foto: České dráhy / public domain/Slovenská strela
Ať už vyrazí kamkoliv, všude je za krasavici. V roce 1936 se na československých železnicích objevila Slovenská strela, motorový vůz, který nejen předběhl svou dobu, ale stal se i ikonou zlatého věku první republiky. Symbolizuje období, kdy se technologie a elegantní design spojily s potřebou rychlé a pohodlné dopravy.
Nutno podotknout, že tato éra byla proslulá galantními muži a žádoucími ženami, a Slovenská strela se stala jedním z nejvýraznějších znaků tohoto fascinujícího období. Motorový vůz M 290.0, vyrobený Tatra Kopřivnice, byl v roce 1936 uveden do komerčního provozu mezi Prahou a Bratislavou.
Slovenská strela: Ikona 30. let a symbol pokroku
30. léta minulého století byla obdobím technologického rozmachu, jehož základy byly položeny během první světové války. S rostoucími nároky na dopravu se železnice stala jednou z mnoha možností, jak se dostat z místa na místo. Moderní automobily, autokary a letadla začaly představovat reálnou konkurenci. V této dynamické době se Slovenská strela stala symbolem pokroku, jak uvádí České dráhy.
Psali jsme
Máte jedinečnou příležitost vidět na vlastní oči slavný čtyřnápravový motorový vůz Slovenská Strela. Na veletrhu Rail Business Days v Ostravě…
Cestování v luxusu: Jak Slovenská strela změnila železniční dopravu
"Byly něčím naprosto nevídaným. Skříň pojatá i dnešními hledisky velmi futuristicky, a přitom vrcholně elegantně ukrývala interiér (podle tehdejších zvyklostí rozdělený na dvě poloviny pro kuřáky a nekuřáky), ze kterého i po 80 letech dýchá solidnost, cit pro funkční detail a výjimečnost. Ještě působivější je použitá technika. Otcem celosvětově unikátního elektromechanického přenosu výkonu byl „valašský Edison“, vsetínský elektrotechnik Josef Sousedík," vzpomíná autor na webu Českých drah.
Nepřekonatelná rychlost: Jízdní doby, které ohromily Evropu
Punc výjimečnosti podtrhla jízdní doba, za kterou byla vlajková loď tehdejších ČSD schopna překonat vzdálenost mezi oběma metropolemi. Přeprava mezi Prahou a Bratislavou trvala s jedním zastavením v Brně pouhé 4 hodiny a 51 minut, což se v roce 1938 zkrátilo na neuvěřitelných 4 hodiny a 18 minut. Tento čas byl překonán až po sedmdesáti letech Pendolinem, které neslo stejný název spoje.
Psali jsme
Slovenská strela, která byla spíše určena pro vyšší společenské vrstvy, zažila své zlaté časy hned po svém prvním vyjetí na koleje v roce…
Vozy zažívaly obrovský úspěch. Vytíženost jejich kapacity byla fenomenální a daleko přesahovala průměr kolem 30 % tehdejších vlaků. Úspěch Slovenské strely přetrvával až do okupace v roce 1939. Po válce se vrátila do provozu a zabezpečovala důležité kurýrní spoje, včetně spojení mezi Prahou a Norimberkem během Norimberských procesů. Nicméně, rostoucí nároky socialistické železnice na kvantitu nad kvalitou vedly k postupnému vyřazení tohoto unikátního vozu.
Jejich hvězda ale pomalu pohasínala, protože socialistická železnice upřednostňovala kvantitu před kvalitou. Udržovat dva atypické motorové vozy bylo mase stále rostoucích přeprav lidí i materiálu v optice centrálního plánování nemožné.
Psali jsme
Třemošnický výrobce brzdových systémů a komponentů oslavil 205 let svého působení na trhu. Pro tuto příležitost zorganizoval ve čtvrtek…
"Došli jsme proto k závěru, že Slovenská strela není jen nejúžasnější motorový vůz, který u nás kdy vznikl, ale stroj času. V roce 1936 dokázal cestující přenést do budoucnosti, my jsme v něm zažili jedinečnou atmosféru nonšalance 30. let," uvádí ČD.
Politické turbulence: Osud Slovenské strely během druhé světové války
Legendární vlak Slovenská strela byl vyroben ve dvou kusech. Zatímco jeden vlak je po letech rekonstruován, druhý tolik štěstí neměl a zchátral na odstavné koleji.
První z těchto vozů měl více štěstí. Po rekonstrukci byla Slovenská střela přesunuta do Muzea nákladních automobilů, kde bude vystavena. Znovu musíme zopakovat, že jde o technický zázrak z roku 1936.
Psali jsme
Třemošnický výrobce brzdových systémů a komponentů oslavil 205 let svého působení na trhu. Pro tuto příležitost zorganizoval ve čtvrtek…
Tragédie a zánik: Příběh druhého vozu a jeho nešťastný osud
Druhý vlak však tolik štěstí neměl. To se projevilo už v době jeho provozu. V roce 1938 totiž došlo k dopravní nehodě, kdy se Slovenská strela srazila s nákladním automobilem. Nehoda si vyžádala převoz vlaku do Kopřivnice, kde byl opraven. Vyřazen z provozu byl tehdy na několik měsíců. Od roku 1953 byl vůz odstaven a byl zdrojem náhradních dílů pro první soupravu. Následně byl převezen do Studénky, kde ho v roce 1960 zničil požár. Jeho příčina není dodnes jasná. Mezi teorie jak k požáru došlo patří, že ho mohla zapálit jiskra od projíždějícího parního vlaku nebo bezdomovci, kteří v něm popíjeli alkohol.
Oživení legendy: Rekonstrukce Slovenské strely a její budoucnost
Zlaté časy provozu Slovenské strely byly hned po jejím prvním vyjetí na koleje. Jednalo se o vlak pro vyšší společenské vrstvy. V roce 1939 byl provoz linky ukončen kvůli válce. Vozy byly odstaveny v Praze a vyjížděly jen v mimořádných událostech. Po válce vozila Slovenská strela vládní delegace například do Německa. Na dalších tratích se do ní prodávaly jízdenky na stání, i to se projevilo na jejím technickém stavu.
Pro historii československé železniční dopravy je nesmírným přínosem, že se podařilo zajistit rekonstrukci alespoň jednoho ze dvou těchto unikátních vlaků. Jedná se o část technické historie se specifickým designem, jehož autorem byl konstruktér Hans Ledvinka, ale i výjimečným motorem s patentovaným elektromechanickým přenosem, který sestrojil Josef Sousedík.
Zdroj: ČD; RAILTARGET; Památkový katalog