EU version

Majstrštyk valašského Edisona: Slovenská strela v roce 1936 teleportovala cestující do budoucnosti

Majstrštyk valašského Edisona: Slovenská strela v roce 1936 teleportovala cestující do budoucnosti
foto: České dráhy / public domain/Slovenská strela
30 / 10 / 2024

Ať už vyrazí kamkoliv, všude je za krasavici. V roce 1936 se na československých železnicích objevila Slovenská strela, motorový vůz, který nejen předběhl svou dobu, ale stal se i ikonou zlatého věku první republiky. Symbolizuje období, kdy se technologie a elegantní design spojily s potřebou rychlé a pohodlné dopravy.

Nutno podotknout, že tato éra byla proslulá galantními muži a žádoucími ženami, a Slovenská strela se stala jedním z nejvýraznějších znaků tohoto fascinujícího období. Motorový vůz M 290.0, vyrobený Tatra Kopřivnice, byl v roce 1936 uveden do komerčního provozu mezi Prahou a Bratislavou.

Slovenská strela: Ikona 30. let a symbol pokroku

30. léta minulého století byla obdobím technologického rozmachu, jehož základy byly položeny během první světové války. S rostoucími nároky na dopravu se železnice stala jednou z mnoha možností, jak se dostat z místa na místo. Moderní automobily, autokary a letadla začaly představovat reálnou konkurenci. V této dynamické době se Slovenská strela stala symbolem pokroku, jak uvádí České dráhy. 

Cestování v luxusu: Jak Slovenská strela změnila železniční dopravu

"Byly něčím naprosto nevídaným. Skříň pojatá i dnešními hledisky velmi futuristicky, a přitom vrcholně elegantně ukrývala interiér (podle tehdejších zvyklostí rozdělený na dvě poloviny pro kuřáky a nekuřáky), ze kterého i po 80 letech dýchá solidnost, cit pro funkční detail a výjimečnost. Ještě působivější je použitá technika. Otcem celosvětově unikátního elektromechanického přenosu výkonu byl „valašský Edison“, vsetínský elektrotechnik Josef Sousedík," vzpomíná autor na webu Českých drah. 

 

Nepřekonatelná rychlost: Jízdní doby, které ohromily Evropu

Punc výjimečnosti podtrhla jízdní doba, za kterou byla vlajková loď tehdejších ČSD schopna překonat vzdálenost mezi oběma metropolemi. Přeprava mezi Prahou a Bratislavou trvala s jedním zastavením v Brně pouhé 4 hodiny a 51 minut, což se v roce 1938 zkrátilo na neuvěřitelných 4 hodiny a 18 minut. Tento čas byl překonán až po sedmdesáti letech Pendolinem, které neslo stejný název spoje.

Vozy zažívaly obrovský úspěch. Vytíženost jejich kapacity byla fenomenální a daleko přesahovala průměr kolem 30 % tehdejších vlaků.  Úspěch Slovenské strely přetrvával až do okupace v roce 1939. Po válce se vrátila do provozu a zabezpečovala důležité kurýrní spoje, včetně spojení mezi Prahou a Norimberkem během Norimberských procesů. Nicméně, rostoucí nároky socialistické železnice na kvantitu nad kvalitou vedly k postupnému vyřazení tohoto unikátního vozu. 

Jejich hvězda ale pomalu pohasínala, protože socialistická železnice upřednostňovala kvantitu před kvalitou. Udržovat dva atypické motorové vozy bylo mase stále rostoucích přeprav lidí i materiálu v optice centrálního plánování nemožné.

 "Došli jsme proto k závěru, že Slovenská strela není jen nejúžasnější motorový vůz, který u nás kdy vznikl, ale stroj času. V roce 1936 dokázal cestující přenést do budoucnosti, my jsme v něm zažili jedinečnou atmosféru nonšalance 30. let," uvádí ČD. 

Politické turbulence: Osud Slovenské strely během druhé světové války

Legendární vlak Slovenská strela byl vyroben ve dvou kusech. Zatímco jeden vlak je po letech rekonstruován, druhý tolik štěstí neměl a zchátral na odstavné koleji.

První z těchto vozů měl více štěstí.  Po rekonstrukci byla Slovenská střela přesunuta do Muzea nákladních automobilů, kde bude vystavena. Znovu musíme zopakovat, že jde o technický zázrak z roku 1936. 

Tragédie a zánik: Příběh druhého vozu a jeho nešťastný osud

Druhý vlak však tolik štěstí neměl. To se projevilo už v době jeho provozu. V roce 1938 totiž došlo k dopravní nehodě, kdy se Slovenská strela srazila s nákladním automobilem. Nehoda si vyžádala převoz vlaku do Kopřivnice, kde byl opraven. Vyřazen z provozu byl tehdy na několik měsíců. Od roku 1953 byl vůz odstaven a byl zdrojem náhradních dílů pro první soupravu. Následně byl převezen do Studénky, kde ho v roce 1960 zničil požár. Jeho příčina není dodnes jasná. Mezi teorie jak k požáru došlo patří, že ho mohla zapálit jiskra od projíždějícího parního vlaku nebo bezdomovci, kteří v něm popíjeli alkohol.

Oživení legendy: Rekonstrukce Slovenské strely a její budoucnost

Zlaté časy provozu Slovenské strely byly hned po jejím prvním vyjetí na koleje. Jednalo se o vlak pro vyšší společenské vrstvy. V roce 1939 byl provoz linky ukončen kvůli válce. Vozy byly odstaveny v Praze a vyjížděly jen v mimořádných událostech. Po válce vozila Slovenská strela vládní delegace například do Německa. Na dalších tratích se do ní prodávaly jízdenky na stání, i to se projevilo na jejím technickém stavu.

Pro historii československé železniční dopravy je nesmírným přínosem, že se podařilo zajistit rekonstrukci alespoň jednoho ze dvou těchto unikátních vlaků. Jedná se o část technické historie se specifickým designem, jehož autorem byl konstruktér Hans Ledvinka, ale i výjimečným motorem s patentovaným elektromechanickým přenosem, který sestrojil Josef Sousedík. 

Zdroj: ČD; RAILTARGET; Památkový katalog 

 

Tagy