EU version

PKP Cargo prodává svoje podíly v terminálech širokorozchodné železnice

PKP Cargo prodává svoje podíly v terminálech širokorozchodné železnice
foto: Euroterminal Sławków / public domain/Euroterminal Sławków
20 / 05 / 2025

Polská nákladní železniční společnost PKP Cargo prodává své podíly v terminálech Slawków a Medyka za 225 milionů korun. Oba terminály představují zásadní součást infrastruktury pro nákladní dopravu na širokorozchodné železnici.

Představenstvo nákladní železniční společnosti PKP Cargo oznámilo rozhodnutí odprodat svůj 50% podíl v terminálu Slawkow a Medyka (Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka Sp. z o.o) a 9,316% podíl v jeho dceřiné společnosti Euroterminal Slawkow Sp. z o.o. Obě společnosti, kterých se rozhodnutí o prodeji podílů týkají, jsou obchodně, funkčně a kapitálově propojené. Nominální hodnota obou podílů činí 38 407 000 PLN (225 mil. CZK). O prodeji jedná PKP Cargo se státem, konkrétně s Agenturou rozvoje průmyslu, která jako vládní agentura spravuje a řídí státní účasti v různých kapitálových společnostech.

PKP Cargo oznámilo, že důvodem je komplexní přístup zaměřený na optimalizaci struktury kapitálové skupiny PKP Cargo a jejích zdrojů s ohledem na aktuální činnosti a obchodní situaci, především na  zjednodušení struktury firmy, které umožní efektivní řešení komplexních dopravních projektů. Prodej akcií obou společností přispěje k rozvoji firmy a k sanaci. PKP Cargo povinně o tomto svém rozhodnutí informovalo varšavskou burzu, kde se obchodují jeho akcie.

Možnosti privatizace strategických terminálů

Firma Terminály Slawkow - Medyka působí na trhu od roku 2005 a tvoří vstupem na polské území (Medyka u Přemyšle) a ve Sławkowě (Slezské vojvodství) počátek a konec širokorozchodné trati, která vede historicky až na území Polska. Euroterminál Slawkow je v provozu od roku 2010 a tvoří integrální součást infrastruktury pro provoz nákladní dopravy na širokorozchodné železnici. Výhodou obou lokalit je jejich blízkost ke křižovatce východo-západního a severojižního panevropského dopravního koridoru.

Z dřívějších politických diskusí v Polsku vyplývala jednoznačná vůle zachovat v terminálech státní kontrolu. Přirozeným koncovým partnerem by se mohl stát státní správce železniční infrastruktury PKP PLK. Agentura rozvoje průmyslu ale může po dohodě s vládou terminály částečně či úplně privatizovat. Z hlediska politické atmosféry v zemi se jeví v současné době úplná privatizace jako nepravděpodobná.

Facebook Euroterminal Slawków

Zdroj: PKP Cargo, NaKolei

Tagy