foto: Wikimedia Commons / Public Domain /Ilustrativní
Rok 2025 bude pro českou železnici rokem velkých změn. A velkých peněz.
Jaké jsou vyhlídky pro železnici v roce 2025? Správa železnic plánuje investovat nevídaných 62,7 miliardy korun. Peníze zamíří nejen na modernizaci stávajících tratí a stanic, ale také na výstavbu úplně nových úseků – včetně vysokorychlostních tratí. Cestující i dopravci se tak mohou těšit na zásadní vylepšení.
Miliardové investice poputují do rekonstrukce a modernizace
Podle údajů Správy železnic půjde rekordních 39,3 miliard korun přímo na stavby. Mezi klíčové projekty patří například přestavba železničního uzlu v České Třebové. Jeho modernizace by měla výrazně pomoci jak osobní, tak nákladní dopravě.
Ale to není zdaleka všechno. Rok 2025 přinese také start výstavby první části vysokorychlostní trati mezi Brnem a Přerovem. V plánu je rychlost až 200 km/h. Pokud všechno půjde podle plánu, bude tato trať jen začátkem dlouhodobého rozvoje, který by měl v budoucnu spojit klíčová česká města rychlými a pohodlnými vlaky.
Psali jsme
Kupé budou brzy zcela nahrazeny velkoprostorovými vozy. Jsou praktičtější a s větší kapacitou, vyhovují tak vyšší poptávce, kterou na tiskové…
A pak je tu technologie. Letos začíná na vybraných tratích výhradní provoz moderního zabezpečovacího systému ETCS. Ten by měl zvýšit bezpečnost a zajistit plynulejší provoz.
Na letiště vlakem? Už brzy
Výrazné změny čekají i trať na Letiště Václava Havla. Modernizace úseku z Ruzyně do Kladna bude pokračovat i letos. Pozadu nezůstane ani Hradec Králové, kde se připravuje renovace hlavního nádraží. A modernizace se dočká také Česká Třebová, jejíž význam v železniční síti je naprosto zásadní.
Ale pozornost se nezaměřuje jen na velká města. Na západě Čech se chystá rekonstrukce trati mezi Plzní a Nýřany. Ve východních Čechách zase dojde na elektrifikaci a rozšíření kapacity úseku z Týniště nad Orlicí do Solnice. Ani česko-bavorská hranice nepřijde zkrátka – lepší spojení mezi oběma zeměmi je jednou z priorit.
Nádraží v novém kabátu
Kromě tratí se výrazné změny chystají i na nádražích. Aktuálně se pracuje na třicítce stanic, a k nim letos přibude minimálně dalších dvacet. Celkem na jejich opravy a modernizace poputuje 2,3 miliardy korun. Dojde nejen na údržbu a rekonstrukci, ale také na revitalizaci historických budov, které jsou neodmyslitelnou součástí české železnice.
„V letošním roce pak zahájíme rekonstrukci zbývající části Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží, úplně nový objekt začneme budovat v Mladé Boleslavi,“ prozradil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Vysokorychlostní tratě nezaostávají
Budování vysokorychlostních tratí už dávno není jen na papíře. Z plánovaných 750 kilometrů je polovina ve fázi projektování. Nejnověji byl vybrán projektant pro úsek mezi Světlou nad Sázavou a Velkou Bíteší na trase Praha–Brno. Na některých místech, například v okolí Prosenic nebo Přerova, už probíhají geologické průzkumy. Současně se pro daný úsek očekává obdržení kladného rozhodnutí ohledně posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Pokud vše půjde hladce, brzy se začne i s výkupem pozemků.
I méně frekventované tratě se letos dočkají péče. Například pravobřežní trať mezi Nymburkem a Liběchovem projde cyklickou obnovou. Podobné opravy čekají i na úsek mezi Horní Lidčí a slovenskou hranicí. A dobrou zprávou pro nákladní dopravce je obnova trolejového vedení v Ústeckém kraji.
Rok 2025 bude pro českou železnici zkrátka přelomový. Rekordní investice, moderní technologie, nové tratě i nádraží – to vše posouvá českou železnici blíž k evropským standardům.
Psali jsme
Slezsko se brzy dočká železniční revoluce. Správa železnic odstartovala přípravy na nový úsek vysokorychlostní tratě (VRT), který propojí Ostravu…
Zdroje: spravazeleznic.cz