foto: SNCF / Public domain / SNCF/Vlak SNCF
Francouzská národní železniční společnost Fret SNCF přestala k 1. lednu 2025 existovat a nahradily ji dvě nové nástupnické společnosti.
Na této zásadní změně se podílel liberalizovaný železniční trh a Evropská komise, která několik let podrobně zkoumala, zda Fret SNCF nezískávala nedovolenou státní podporu. Šetření ukázalo, že Fret SNCF obdržela v letech 2007 – 2019 v různých formách nedovolenou státní podporu v celkové výši 5 mld. Euro. Vláda Francie se rozhodla předejít evropským sankcím a provedla aktivně restrukturalizaci. Ministr dopravy François Durovray navzdory protestům odborových organizací potvrdil plány na rozdělení společnosti Fret SNCF, které oznámil jeho předchůdce Clément Beaune v květnu 2023. Segment kombinované dopravy, který tvořil 20 % obratu společnosti, odprodala různým firmám (m.j. DB Cargo France, Europorte a Medway), některé části dopravy např. divizi agrární logistiky ukončila.
Kdo jsou nové nástupnické společnosti Fret SNCF?
Hexafret je železniční nákladní společnost specializující se na vlakotvorbu a do budoucna se předpokládá důraz na zefektivnění segmentu jednotlivých vozových zásilek. Hexafret má 4 000 zaměstnanců a provozuje 1 100 pravidelných vlaků týdně, které obsluhují 1 300 průmyslových a logistických areálů ve Francii a v Evropě. Zákazníkům chce nabízet lépe střiženou dopravu na jejich potřeby, sdílené dopravní plány s předdefinovanými kapacitami a trasami. Hexafret je součástí konsorcia s názvem Rail Logistic Europe.
Druhá firma Technis se bude zabývat provozem a údržbou lokomotiv. Má asi 500 zaměstnanců a disponuje ze struktury SNCF know-how, které může na francouzském a evropském trhu otevřít i dalším firmám.
Psali jsme
Českou republiku čeká největší infrastrukturní projekt v historii, výstavba vysokorychlostních tratí. K tomuto tématu poskytl rozhovor Jiří Merta,…
Zdroje: groupe-sncf.com, Rail Logistic Europe.
Tagy