foto: Peter Thoeny, Flickr/ilustrační foto (vlak ve Švýcarských Alpách)
Švýcarsko pokročilo v podpoře železnice při zavádění DAC. Vláda vyčlenila 180 milionů franků na modernizaci tisíců vagonů, lokomotiv a upřesnila výši příspěvků podle stáří vozidel. Financování doplní legislativní změny a podpora terminálů i kombinované dopravy.
Švýcarská vláda dle informací serveru Bahnonline upřesnila, do jaké výše mohou držitelé železničních vozů očekávat podporu při přezbrojení (retrofitizaci) digitálního automatického spojování (DAC). Švýcarsko plánuje vybavit systémem DAC přibližně 15 000 vagonů a 520 lokomotiv, přičemž celková podpora má činit 180 miliónů švýcarských franků (192,6 milionů eur / 4,79 miliardy korun).
Psali jsme
Švýcarsko patří k zemím s významným podílem železniční nákladní dopravy. Patří také tradičně k lídrům nových technologií. Švýcarský pohled není ovšem čistě…
Švýcarsko rozděluje miliardy: Lokomotivy mají přednost
Železniční vozy budou rozděleny podle stáří. Na vozy vyrobené po roce 2010 a registrované před 1. lednem 2026 bude výše podpory činit 10 000 švýcarských franků (10 700 eur / 266 tisíc korun). Pro vozy vyrobené v letech 1995 až 2009 poskytne vláda 5 000 franků (5 350 eur / 133 tisíc korun). U lokomotiv bude spolufinancování záviset na splnění podmínky používat ji po dobu nejméně pěti let po vybavení DAC. Podpora by měla dosahovat až 75 000 franků (80 200 eur / 1,99 milionů korun) na lokomotivu.
Vláda počítá s tím, že finanční podpora pokryje 30 až 40 % celkových nákladů na modernizaci. Distribucí prostředků se bude zabývat zvláštní entita, která bude vytvořena speciálně pro tento účel. Podmínkou bude, aby subjekty předem poskytly švýcarskému Federálnímu úřadu pro dopravu (FOT) seznam vozidel a rok jejich výroby.
Dotace na DAC i modernizaci terminálů a překladišť
Švýcarsko bude v souvislosti s DAC zároveň novelizovat zákon o dopravě. Vyřeší tím specifikace pro implementaci DAC, ale stanoví také pokyny k dotacím pro terminály a překladiště. O podporu se budou moci ucházet terminály na území Švýcarska i v zahraničí, pokud odbaví alespoň 720 plných vlaků nebo pokud mohou ročně odbavit 5 000 TEU. Modernizační projekty stávajících terminálů mohou získat až 40 % nákladů, zatímco v případě výstavby nových překladišť je to až 50 % a v případě terminálů považovaných za celostátně významné až 80 %.
Je třeba zmínit, že FOT, který je pověřen rozdělováním finančních prostředků, je může požadovat zpět, pokud zařízení, která jsou příjemci podpory, nedosáhnou do pěti let udržitelnosti, tj. určitého prahového objemu přeprav.
Švýcarsko dále přidělí dotace na kombinovanou dopravu. Provozovatelé budou moci získat 40 franků (zhruba 43 eur / 1070 korun) za každý vůz použitý v kombinované dopravě za předpokladu, že každá trať odbaví alespoň 720 jednotek v maximálním počtu 8 000 kusů. V případě nových terminálů vstoupí hranice 720 vozů na trať v platnost až po šesti letech od otevření zařízení.