foto: Wikimedia Commons / Anaj7/budova hlavního nádraží v Českých Budějovicích
Rekonstrukce hlavního nádraží v Českých Budějovicích, za níž stojí projekt společnosti SAGASTA, získala ocenění Památka roku 2024. Citlivě obnovená budova ale není koncem, nýbrž začátkem větší proměny – připravuje se další modernizace včetně nového podchodu a parkovacího domu.
Oživená budova hlavního nádraží v Českých Budějovicích, které bylo rekonstruováno podle projektu společností Ateliér 8000, Metroprojekt a SAGASTA, získala ocenění Památka roku 2024 od Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska. Informoval o tom server ČT24. Budova získala ocenění ve „velké“ kategorii pro obnovy nad dva miliony korun. Tuto částku vítězná rekonstrukce výrazně převýšila – celkové náklady totiž přesáhly jednu miliardu korun.
.jpg)
Wikimedia Commons / Anaj7
Citlivá rekonstrukce s respektem k historické budově
Rekonstrukce, kterou měly na starosti společnosti Avers, Edikt a Metrostav, probíhala od roku 2020 až do jejího otevření – to podle webu Ministerstva dopravy proběhlo 5. 2. 2024. Veškeré práce se uskutečnily pod dohledem památkářů a zahrnovaly nejen opravu exteriéru, ale také zásadní úpravy interiérů. Restaurovány byly mimo jiné vzácné nástěnné mozaiky a prostory byly zbaveny prvků vizuálního smogu.

Wikimedia Commons / Anaj7
Jak uvádí oficiální stránky Národního památkového ústavu, budova hlavního nádraží v Českých Budějovicích byla postavena v letech 1907–1908 podle návrhu architekta Ing. Gustava Kulhavého. Odborníci na rekonstrukci od SAGASTA oceňují, že byla provedena citlivě, s respektem k historické hodnotě novorenesanční budovy.
.jpg)
Wikimedia Commons / Anaj7
SAGASTA má v Českých Budějovicích další plány
Práce na českobudějovickém hlavním nádraží však ještě neskončily. Aktuálně se totiž připravuje další projekt modernizace, který zlepší komfort i dostupnost pro cestující. Hlavním prvkem bude nový, až patnáct metrů široký podchod, jenž propojí nádražní halu s plánovaným parkovacím domem v Dobrovodské ulici. Projekt počítá s bezbariérovým řešením včetně výtahů pro osoby s omezenou pohyblivostí, rodiče s kočárky i seniory. Parkovací dům nabídne 322 míst a přispěje k odlehčení dopravní situace v okolí.
Zpracování projektové dokumentace za necelých 31 milionů korun získala ve výběrovém řízení právě společnost SAGASTA. Stavební práce mají začít v roce 2027 a potrvají přibližně dva roky. Ve stejném období se chystá i výstavba 360 metrů dlouhého silničního tunelu pod seřaďovacím nádražím, který propojí ulice Mánesova, Nádražní a Průmyslová. Společná realizace obou projektů umožní výrazně snížit náklady na výluky. Celkové investice přesáhnou čtyři miliardy korun a měly by proměnit dopravní uzel v centru jižních Čech.
Psali jsme
České Budějovice čeká zásadní modernizace nádraží. Nový podchod a bezbariérový přístup zajistí pohodlnější cestování, parkovací dům usnadní život…
SAGASTA je nezávislá inženýrská konzultační firma založená v roce 2015 v Praze. Specializuje se na dopravní stavby, územní plánování, projektování železniční a silniční infrastruktury, mosty, podzemní a pozemní stavby i geodetické a geologické práce. Postupně rozšířila své působení do dalších měst, včetně Brna, Ostravy, Plzně, Olomouce, Teplic, Bratislavy a Českých Budějovic. Dnes pokrývá klíčové regiony v Česku i na Slovensku.