EU version

NYMWAG čelí kritice: VPI zmiňuje bezpečnostní riziko, Haag varuje před svářecími postupy, ERA potvrzuje další vyšetřování

NYMWAG čelí kritice: VPI zmiňuje bezpečnostní riziko, Haag varuje před svářecími postupy, ERA potvrzuje další vyšetřování
foto: redakce RAILTARGET/NYMWAG v Nymburce
02 / 12 / 2024

NYMWAG CS a.s je v hledáčku evropských drážních autorit. Podle informací redakce RAILTARGET probíhá intenzivní vyšetřování, které má odhalit nejen příčinu trhlin na vagonech, ale nastavit do budoucna takové mechanismy, aby k podobným bezpečnostním rizikům už nemohlo dojít.

Příčinou trhlin ve svarech může být chybný postup, zní z Haagu

Haag vnáší do kauzy NYMWAG další zásadní otázky. Podle tamních odborníků na dopravu se příčina prasklin hledá přímo ve výrobním procesu, přičemž sváření se jeví jako klíčový faktor.

„Konstrukce vagonů pochází z 90. let a tyto problémy neměla. Proto se příčina vzniku trhlin hledá ve specifikaci použitých metod svařování anebo provádění svařovacích prací, uvedli zástupci nizozemského ministerstva infrastruktury a vodního hospodářství.

Tento výrok naznačuje, že problém není ve výchozím návrhu vozů, ale v tom, jak byly vyráběny. Znepokojivý fakt, že novější vozy vykazují vady, které jejich starší verze neměly, obrací pozornost k úsporným opatřením ve výrobních procesech z posledních let.

 

Právě výrobní procesy NYMWAG jsou přitom pod palbou kritiky 


Výpověď Generálního ředitele NYMWAG Petra Vlčka napovídá, že firma dala přednost rychlému růstu na úkor procesní přípravy.

Zvolili jsme to, čemu dnes říkáme 'punkový styl', protože byly dvě možnosti: první byla vše připravit, nastavit všechny procesy, doladit vše do posledního detailu, což by trvalo rok nebo dva. Pak pomalu spustit výrobu a oslovit zákazníky. My jsme se rozhodli jít druhou cestou a zahájit výrobu co nejdříve a pak vše dohnat v průběhu výrobního procesu,“ uvedl Vlček  v jednom z předchozích rozhovorů.

Nedostatky v nastavení výrobních postupů mohou mít ale dalekosáhlé následky. Podle německého magazínu Der Eisenbahner, který na problém upozornil, mohlo dojít k podcenění klíčových fází svařování, jako je předehřátí kovu, což významně ovlivňuje pevnost svarů.


Problémy s personálem: Rychlý růst má svou cenu

Rychlá expanze společnosti NYMWAG odhalila zásadní slabiny nejen ve výrobních procesech, ale i v personální politice. Generální ředitel Petr Vlček v rozhovoru pro Railmarket přiznal, že masivní nábor zaměstnanců se neobešel bez problémů.

„Přišlo hodně lidí, a když přijmete hodně lidí, nechci vůbec generalizovat, ale také přijmete špatné lidi a pak je musíte propustit. Protože mezitím se věci dějí špatně, jsou stížnosti, je spousta takových věcí,“ uvedl.

Podle generálního ředitele Petra Vlčka tvoří tým výrobních zaměstnanců lidé z 11 různých zemí, přičemž českých pracovníků je minimum.

Ve výrobě vlastně nemáme téměř žádné Čechy. Nymburk není úplně ideální lokalita, jsme mezi Kolínem a Mladou Boleslaví, takže lidé jsou hlavně z automobilového průmyslu. Práce v naší firmě je náročná, takže vlastně máme ve firmě 11 národností a samozřejmě je to těžké ” popsal situaci.

Různorodý pracovní kolektiv může být bezpochyby přínosem, ale bez správně nastavené komunikace a školení se může snadno stát slabým místem firmy. Každý zaměstnanec musí jasně rozumět předpisům a pracovním postupům, což vyžaduje školení v jejich rodném jazyce. Bez toho hrozí chyby, které mohou mít fatální dopad na kvalitu výroby i bezpečnost.

NYMWAG však na svých webových stránkách poskytuje klíčové informace, včetně sekce pro nábor, pouze v češtině a angličtině. To může naznačit, jak je to s jazykovými verzemi dokumentů ve společnosti.

Kauza NYMWAG: Problém přesahuje hranice

Vadné svary na vagonech NYMWAG nejsou jen českým problémem. Evropské drážní autority přebírají štafetu a systematicky zkoumají bezpečnostní rizika. Agentura ERA (European Union Agency for Railways) potvrdila probíhající vyšetřování a aktivaci systému SAIT, prostřednictvím kterého byla varována řada provozovatelů. Systém SAIT umožňuje rychlé a cílené šíření varování napříč železničním sektorem. SAIT tak slouží jako klíčový mechanismus pro sdílení technických informací a koordinaci potřebných opatření.

Seznam provozovatelů zahrnuje významné firmy, jako jsou:
MFD Rail GmbH, Wascosa AG, AMBROGIO TRASPORTI S.P.A., Railrelease BV, G.T.S. – GENERAL TRANSPORT SERVICE S.p.A., TOUAX SCA a Adria kombi d.o.o. 

Všechny tyto společnosti “jsou ze zákona povinni zavést nezbytná opatření ke kontrole rizik,v případě potřeby ve spolupráci s ostatními aktéry, a přijmout nezbytná nápravná opatření, aby byla vozidla uvedena do souladu, a informovat agenturu a jakýkoli dotčený vnitrostátní bezpečnostní orgán o opatřeních přijato.” uvedla ERA.

Varování cílené na hlavní trasy těchto vozů


ERA vyslala varování všem národním bezpečnostním úřadům (NBÚ) v EU a ve Švýcarsku. Klíčovým úřadům navíc poskytla informace zaměřené na konkrétní provozovatele a trasy, kde mohou chybné vozy ohrozit bezpečnost. Tento cílený zásah by měl zajistit okamžitou reakci tam, kde je riziko nejvyšší.

Průběh vyšetřování zůstává pod drobnohledem redakce RAILTARGET, přičemž ERA avizovala, že pokud kontroly národních bezpečnostních orgánů odhalí závažné problémy, může dojít ke zpřísnění povolení pro tyto vozy. V takovém případě budou přijatá opatření důkladně revidována, aby byl minimalizován jakýkoli dopad na bezpečnost železniční dopravy .

Tento mezinárodní rozměr kauzy podtrhuje závažnost problému. Opatření přijatá nejen v České republice, ale i na evropské úrovni, naznačují, že důsledky těchto chyb mohou být dalekosáhlé. Pro NYMWAG tak nejde jen o ztrátu pověsti, ale i o významné zásahy do jeho obchodních vztahů napříč celou Evropou.

Drážní autority volají po akci, český Drážní úřad pod tlakem

 

Německé sdružení majitelů vozů VPI potvrdilo, že jeho členové byli o bezpečnostních rizicích týkajících se vagonů NYMWAG informováni prostřednictvím systému SAIT.

Francouzský drážní úřad EPSF však varuje, že informace samy o sobě nestačí. Držitelé vozů by měli jednat ve spolupráci s národními regulátory, aby zajistili důkladné kontroly a minimalizovali rizika. Tento apel staví český Drážní úřad pod intenzivní mezinárodní tlak. Ve hře už není jen reputace, ale především bezpečnost železničního provozu v celé Evropě​. 

Rekapitulace kauzy

Kauza NYMWAG se dostala na povrch německou reportáží magazínu Der Eisenbahner, která upozornila na technické vady u modelů nákladních vagonů SGGRSS 80 a SGGMRSS 90 vyrobených mezi lety 2020 a 2024. Jako hlavní problém označila německá reportáž trhliny ve svarech, které mohou  při provozu představovat závažné bezpečnostní riziko. 

Vagony byly dodány několika evropským železničním společnostem, přičemž celkový počet vyrobených kusů přesahuje tisíc. Německý deník spekuluje, že vady mohou být důsledkem úsporných opatření během výroby, která mohla ovlivnit kvalitu materiálu nebo provádění pracovních postupů. Některé praskliny byly podle reportáže viditelné pouhým okem, zatímco jiné vyžadovaly použití nákladnějších ultrazvukových testů .

Polská společnost EUROWAGON, která vlastní 168 těchto vagonů, reagovala na zjištěné vady vydáním bezpečnostní výstrahy skrze systém SAIT. V návaznosti byly vozy systematicky podrobovány testování a následným opravám ve spolupráci s výrobcem. EUROWAGON zároveň zdůraznil, že dodržování nejvyšších bezpečnostních standardů je jeho prioritou.

Tato kauza, která se rozrostla do mezinárodních rozměrů, nadále poutá pozornost evropských drážních autorit. Výsledky probíhajícího vyšetřování ukážou, jaké kroky budou nutné k nápravě a zda bude zapotřebí upravit současné standardy výroby a kontroly kvality.


Zdroje: redakce RAILTARGET, Der Eisenbahner, EUROWAGON, ERA, VPI, EPSF,  Ministerstva infrastruktury a vodního hospodářství NIzozemska, cs.railmarket.com, český Drážní úřad

Tagy