EU version

DB Cargo v horší situaci než se čekalo: Firma prochází restrukturalizací

DB Cargo v horší situaci než se čekalo: Firma prochází restrukturalizací
foto: Zdroj: Flickr, public domain/Vlak DB Cargo
03 / 04 / 2025

Německá státní firma DB Cargo vykázala ztrátu ve výši 350 milionů euro. Oproti loňsku však zaznamenala dílčí zlepšení. Aktuálně firma prochází rozsáhlou restrukturalizací.

Německý národní nákladní železniční dopravce DB Cargo představil v tiskové zprávě oficiální výsledky za uplynulý rok. Ztráta DB Cargo činila 350 milionů euro, přičemž koncern DB jako celek reportuje ztrátu 333 mil. euro. Německá státní firma je v současné době v situaci, kdy Evropskou komisí schválené veřejné podpory, zejména na jednotlivé vozové zásilky (JVZ), budou součástí budoucího návratu k prosperitě.

Flickr, public domain

DB Cargo zajistilo dílčí zlepšení i přes vysokou ztrátu

Firma se navzdory restrukturalizačnímu řízení snaží zlepšit svou finanční situaci. Nedobrý výsledek DB Cargo už v únoru naznačila finanční ředitelka DB Cargo Martina Niemannová. Ztráta není tolik katastrofální, protože DB Cargo získala nakonec od EU schválené dotace z německého státního rozpočtu na JVZ ve výši 180 milionů euro. Díky dotačnímu programu vychází srovnání s rokem 2023 lépe: před dvěma lety DB Cargo skončilo se ztrátou 497 milionů euro.

Ředitelka Niemannová na začátku tohoto roku v rozhovoru pro Deutsche Verkehrszeitung zdůraznila, že existují segmenty dopravy, v nichž se DB Cargo finančně zlepšilo. Podařilo se snížit administrativní náklady a náklady na řízení dopravy ve výši 60 milionů euro a také se daří zefektivnit portfolio nabízených služeb ve prospěch těch, která jsou zisková. „Zbavili jsme se ztrátových přeprav, dosáhli jsme zvýšení cen ve všech oblastech, a tím jsme dokázali vyrovnat ztráty z poklesů způsobených recesí ekonomiky,“ řekla Niemannová.

DB Cargo terčem kritiky

Navzory jejímu mírnému optimismu se ve veřejném prostoru objevují skeptické hlasy. „Restrukturalizační koncepty DB Cargo jsou nepřesvědčivé, způsobují nepříjemné množství provozních problémů a stále se nedaří dodržovat plány,“ cituje, deník Tagesspiegel nejmenovaného člena dozorčí rady.

Evropská komise sice schválila masivní podporu JVZ, ale zároveň zakázala do budoucna jakoukoli finanční pomoc DB Cargo napříč koncernem Deutsche Bahn. Provozovatel nákladní dopravy si musí vystačit s vlastními finančními zdroji.

Rozsáhlá restrukturalizace DB Cargo

Restrukturalizace DB Cargo zahrnuje rozdělení společnosti na šest samostatných obchodních jednotek orientovaných na zákazníky. Budou jimi ocelářství, automobilový průmysl, kapaliny a hromadné náklady a JVZ, který představuje největší síť v Evropě. Kombinovaná doprava (námořní a kontinentální) se bude dále rozvíjet. Restrukturalizace si celkově vyžádá 2 300 pracovních míst.

DB Cargo velmi razantně ukončila provozování přeprav, které měly z hlediska ekonomické efektivity ztrátu. V roce 2023 DB Cargo realizovalo 74,5 miliardy tunokilometrů, loni už jen 68,5 miliardy tunokilometrů (pokles o 8,76 %). Podle Niemannové nelze podíl na trhu považovat za dogma. Pokud přepravní operace přestanou být ziskové, DB Cargo je již nebude provozovat. Výjimkou budou zákazníci, u nichž celkový objem zakázek bude vykazovat ziskovost.

Flickr, public domain

Konkurence DB Cargo nabízí lepší ceny

DB Cargo jako bývalý monopolní podnik nebyla zvyklá odmítat dopravní operace, což ovšem obnažilo druhou část pravdy, která zní velmi nelichotivě: konkurenční firmy dokáží nabídnout až o 25 % levnější přepravu než DB Cargo.  

Podle Niemannové chce firma řešit nekonkurenceschopnost projektem „Flow“. „Název byl inspirován termínem cash flow a zabývá se otázkou, jak hospodárněji využívat aktiva.  Součástí projektu je i zpětný leasing a pronájem lokomotiv a vagonů. Sdílet aktiva v železničním odvětví představuje podle Niemannové správný přístup.

Krizi DB Cargo hasí Spolková vláda

Důležitou pomocí při stabilizaci firmy je podpora přeprav jednotlivých vozových zásilek (JVZ) ze strany Spolkové vlády. V roce 2024 bylo pro celé odvětví na podporu JVZ vyčleněno schváleno Evropskou komisí 300 milionů euro a stejná částka má být k dispozici v roce 2025. V České republice ani v dalších zemích podpora JVZ neexistuje.

Ještě před zahájením restrukturalizace DB Cargo schválilo rozsáhlé odměňování vrcholových manažerů. Rozdělila jim nejprve v roce 2023 nevyplacené odměny za rok 2022 v celkové výši 5 mil. euro. O této události jsme informovali v samostatném článku.

 

Tagy