foto: ČD / Public Domain /Všudybylka
Legendární „Všudybylka“ vás spolu s historickými vozy a mikulášskou partou vezme na kouzelnou cestu Karlovarskem. Přijďte se svézt a naladit na sváteční pohodu s živou hudbou a nadílkou pro děti.
Vydejte se v neděli 8. prosince na nezapomenutelnou jízdu mikulášským parním vlakem. V čele vlaku pojede legendární lokomotiva 354.195 „Všudybylka“ z luženského muzea, soupravu doplní historické vozy Be „Rybák“ a bistro vůz. Tato tradiční akce přináší jedinečný zážitek nejen milovníkům železnic, ale i rodinám s dětmi, které se chtějí naladit na adventní atmosféru, jak informují České dráhy na svých stránkách.
Kdy a odkud vyrazit na mikuláškou cestu parním vlakem?
- 09:45 odjezd z Karlových Varů
- 10:15–10:35 nástup v Sokolově
- 11:08–11:40 zastávka v Chebu
- 12:15 příjezd do Mariánských Lázní
- 12:55 zpáteční jízda z Mariánských Lázní
Na cestě vás potěší Mikuláš s čertem, kteří rozdají hodným dětem nadílku, a živá hudba, která vykouzlí kouzelnou sváteční atmosféru.
Kolik zaplatíte?
Jednosměrné jízdenky:
- Karlovy Vary – Mariánské Lázně: 170 Kč
- Karlovy Vary – Cheb: 120 Kč
- Sokolov – Cheb: 80 Kč
- Karlovy Vary – Sokolov: 60 Kč
- Děti 6–18 let sleva 50 %, děti do 6 let zdarma (bez nároku na místo k sezení).
Jízdenky zakoupíte pouze u vlakvedoucího nebo přímo ve vlaku. Předprodej ani rezervace nejsou možné.
Co vás čeká?
Parní lokomotiva „Všudybylka“ je historický klenot českých železnic a díky své spolehlivosti si získala oblibu už za první republiky. Mikulášský vlak tak nabízí jedinečnou příležitost zažít cestování, jaké znali naši předkové, a spojit ho s oslavou adventu. Akce je ideální nejen pro železniční nadšence, ale i pro rodiny, které si chtějí užít příjemný den plný nostalgie, vánoční nálady a dětského smíchu.
Trochu do historie: Všudybylka
Oblíbené lokomotivy osobních vlaků a lehkých rychlíků, zejména pro svoji snadnou obsluhu a dobrou přechodnost. Vyráběly se v několika sériích a modifikacích. Původní rakouská konstrukce byla ve Škodových závodech postupně upravována. Několik lokomotiv bylo vybaveno unikátním ventilovým rozvodem páry. Poslední dojezdily v pravidelném provozu v roce 1978.
Tato lokomotiva byla velmi oblíbená a není divu, vzhledem k její snadné obsluze a dobré přechodnosti. Sloužila pro osobní dopravu na území Československa a Rakouska. Ve 30. Letech se jednalo o jednu z nejpočetnějších řad v rámci osobní dopravy, odtud pochází přezdívka “Všudybylka".
Všudybylka se vyráběla hned na několika místech v Rakousko-Uhersku, díky čemuž vzniklo hned několik různých variací a sérií, které se lišily pouze v drobnostech, jako je počet kouřovek a žárnic, případně délkou či hmotností. Pohon lokomotivy byl zajištěn dvouválcovým parním strojem na přehřátou páru. Nejvyšší dosažitelná rychlost stroje činila 80 km/h.
Zdroj: České dráhy