EU version

Putin sype miliardy do železnice. Na Ukrajině buduje novou životní tepnu války

Putin sype miliardy do železnice. Na Ukrajině buduje novou životní tepnu války
foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 2.0/Trasa Moskva - Petrohrad, ilustrativní
13 / 06 / 2025

Moskva nelení a v tichosti sype obrovské miliardy do výstavby klíčové železniční sítě napříč okupovanou Ukrajinou. Kreml tento ambiciózní projekt považuje za novou "životní tepnu války", která má nabídnout strategickou alternativu k ohroženému Kerčskému mostu a radikálně posílit ruskou logistiku v regionu.

Rusko plánuje pokračovat v rozvoji železniční infrastruktury na okupovaných územích Ukrajiny. Podle analytiků je rozvoj železniční infrastruktury na okupovaných územích nyní pro Rusko prioritou, protože by nabídl alternativní trasu k Kerčskému mostu. Pokud a až budou tyto projekty dokončeny, Moskva plánuje propojit tyto tratě se svou hlavní železniční sítí.

Rusko sází na železnici v okupovaných oblastech Ukrajiny

Tyto plány již dříve potvrdil také Alexej Družinin, šéf ruského železničního regulátora Roszheldor, který hovořil o vytvoření jednotné železniční infrastruktury pro „nové“ regiony Ruska. Plány zahrnují zavedení nákladní dopravy mezi Ruskem a Melitopolem, prodloužení tratě Rostov na Donu – Mariupol na Krym a dokonce i otevření železničního spojení mezi krymským poloostrovem a Běloruskem.

Moskva plánuje masivní železniční expanzi

Podle Družinina vytváří Roszheldor v současné době jednotnou železniční síť v okupovaných regionech a plánuje také zahájit obnovu a výstavbu železniční infrastruktury. Například 1. ledna 2025 zahájily provoz takzvané Novorossiya Railways, které spojují Doněckou a Luhanskou lidovou republiku a také regiony Záporoží a Cherson. Úřady Krymu nedávno oznámily své plány na otevření železničního spojení mezi poloostrovem a Běloruskem.

Krym a Bělorusko: Nové železniční spojení?

Místopředseda vlády Krymu Georgij Muradov zdůraznil, že jednání o možném novém železničním spojení probíhají již asi dva roky a že již došlo k určitému pokroku. Již před letošní sezónou se plánují speciální trasy pro vlaky na Krym. Výstavba železniční trati na Krym přes území okupovaná Ruskem se podle odhadů Ruského národního výzkumného centra pro dopravu a infrastrukturu odhaduje na 994 milionů až 1,77 miliardy eur (90 až 160 miliard rublů).

Obnova Mariupolu a efektivnější trasy na Krym

V březnu ruský vicepremiér Marat Chusnullin také uvedl, že nádraží v Mariupolu by mohlo být zprovozněno do konce tohoto roku. Jeho rekonstrukce začala v červnu 2023. Chusnullin se také optimisticky vyjádřil o železnici Novorossiya, která „se určitě bude rozvíjet, protože trasa na Krym přes okupovaná území je kratší a efektivnější“Rusko například nevyloučilo možnost zavedení osobních linek s cílem propojit tyto regiony s Moskvou a s Petrohradem.

Již minulý rok v létě redakce RAILTARGET informovala o tajném spuštění železnice spojující Rostov na Donu s okupovaným Mariupolem, jak informoval poradce starosty Mariupolu Petr Andriushčenko. I přes zimní zpoždění a stávky ukrajinských sil byla trať aktivována bez veřejného oznámení. 

"Toto je závěr, ke kterému jsme dospěli po monitorování a zaznamenávání pohybů na klíčových stanicích od středy," informoval tehdy Andriushchenko na svém kanálu Telegram. Poznamenal, že některé podrobnosti, které nelze pro bezpečnost zdrojů a zasvěcených osob zveřejnit, naznačují, že železnice byla spuštěna bez jakéhokoli veřejného oznámení. Díky zlepšené ruské logistice by tento vývoj mohl výrazně ovlivnit frontovou linii a průběh ruské války na Ukrajině.

Zdroj: Railfreight.com 

Tagy