foto: RAILTARGET/České dráhy
Kupé budou brzy zcela nahrazeny velkoprostorovými vozy. Jsou praktičtější a s větší kapacitou, vyhovují tak vyšší poptávce, kterou na tiskové konferenci oznámil ministr Kupka. Milovníci nostalgických kupéček si jich dlouho neužijí.
Vlaky hlásí konečnou nahodilým konverzacím, podivným setkáním nebo trapnému tichu. Kupé je pro některé soukromější variantou, pro jiné zase nepříjemnou společenskou situací. Nehledě na preference se ale „kupéčka“ stahují z oběhu. V posledních letech panuje trend velkoprostorových vagonů. Přicházejí od výrobců, staré kupé vagony se neopravují, spíše se modernizují a vznikne z nich stejně tak letadlově uspořádaný vlak. Tento trend vládne nejen u nás, ale v celé Evropě.
Podle ministra dopravy Martina Kupky se čísla cestujících na železnici zvedají, po covidu se tak vracíme do zajetých kolejí a lidé si opět hledají cestu k hromadné dopravě. Pro kapacitu přepravy je velkoprostor bezesporu efektivnější variantou. Díky rozmístění sedaček i možnosti užší uličky se do vozu vejde více cestujících nebo vznikne další prostor na kola, kočárky a invalidní vozíky.

Podle ministra dopravy Martina Kupky se zájem o železniční dopravu zvedá. Proto se podle něj investice do modernějšího vozového parku začínají vyplácet, odráží se to mimo jiné i ve čtyřmilionovém meziročním nárůstu počtu cestujících.
Psali jsme
V roku 2022 České dráhy prepravili celkovo 157 miliónov cestujúcich. Na tento rok predpovedajú nárast cestujúcich až na 170 miliónov. Problémom…
Výhody velkoprostoru proti kupé
Argumentem pro může být i komfort cestujících. Dvousedačky pro některé představují větší soukromí, teplota a osvětlení se v celém voze lépe reguluje, než je tomu u kupé, kde se musí skupina shodnout nebo přizpůsobit. Nevzniká zde prostřední sedadlo, které může být nepříjemné, jelikož zde cestující nemá svou stranu, kam se otočit pro větší pocit soukromí. Na rozdíl od kupé mají naproti sobě sedící cestující přístup ke stolku všude, nejen u okna. Výhodou je i bezpečnost a přehlednost. Personál má o prostoru mnohem lepší přehled a cestující už při příchodu vidí volná sedadla bez nutnosti nakukovat do jednotlivých kupé. Velkoprostorové vlaky se také lépe uklízí.
Velkoprostor a kupé v praxi
Moderní vlaky s otevřeným prostorem byly nedávno uvedeny do provozu například v Jihomoravském kraji. Zde vlaky Moravia od firmy Stadler nabízejí hlavně více místa pro cyklisty, jelikož je kraj protkán cyklostezkami. Soupravy nesou názvy zdejších vinařských tratí. Cestujícím ale nabízí také novější technologie, například automaty na nákup jízdenek ve voze.
Psali jsme
Jižní Morava vítá od prosince 2024 nové spoje. Klínky či Purmice, modernizované jednotky Stadler GTW, které oživí tratě mezi vinařskými kopci, dostaly…

Jiným příkladem experimentování s interiérem vlaku je vodíkový vlak Stadler RS ZERO HEMU. I zde se jedná o otevřený prostor. Uspořádání sedaček je atypické, některé jsou otočené klasicky kolmo ke směru jízdy, jiné vedou přímo ve směru jízdy a vytváří tak pocit uzavřenějších oddílů, jakýchsi „kanceláří“. Dostupnější a větší jsou také stoly. Projevuje se zde trend takzvaného trainofficu, kdy vlak lidé rádi využívají kvůli pohodlně možnosti v něm pracovat. Jiné části jsou zase v podobě polstrovaných lavic. Cestující si tak může vybrat podle svých aktuálních preferencí.

Kupé jako nostalgie
Přesto kupé mají své fanoušky. Výhodou jsou třeba v případě nevytíženého spoje, kdy jej má cestující sám pro sebe nebo pro skupiny, jak to známe třeba z filmu S tebou mě baví svět. „Kupéčka“ pro mnoho cestujících zůstávají klasikou nebo nostalgií, kterou od vlaku očekávají. Již v dnešní době jsou ohroženým druhem a je pravděpodobné, že kupé brzy z vlaků vymizí úplně. Zajímavostí o rozložení kupé je, že vzniklo na základě tradičního uspořádání v kočáru, kde pasažéři seděli čelem k sobě.
Pomyslnou záhubu kupé mohla způsobit také změna z osmi cestujících v jednom kupé na šest. To je sice do značné míry pohodlnějším rozložením, na druhou stranu tento krok značně snížil kapacitu vozů. Nová „kupéčka“ na trhu prakticky nejsou, motivace renovovat ta stará je mizivá.
Psali jsme
České dráhy jsou v rekordním zisku. Na své si tak přijdou i cestující, kteří se mohou těšit nejen na nové luxusní vlaky,…
Zdroje:
Hlídací Pes
iDnes.cz
VlakyNet