foto: Frank Paukstat/CC BY-SA 2.0/Wikimedia Commons/Nákladní vlak PKP Cargo
Polské Ministerstvo obrany chystá velké nákupy lokomotiv a speciálních vozů pro přepravu těžké techniky. Do roku 2030 se navíc bude modernizovat klíčová železniční infrastruktura pro armádu.
Polské Ministerstvo obrany jedná s železničním nákladním dopravcem PKP Cargo o nových kolejových vozidlech pro přepravu vojenské techniky. Investovat se bude také do obnovy infrastruktury sloužící výhradně pro vojenskou mobilitu.
V rozpočtu polského Ministerstva obrany je rezervováno 400 milionů PLN (2,4 mld. CZK) na kolejová vozidla pro přepravu vojenské techniky. Ministerstvo obrany v této věci jedná s národním přepravcem PKP Cargo, se kterým má stát smlouvu pro účely obrany a bezpečnosti země. Na Fóru bezpečnosti železnic 2025 to oznámil poradce ministra obrany, generálporučík Edward Gruszka.
Tento národní železniční dopravce je hlavním partnerem armády v oblasti železniční dopravy. Armáda pořídí dieselové lokomotivy, dvacet plošin pro přepravu nejtěžší techniky a šestinápravové vozy. Podle generála Gruszky budou nákupy kolejových vozidel pro armádu pokračovat i v budoucnu. Cílem je zvýšit mobilitu polské armády.
Také část holdingu PKP, která se stará o železniční infrastrukturu PKP PLK, bude příjemcem prostředků z rozpočtové kapitoly ministerstva obrany. Do roku 2030 bude realizovat tři velké projekty obnovy infrastruktury sloužící výhradně pro vojenskou mobilitu. Jejich hodnota dosáhne 280 milionů PLN. Kromě toho PKP PLK zmodernizují 14 dočasných překladišť pro vojenské účely.
Psali jsme
Polsko plánuje posílit svou vojenskou mobilitu významnou investicí do železničního vybavení. Diskuse s PKP Cargo v zákulisí signalizují posun,…
Pozice PKP Cargo na polském trhu
Polská vláda se nicméně bude muset vypořádat s obavou, že přímá objednávka pro PKP Cargo může být Evropskou komisí shledána jako nedovolená státní podpora. PKP Cargo je na polském trhu pouze jedním z účastníků železničních nákladních přeprav a jako veřejně obchodovatelná společnost má většinu držitelů akcií ze soukromého sektoru. Mateřský holding PKP drží jen asi 33 % akcií a podílí se na řízené restrukturalizaci, která se uskutečňuje pod dohledem soudu (RT informoval 5.7. 2024 zde). Na druhé straně je zřejmé, že investice do infrastruktury a do železničních vozidel pro armádu splňují kritérium započitatelnosti do kvóty výdajů spojených se závazkem členství v NATO.
Tagy