1280 x 720 (lg)
EU version

Švýcarské dráhy škrtají: Padá 8 terminálů, mizí desítky míst. Nákladní doprava krvácí

Švýcarské dráhy škrtají: Padá 8 terminálů, mizí desítky míst. Nákladní doprava krvácí
foto: Wikimedia Commons / Rob Dammers/SBB Cargo
20 / 05 / 2025

Švýcarský nákladní dopravce SBB plánuje snížit náklady o 60 milionů franků a uzavřít osm terminálů. Propouštění se dotkne desítek zaměstnanců. Nadějí pro budoucnost firmy je severojižní koridor přes Alpy.

Celkově neutěšená situace v nákladní železniční dopravě v Evropě se nevyhnula ani Švýcarsku. Švýcarský státní železniční dopravce SBB, je také nucen realizovat bezprecedentní změny ve struktuře nákladů a zeštíhlení firmy. Cílem je do roku 2033 snížit své náklady o 60 milionů švýcarských franků (1,6 mld. CZK).

Po první vlně propouštění 80 zaměstnanců nyní upustí SBB celkem osm terminálů pro kombinovanou dopravu. Jde o Oensingen, Basilej, Gossau, Widnau, Renens, St. Triphon, Cadenazzo a Lugano. SBB dlouhodobě bojuje se ziskovostí svých operací v těchto terminálech.

Další vlna propouštění v SBB

Kromě toho SBB oznámila další vlnu propuštění 65 zaměstnanců, které zahrnou pracovníky z lokomotivních čet, posunovače a pracovníky technické kontroly a revizí nákladních vlaků. Z hlediska dopravní filosofie SBB přesměrovává přepravy na poptávanou osu sever – jih a redukuje nerentabilní část tzv. tranzitních vlaků, které SBB provozovala společně s DB Cargo.

Z hlediska počtu zaměstnanců není propouštění rozsáhlé, pro národního dopravce pracuje celkem 35 500 lidí, přičemž SBB Cargo Switzerland v současné době zaměstnává 2 250 lidí, z toho asi 50 v kombinované dopravě.

Naděje pro švýcarskou nákladní železniční dopravu

Podle RailFreight představuje severojižní osa pro SBB z celoevropského hlediska kapku naděje pro budoucnost švýcarské nákladní železniční dopravy. Celkově pak SBB připravuje restrukturalizační plán pod názvem „Suisse Cargo Logistics“. Jeho součástí je modernizace infrastruktury a městských uzlů, které mají podpořit nákladní železniční dopravu. 

V roce 2026 začne provozovat severojižní kyvadlový tranzit na vysoce vytíženém koridoru mezi Dietikonem a Stabiem přes Alpy.  Osvědčí-li se, pokusí se SBB reformovat svoje služby i na východo-západním koridoru. Předpokladem bude ovšem rozvoj trimodálního terminálu Gateway Basel Nord.

Zdroj: SBB

Tagy