EU version

Plzeňská bestie. Nejdelší tramvaj na světě od Škoda Group drtí rekordy

Plzeňská bestie. Nejdelší tramvaj na světě od Škoda Group drtí rekordy
foto: Škoda Group/Plzeňská tramvaj Škoda 38T
21 / 03 / 2025

V Plzni mohou být pyšní. Místní společnost Škoda Group vyrábí nejdelší tramvaj na světě o úctyhodné délce 60 m. Tramvaj je to zcestovalá. Rodí se ve Finsku, opečováváme ji v Česku a pak jede za prací do Německa.

Škoda Group, jeden z předních evropských výrobců vozidel MHD, vyrábí v Plzni celkem dvanáct tramvají o délce téměř 60 metrů. Jedna z tramvají, první sériově vyráběný vůz Škoda ForCity Smart 38T, nyní vyráží do německé metropolitní oblasti Rýn-Neckar. Vůz je navržen přesně na míru pro společnost Rhein-Neckar-Verkehr GmbH (rnv), která provozuje veřejnou dopravu v Mannheimu, Heidelbergu a Ludwigshafenu.

 

 

Budoucnost německé mobility díky plzeňské tramvaji

„Nejdelší tramvaj na světě (Škoda ForCity Smart 38T) je výsledkem úzké spolupráce s rnv na vytvoření vozidla, které splňuje komplexní požadavky městské i regionální dopravy. Díky své modulární konstrukci, vysoké kapacitě a funkcím uživatelsky přívětivým k cestujícím je klíčovým prvkem při utváření budoucnosti mobility v rýnsko-neckarském okrese. Díky tomu, že více než 20 % jeho komponentů pochází z Německa, tento projekt také podtrhuje silnou evropskou spolupráci v oblasti udržitelné veřejné dopravy,“ řekl Jan Christoph Harder, President Region West & North ve Škoda Group.

Titul nejdelší tramvaje na světě má vůz Škoda ForCity Smart 38T zaslouženě: Je totiž téměř dvakrát delší než nejdelší živočich na světě, kterým je plejtvák obrovský. Systémy tramvaje pohání celkem 72,4 km kabelů, které zároveň zajišťují plynulý a spolehlivý provoz. Plzeňská tramvaj uveze až 368 cestujících. Stavba takového kolosu není nic jednoduchého – výroba každé tramvaje Škoda For City Smart 38T zabere 18 týdnů. Pro srovnání, její menší protějšek Škoda 36T o délce 30 m je sestaven za 9 týdnů.

Plzeňský tramvajový kolos

Tramvaje Škoda 38T a Škoda 36T jsou spolu s třetím, 40m modelem Škoda 37T součástí rozsáhlého kontraktu s rnv, který zahrnuje 114 kusů tramvají. Výhodou strojů je jeich modulární konstrukce, která umožňuje spřahování vozů do sestav o délce až 80 metrů. Díky tomu nabízí plzeňské tramvaje spoustu možností při měnících se potřebách přepravců.

Pro zajímavost uveďme, že celková délka všech 114 tramvají za sebou by činila úctyhodných 4,2 km. To odpovídá délce 40 fotbalových stadionů na Letné. Na každou tramvaj se použijí stovky tisíc dílů, které pocházejí od 214 dodavatelů z celé Evropy. Významný podíl na dodávkách má Česká republika – naši dodavatelé tvoří téměř 75 % z celkového počtu.

Plzeňská tramvaj s rodokmenem ve Finsku

Začátek putování každé tramvaje začíná ve finském městě Otanmäki, kde se vyrobí hrubá stavba. Finální montáž probíhá v závodě Škoda Group v Plzni. Tramvaje jsou určené pro tramvajový i železniční provoz ve třech spolkových zemích. Dokážou frčet rychlostí až 80 km/h a jezdí na rozchodu 1 000 mm.

Plynulou jízdu zajišťuje nízkopodlažní obousměrná konstrukce tramvají. Díky bezbariérovému přístupu, vyhrazeným místům pro vozíčkáře a rodiče s kočárky a širokým dvojitým dveřím je nástup a výstup jedna báseň. Tramvaje mají nejmodernější informační systémy pro cestující a disponují také palubními kamerami. Zkrátka a dobře nastavují nový standard pohodlí a bezpečnosti. Přejeme plzeňským tramvajím šťastnou cestu do Německa!

 Autor: Škoda Group

Zdroj: Škoda Group

Tagy