2026 se musí dostat do pásma zisku, aby předešel restrukturalizaci koncernu.
Německý státní železniční nákladní dopravce se musí do konce roku 2026 dostat do pásma zisku. Jinak EU, navzdory schválenému dotačnímu programu, bude požadovat restrukturalizaci koncernu.
DB Cargo: Stejný osud jako ve Francii?
DB Cargo zvažuje, že by tomuto scénáři předešlo zrušením přeprav jednotlivých vozových zásilek (JVZ). „Nepodaří-li se nám finančně udržitelným způsobem strukturovat přepravu JVZ, nebudeme ji moci provozovat“, řekla médiím minulý týden generální ředitelka DB Cargo Sigrid Nikutta. Skončení provozu JVZ může být pro záchranu DB Cargo nezbytným řešením.
V loňském roce Evropská komise zjistila, že státní dotace pro DB Cargo poskytované mateřskou společností DB představují narušení trhu. DB Cargo si poté nechalo schválit dotační schéma na JVZ, které je metodicky opřeno o dofinancování externích nákladů, které vyplývá ze srovnání silniční a železniční dopravy. Tento scénář se naplnil v případě francouzské společnosti Fret SNCF.
Psali jsme
I přes velkorysé dotační programy schválené Evropskou komisí řeší Německo obvinění z nelegálních podpor pro Deutsche Bahn. Od začátku roku 2022…
Krátkodobé cíle jako cesta z krize
V roce 2024 dosáhla společnost DB Cargo ztráty 350 milionů eur a zahájilo restrukturalizační řízení. Do roku 2029 propustí přibližně 5 000 zaměstnanců. "Tempo, které musíme při restrukturalizaci nastavit, je téměř nad naše síly. Od našich lidí vyžadujeme hodně," komentovala Sigrid Nikutta. "Někdy nám tečou slzy. Vím to a beru to na vědomí. Ale musí se to stát, protože na tomto tempu závisí i budoucnost DB Cargo."
I když společnost nepřepravovala tolik zboží, kolik se očekávalo (o 15 % méně), tržby a EBIT v lednu a únoru 2025 byly přesně podle plánu. To by mohla být dobrá zpráva, pokud jde o dosažení krátkodobých cílů. Pro letošní rok si DB Cargo stanovilo cíl dosáhnout pouze dvouciferné ztráty, na rozdíl od loňské trojciferné.
Psali jsme
Francouzská národní železniční společnost Fret SNCF přestala k 1. lednu 2025 existovat a nahradily ji dvě nové nástupnické společnosti.
Zdroj: Yahoo finance