foto: Rail Pictures / public domain /Argentina, A 614
Tahají ji jak kačera, hrají si se smrtí, zuří internet. Lokomotiva v Argentině zůstala stát a druhá ji zkouší rozjet. Lano napnutý jak struna, lidi kolem – jak to prdne, tak to někoho přepůlí, varují.
Sociální sítě nyní zaplavilo video ze španělsky mluvící země, které zachycuje vlak, který se pomalu snaží rozjet taženou nejedoucí vykolejenou lokomotivu pomocí provazového tažného zařízení. Lokomotiva se ocitla v nouzi, zjevně vykolejila. Vedle se pohybuje skupina zřejmě doprovodného personálu vlakové čety. Na čele tažené lokomotivy je jasně viditelné označení A614, které ji řadí do argentinské flotily.
Psali jsme
Poslední prosincový víkend se v Olomouci sjely legendy železnice a v plné kráse se ukázaly milovníkům železnice i náhodným kolemjdoucím.…
Sergej by se s tím nemazal! Fanoušci vzpomínají na spolehlivé stroje staré školy
Uživatel, který video sdílel na Facebooku k tomu napsal: „Myslím, že Sergej by se s tím tak nemazal.“ Totiž motorová lokomotivapřezdívaná Sergej se řadila mezi nejspolehlivější lokomotiv všech dob. Poradil si s nejtěžším nákladem i se všemi klimatickými podmínkami. Jinými slovy tím chtěl zřejmě říct: „Kdyby tu byl tahoun starej školy, nebyl by to takový cirkus.“
Trochu jsme se argentinské lokomotivě podívali na zoubek. A614 je součástí vozového parku Trenes Argentinos a patří do řady EMD G12W. Tento model byl vyráběn společností Electro-Motive Division (EMD) jako exportní verze pro různé země, včetně Argentiny. Jedná se o dieselovou lokomotivu.
Smrtící riziko? Prasklé lano může rozseknout člověka jako máslo, varují
Pod příspěvkem se strhla lavina komentářů. Většině lidí bylo trnem v oku hlavně to, že personál stojí u lana. Mají sice vesty, ale pravidla bezpečnosti práce naprosto zdá se ignorují. Nabízí se otázka, zda se v Argentině nepostupuje v tomto v tradičním stylu „no pasa nada“, řečeno s nadsázkou. I když samozřejmě nemáme přesné informace o tom, z jakého materiálu lano je. Některé je méně nebezpečné, některé více.
Video z Argentiny šokuje: Lokomotivu táhli lanem, lidé se bojí o životy
„Mě přijde hodně hrdinské stát u toho lana. Deset let jsem dělal ve fabrice, kde se to dělá a od pohledu je poznat, že to spíš někoho zabije, než potáhne tu mašinku,“ poznamenal s ironií diskutující na FB. A ostatní přitakávali. „Na jednom webu jsem viděl video, jak tahali teréňáka lanem. Lano prasklo a vletělo přes okno taženého vozu na řidiče. Řidič přišel o obličej a měl pouze spodek čelisti. Hrozný! Od té doby se klidím nataženým lanům, protože náhoda je vůl,“ popisuje své zkušenosti další železniční fanda a ostatní přináší podobně děsivé příběhy. Samožřejmě z videa nevíme podrobnosti o tom, z jakého materiálu je lano. Materiál by pak hrál zásadní v roli v následcích v případě přetrhnutí.
Psali jsme
Štokr, parní legenda československé železnice, ukončil svou slavnou kariéru tragédií. Tato lokomotiva, která kdysi společně táhla i rekordních 8 000…
Bezpečnost práce: Nebezpečí napnutého lana
„Viděl jsem, jak prasklo lano, co zvedala třeba pět tun. I mě prasklo lano na jeřábu. Co to dokáže udělat, si neumí představit nikdo, kdo to nezažil. Jak by prasklo, tak to přepůlí chlapa jak nic,“ varuje Michal s respektem. „Dobří sebevrazi u toho provazu, nebo co to je,“ diví se další. Do diskuse se vložil i odborník: „Vždyť tam má pod sebou na kolejnici olej. To se ani nedivím, že to nejelo, když nemá potřebnou adhezi,“ píše další. „Tahají ji jak kačera na špagátu přes žáby. Vždyť se jedná o mnoha tunový kolos,“ nechápe komentující.
Bezpečnost práce? Jako kdyby v Argentině žádná neexistovala, zní z komentářů
A není se čemu divit. Dle BOZP, které upozorňuje na rizika spojená s napnutými lany. Například dokument Ministerstva zemědělství ČR o bezpečnosti práce v lesnictví uvádí, že při soustřeďování dříví se pracovníci nemají zdržovat v prodlouženém směru napnutých lan, protože hrozí nebezpečí zasažení při jejich přetržení nebo uvolnění.
Také BOZP Magazín varuje před tímto postupem. „Napínací síly při vyprošťování těžké techniky jsou obrovské a při prasknutí může snadno dojít vymrštění uvolněných konců obrovskou rychlostí, a to i směrem proti řidiči jak vyprošťujícího, tak i vyprošťovaného vozidla,“ napsali na svých stránkách s titulem Praskne vyprošťovací lano a zastřelí traktoristu.
Dále je potřeba upozornit, že tahání lokomotiv lanem je v železniční dopravě neobvyklé a není standardní metodou. Mělo by být prováděno pouze v nouzových situacích, kdy není možné použít běžné spojení mezi lokomotivami, tedy spřáhlo. Což je zrovna patrně tento případ. Vykolojení pravděpodobně neumožňovalo běžné propojení vlaku spřáhlem.